Diminished Skrivet 21 Januari 2013 Rapport Dela Skrivet 21 Januari 2013 Tjenixen! Nu är det så att min moders jobbarkompis ska köpa en stationär dator och vi rådde honom att bygga egen, eller få inet att bygga åt honom. Hans behov av datorn inkluderar mest ett febrilt användande av word (som han har) och surfning. Han visste inte riktigt hur mycket pengar han kan spendera, men runt 5k tror jag han cirklar runt. Så, jag som är kass på att slänga ihop hela datorer skulle verkligen behöva er hjälp! Tack på förhand. :) Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dave37 Skrivet 21 Januari 2013 Rapport Dela Skrivet 21 Januari 2013 Det finns egentligen ingen större poäng med bygga egen om det inte är i närheten av en speldator. Säg att du sparar ungefär 12.5% på att bygga själv, då blir skillnaden för en "skriv och surf"-dator ungefär 625 kr. Så frågan är om det är värt bekymret? Jag menar även om någon här slänger ihop ett paket så kommer ju din morsas jobbakompis antagligen vilja kontrollera mer eller mindre att det är passande delar. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Diminished Skrivet 21 Januari 2013 Författare Rapport Dela Skrivet 21 Januari 2013 Han är en s.k. "kontrorsråtta", men tror ni att den här skulle fungera? Det var nämligen den han funderade på att köpa. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
wubo Skrivet 21 Januari 2013 Rapport Dela Skrivet 21 Januari 2013 varför ingen laptop ifall no-gaming? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Diminished Skrivet 21 Januari 2013 Författare Rapport Dela Skrivet 21 Januari 2013 Han har tydligen haft en dålig upplevelse med laptops och allting från elgiganten. o.O Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
MicKe_ZC95 Skrivet 21 Januari 2013 Rapport Dela Skrivet 21 Januari 2013 Han är en s.k. "kontrorsråtta", men tror ni att den här skulle fungera?Det var nämligen den han funderade på att köpa.Den fungerar nog alldeles utmärkt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
WASD Skrivet 21 Januari 2013 Rapport Dela Skrivet 21 Januari 2013 Jag skulle leta upp någon som har en gammal dator och lägga Linux på den. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Kevve Skrivet 22 Januari 2013 Rapport Dela Skrivet 22 Januari 2013 Jag skulle leta upp någon som har en gammal dator och lägga Linux på den.Man ger inte Linux till någon som ganska självklart inte har någon erfarenhet med datorer förutom Word. Att du tycker Linux är bättre ändrar inte att Windows är mycket mer användarvänligt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
WASD Skrivet 22 Januari 2013 Rapport Dela Skrivet 22 Januari 2013 Man ger inte Linux till någon som ganska självklart inte har någon erfarenhet med datorer förutom Word. Att du tycker Linux är bättre ändrar inte att Windows är mycket mer användarvänligt.Det är mer "användarvänligt" för att folk är vana vid det. Ge en pensionär windows samt ett Linuxdistro med syfte att vara användarvänligt och se vad som händer. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dave37 Skrivet 22 Januari 2013 Rapport Dela Skrivet 22 Januari 2013 Det är mer "användarvänligt" för att folk är vana vid det.Ja precis, och personen i fråga är van vid Word, alltså Windows. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Proccito Skrivet 22 Januari 2013 Rapport Dela Skrivet 22 Januari 2013 Man ger inte Linux till någon som ganska självklart inte har någon erfarenhet med datorer förutom Word. Att du tycker Linux är bättre ändrar inte att Windows är mycket mer användarvänligt.Han kan ju få Linux på ett USB-minne som han drar in och bootar därifrån.Då kan han testa LibreOffice Writer, som det heter, och skriva nått dokument där.Gillar han det så kan han köra in Linux i datorn, och dual-boota om han är osäker på att börja helt med Linux. Men linux är mycket snabbare än vad Windows är, det kan jag garantera. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
WASD Skrivet 22 Januari 2013 Rapport Dela Skrivet 22 Januari 2013 En bekant till mig vars företag bytt ifrån word 2003 till 2007 har sagt hur arga alla är för att det är så annorlunda. När jag visade libreoffice till honom blev han glad för det var mer likt word 2003 än word 2007 är. Och det handlar återigen inte om användarvänlighet i sig, utan vad folk är vana vid. Och vissa orkar inte vänja om sig även om man vet att det blir bättre, jag är själv sån inom vissa områden. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.