Gudas Skrivet 13 Augusti 2013 Rapport Dela Skrivet 13 Augusti 2013 (redigerat) Vill minnas att Ronny & Ragge cyklade från Byhåla till Pajala. EDIT: Kom på att de köpte en Fårrd på vägen dit. Redigerat 13 Augusti 2013 av Gudas Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
WASD Skrivet 13 Augusti 2013 Författare Rapport Dela Skrivet 13 Augusti 2013 (redigerat) Redig nerförsbacke på hemvägen kanske går lite för snabbt då.Hastighetskalkulator: http://hembrow.eu/personal/kreuzotter/espeed.htm Mango Sport är modellen jag funderar på. Quest är lite snabbare men inte lika bra för stadsmiljö då den inte kan svänga lika skarpt. Jag blir imponerad över hur effektiva de är i lite lutning jämfört med vanliga cyklar. Om man utan att trampa kommer upp i 30 i en nerförsbacke på en normalbra cykel så kommer en velomobil snarare upp i 70, eller Quest nästan 90! Vindmotståndet spelar större roll ju snabbare man kommer. Vid 10km/h är velomobilen ungfär lika effektiv som en vanlig cykel, återigen beroende på modeller. Sen ökar fördelen mer och mer ju snabbare man kör. 1% lutning innebär att framåt 100cm så ökas höjden med 1cm. Det är mer än vad det låter som. En "vanlig backe" kanske är 2%. En backe på 5% skulle jag föredra att leda cykeln uppför. Najs, världsrekordet för hastighet(längd) under en timma är 91km/h. Redigerat 13 Augusti 2013 av WASD Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
WASD Skrivet 14 Augusti 2013 Författare Rapport Dela Skrivet 14 Augusti 2013 Han kanske nämner det i videon, men hur säker är den? En vanlig cykel är ju visserligen mer oskyddad, men går ju också betydligt långsammare. Jag hade inte velat sitta i en sådan där när den voltar i 50 km/h.Här är en modell som har en utförlig text angående säkerhet. http://velomobiles.ca/Milan-safety.html Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Epixa Skrivet 15 Augusti 2013 Rapport Dela Skrivet 15 Augusti 2013 (redigerat) Hur är säkerheten om man kommer i en velomobil i 90km ? Om man skulle kollidera med en bil. Då skulle det inte vara mer än en hög av männiakodelar och velomobildelar. Redigerat 15 Augusti 2013 av Epixa Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
WASD Skrivet 15 Augusti 2013 Författare Rapport Dela Skrivet 15 Augusti 2013 Hur är säkerheten om man kommer i en velomobil i 90km ? Om man skulle kollidera med en bil. Då skulle det inte vara mer än en hög av männiakodelar och velomobildelar.Det gäller de flesta fordon. 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dave37 Skrivet 15 Augusti 2013 Rapport Dela Skrivet 15 Augusti 2013 Det gäller de flesta fordon.nja alla bilar har deformationszoner som trycks ihop för att människan ska klara sig. Visst, det finns väldigt få olyckor i 90 km/h och över där människor klarar sig helskinnade, om ens några. Men det finns gott om olyckor där människor ändå överlevt tack vare säkerhetsbälte och deformationszoner. I en velomobil är du i princip oskyddad. Kollisionen velomobil-bil skulle nog kunna jämföras med stort vildsvin-bil. Och där är vildsvinnet/velomobilisten garanterat körd medan det är god överlevnadschanser för bilisten. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Guggo Skrivet 18 Augusti 2013 Rapport Dela Skrivet 18 Augusti 2013 Det finns säkert fall där bilförare mirakulöst klarat sig utan större skador i både 90km/h och högre hastigheter. Motorcyklister är ju visserligen utsatta de med, men de har ju i alla fall tagit körkort, och använder (oftast) ordentlig hjälm och andra skydd. Velomobilen borde väl istället jämföras med en cykel som körs i högre hastigheter. Med tanke på hur många cyklister beter sig i trafiken blir jag lite rädd om de plötsligt susar omkring lika snabbt som bilar. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dave37 Skrivet 18 Augusti 2013 Rapport Dela Skrivet 18 Augusti 2013 Det finns säkert fall där bilförare mirakulöst klarat sig utan större skador i både 90km/h och högre hastigheter. Motorcyklister är ju visserligen utsatta de med, men de har ju i alla fall tagit körkort, och använder (oftast) ordentlig hjälm och andra skydd. Velomobilen borde väl istället jämföras med en cykel som körs i högre hastigheter. Med tanke på hur många cyklister beter sig i trafiken blir jag lite rädd om de plötsligt susar omkring lika snabbt som bilar.Ja fast det är nog väldigt få (om ens någon) "galna" cyklister som lägger 50k på en velomobil och sedan kastar sig ut i 70-90 km/h. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Guggo Skrivet 18 Augusti 2013 Rapport Dela Skrivet 18 Augusti 2013 Nej, det är klart. Jag förutsatte att velomobilen slog igenom på en större skala (vilket visserligen känns otroligt) och köptes av lite vem som helst istället för cykel. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
WASD Skrivet 18 Augusti 2013 Författare Rapport Dela Skrivet 18 Augusti 2013 Det är bara entusiaster som köper dem i dagsläget som sagt då de kan kosta som en begagnad bil (som folk hellre köper). Men jag hoppas på ett genomslag i framtiden ifall de blir populära och masstillverkas för att bli billigare. Antal användare har stadigt gått upp de senaste 10 året i alla fall och det kommer förmodligen fortsätta sakta men säkert. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
FubbisRidesOn Skrivet 18 Augusti 2013 Rapport Dela Skrivet 18 Augusti 2013 Är både för lat och otränad för att på allvar kunna dra nytta av ett sådant fordon, men konceptets tanke har väl sina fördelar...Skulle dock vart kul att prova dessa påfund, och är nyfiken på om det slår igenom på allvar! 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
WASD Skrivet 22 Augusti 2013 Författare Rapport Dela Skrivet 22 Augusti 2013 (redigerat) Har gjort en graf som visar kraft som krävs för att uppnå en viss hastighet på en cykel (ungefär den som jag har) samt med tre olika velomobiler. Min data är inte perfekt men jag tror att linjerna blev ganska bra. Om ni har en billig cykel från biltema skulle linjen för eran cykel bli lite lägre än den röda, så kan ni se hur snabbt ni skulle åka om ni hade en velomobil istället. Milan är den jag planerar att köpa om några år. Den är ganska cool och vinner genom att vara lägre än de andra, så man ligger mer lutad bakåt. Också har den två joystickar för styrning istället för en spak som jag visat i inlägg #14 vilket många verkar föredra. Jag måste testa själv innan köp. Det är denna modellen (fast SL, anpassad för mindre personer) som han har i min video på första sidan och snittar 60km/h under en timma. Han säger att han aldrig använder cykelbanor utan bara bilvägar. Det kommer nog bli samma för mig. Redigerat 22 Augusti 2013 av WASD Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.