Hoppa till innehåll

Cores?


SarahDessi
 Dela

Rekommendera inlägg

Kärnor.

 

Kolla upp specs på din processor.

 

EDIT. Märk dock väl att kärmantal ej spelar någon roll, och att Intels processorer med mindre kärnor är bättre än AMDs processorer med fler. Klockfrekvens spelar heller ej någon stor roll, effektivitet per klock per kärna är det viktigaste.

Redigerat av DDDD
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Märk dock väl att kärmantal ej spelar någon roll, och att Intels processorer med mindre kärnor är bättre än AMDs processorer med fler. Klockfrekvens spelar heller ej någon stor roll, effektivitet per klock per kärna är det viktigaste.

Allt spelar roll. Olika processorer är olika bra på olika saker. Det bästa man kan göra är att skita i alla siffror i specifikationerna och utgå ifrån benchmarks på det man önskar att använda den till.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det som DD sa är lite missvisande, kärnor spelar roll, men mer är inte alltid bättre. t.ex om klockfrekvensen är den samma, tillverkaren är den samma, effektiviteten per klock är den samma, då kommer antalet kärnor göra extremt stor skillnad. Som Retroxaz sa, hastigheten som står på lådan är per kärna, så 4 kärnor istället för 3 ger dig 25% mer kraft (förutsatt att alla andra specs är samma).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja, om allt utom kärnorna är identiska, spelar kärnorna roll. Problemet med dagens processortillverkning,- och användning är att det finns allt för många faktorer för att kunna bestämma vilken processor som är bättre endast baserat på specs. Processorer beteer sig väldigt olika beroende på tillverkare & tillverkningsår, därmed månste man se på benchmarks för att besluta vad om är bättre.

 

T.ex är min i5 750 klockad till 4 GHz troligtvis fortfarande bättre än alla processorer AMD har.

 

Det är ju också värt att nämna skillnaden på logiska kärnor, trådade kärnor och de "frankensteinkärnor" AMD har där två "delkärnor" delar på en majoritet av komponenter.

Redigerat av DDDD
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Asså, jag hänger int mä.

 

De sitter massa klistermärken på den och på en så står de CPU AMD A8 - 4500M 1.9 GHz, e de cores?

Det innebär att din processor har fyra kärnor. Detta innebär absolut ingenting, se på benchmarks om du undrar mer!
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Asså, jag hänger int mä.

 

De sitter massa klistermärken på den och på en så står de CPU AMD A8 - 4500M 1.9 GHz, e de cores?

Alltså. Din processor är uppdelad i olika delar, det kallas kärnor eller "cores" på engelska. Väldigt enkelt kan man säga att det är (i ditt fall) 4 processorer som tillsammans utgör hela processorn. Varje kärna har i ditt fall arbetskraften 1.9 GHz. Det innebär att din dator skickar 1 900 000 000 000 elektriska pulser (klock) genom varje kärna varje sekund. Det som alla pratar om här är vad som händer under en sådan puls. Alltså, det spelar inte bara roll om hur många kärnor du har eller hur snabb varje kärna är, det spelar också roll vad som görs på en klock. Om processorn lyckats utföra en beräkning varje klock eller om det tar fler klockningar påverkar också hur snabb processorn är.

 

Därför, om man vill veta hur bra ens processor verkligen är får man titta på "benchmarks", alltså tester där man har sett hur processorn klarar olika typer och grader av stress.

 

Med en snabb gissning skulle jag säga att den processorn är på gränsen för att klara Sims 3. Den borde klara det, men inte med särskilt bra inställningar. Vad är det för dator du har köpt? =/

Redigerat av Dave37
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Alltså. Din processor är uppdelad i olika delar, det kallas kärnor eller "cores" på engelska. Väldigt enkelt kan man säga att det är (i ditt fall) 4 processorer som tillsammans utgör hela processorn. Varje kärna har i ditt fall arbetskraften 1.9 GHz. Det innebär att din dator skickar 1 900 000 000 000 elektriska pulser (klock) genom varje kärna varje sekund. Det som alla pratar om här är vad som händer under en sådan puls. Alltså, det spelar inte bara roll om hur många kärnor du har eller hur snabb varje kärna är, det spelar också roll vad som görs på en klock. Om processorn lyckats utföra en beräkning varje klock eller om det tar fler klockningar påverkar också hur snabb processorn är.

 

Därför, om man vill veta hur bra ens processor verkligen är får man titta på "benchmarks", alltså tester där man har sett hur processorn klarar olika typer och grader av stress.

 

Med en snabb gissning skulle jag säga att den processorn är på gränsen för att klara Sims 3. Den borde klara det, men inte med särskilt bra inställningar. Vad är det för dator du har köpt? =/

Asså, den maxar sims 3 utan problem.

De e en Asus N56D

De jag vet är att RAM är på 8 GB och grafikkortet på 2 GB.

Så Sims 3 e inga problem, jag ska köpa crysis för att prova det oxxå, se om den klarar av de

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...