Hoppa till innehåll

Velomobil


WASD
 Dela

Rekommendera inlägg

  • Svar 68
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Redig nerförsbacke på hemvägen kanske går lite för snabbt då.

Hastighetskalkulator: http://hembrow.eu/personal/kreuzotter/espeed.htm

 

Mango Sport är modellen jag funderar på. Quest är lite snabbare men inte lika bra för stadsmiljö då den inte kan svänga lika skarpt.

 

Jag blir imponerad över hur effektiva de är i lite lutning jämfört med vanliga cyklar. Om man utan att trampa kommer upp i 30 i en nerförsbacke på en normalbra cykel så kommer en velomobil snarare upp i 70, eller Quest nästan 90! Vindmotståndet spelar större roll ju snabbare man kommer. Vid 10km/h är velomobilen ungfär lika effektiv som en vanlig cykel, återigen beroende på modeller. Sen ökar fördelen mer och mer ju snabbare man kör.

 

1% lutning innebär att framåt 100cm så ökas höjden med 1cm. Det är mer än vad det låter som. En "vanlig backe" kanske är 2%. En backe på 5% skulle jag föredra att leda cykeln uppför.

 

Najs, världsrekordet för hastighet(längd) under en timma är 91km/h.

Redigerat av WASD
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Han kanske nämner det i videon, men hur säker är den? En vanlig cykel är ju visserligen mer oskyddad, men går ju också betydligt långsammare. Jag hade inte velat sitta i en sådan där när den voltar i 50 km/h.

Här är en modell som har en utförlig text angående säkerhet. http://velomobiles.ca/Milan-safety.html
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det gäller de flesta fordon.

nja alla bilar har deformationszoner som trycks ihop för att människan ska klara sig. Visst, det finns väldigt få olyckor i 90 km/h och över där människor klarar sig helskinnade, om ens några. Men det finns gott om olyckor där människor ändå överlevt tack vare säkerhetsbälte och deformationszoner. I en velomobil är du i princip oskyddad. Kollisionen velomobil-bil skulle nog kunna jämföras med stort vildsvin-bil. Och där är vildsvinnet/velomobilisten garanterat körd medan det är god överlevnadschanser för bilisten.
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det finns säkert fall där bilförare mirakulöst klarat sig utan större skador i både 90km/h och högre hastigheter. Motorcyklister är ju visserligen utsatta de med, men de har ju i alla fall tagit körkort, och använder (oftast) ordentlig hjälm och andra skydd. Velomobilen borde väl istället jämföras med en cykel som körs i högre hastigheter. 

 

Med tanke på hur många cyklister beter sig i trafiken blir jag lite rädd om de plötsligt susar omkring lika snabbt som bilar. 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det finns säkert fall där bilförare mirakulöst klarat sig utan större skador i både 90km/h och högre hastigheter. Motorcyklister är ju visserligen utsatta de med, men de har ju i alla fall tagit körkort, och använder (oftast) ordentlig hjälm och andra skydd. Velomobilen borde väl istället jämföras med en cykel som körs i högre hastigheter. 

 

Med tanke på hur många cyklister beter sig i trafiken blir jag lite rädd om de plötsligt susar omkring lika snabbt som bilar.

Ja fast det är nog väldigt få (om ens någon) "galna" cyklister som lägger 50k på en velomobil och sedan kastar sig ut i 70-90 km/h.
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är bara entusiaster som köper dem i dagsläget som sagt då de kan kosta som en begagnad bil (som folk hellre köper). Men jag hoppas på ett genomslag i framtiden ifall de blir populära och masstillverkas för att bli billigare. Antal användare har stadigt gått upp de senaste 10 året i alla fall och det kommer förmodligen fortsätta sakta men säkert.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har gjort en graf som visar kraft som krävs för att uppnå en viss hastighet på en cykel (ungefär den som jag har) samt med tre olika velomobiler. Min data är inte perfekt men jag tror att linjerna blev ganska bra. Om ni har en billig cykel från biltema skulle linjen för eran cykel bli lite lägre än den röda, så kan ni se hur snabbt ni skulle åka om ni hade en velomobil istället.

 

 

Milan är den jag planerar att köpa om några år. Den är ganska cool och vinner genom att vara lägre än de andra, så man ligger mer lutad bakåt.

 

 

Också har den två joystickar för styrning istället för en spak som jag visat i inlägg #14 vilket många verkar föredra. Jag måste testa själv innan köp.

 

 

Det är denna modellen (fast SL, anpassad för mindre personer) som han har i min video på första sidan och snittar 60km/h under en timma. Han säger att han aldrig använder cykelbanor utan bara bilvägar. Det kommer nog bli samma för mig.

Redigerat av WASD
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...