Hoppa till innehåll

Varmt I Rummet, Hur Kyla Rummet?


admin
 Dela

Rekommendera inlägg

hur varmt bör vattnet vara?

280K till 290K, eller ska det helst vara 277K?

Ju kallare desto bättre givetvis. Men då det krävs energi för fårn en frys för att frysa vatten t.ex. så producerar det i netto mer värme om du först fryser 10 L vatten för att sedan använda det för att absorbera värme. Ta bara det kallaste du kan från kranen, vilket är ungefär 283K.

 

Vilken typ av hink bör jag använda?

Plast eller stål? Vilken färg är mest optimal?

Stål och svart är bra värmeledare så om du satsar på en snabb avkylning så är en behållare i svart stål (eller annan metall, silver är bäst) i en behållare med stor yta/volym ratio. Om du vill ha en längre och jämnare nedkylning (men svagare) så bör du ha en hink i ett något isolerande material som t.ex. vit plast.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ju kallare desto bättre givetvis. Men då det krävs energi för fårn en frys för att frysa vatten t.ex. så producerar det i netto mer värme om du först fryser 10 L vatten för att sedan använda det för att absorbera värme. Ta bara det kallaste du kan från kranen, vilket är ungefär 283K.

Nu såg jag det inte som miljövänligt, utan mer om man bara tänker att man ska kyla rummet.

Jag får testa detta om det är jävligt varmt.

Ungefär hur länge håller vattnet innan man får byta?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ställ en stor hink med kallt vatten i rummet. En 10 L hink kan ta ca 420 kJ ur rummet vilket är tillräckligt för att kyla ett 15 m2 stort rum från 30C till 20C.

 

Om det ändå vore så effektivt! Men viss effekt kan fås genom att ha en fläkt som blåser på hinken. Alternativt att ha en blöt handduk som man kör fläkten på. Dessvärre så faller båda på att det är rätt opraktiskt och ger alldeles för låg effekt för att det skall vara värt det :/

 

En annan klassiker är annars att ha en flaska vatten i frysen som man sedan tar fram och ställer i en skål (pga kondens) och kör fläkt på. Fungerar rätt bra kortvarigt iaf men även det rätt opraktiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om det ändå vore så effektivt! Men viss effekt kan fås genom att ha en fläkt som blåser på hinken. Alternativt att ha en blöt handduk som man kör fläkten på. Dessvärre så faller båda på att det är rätt opraktiskt och ger alldeles för låg effekt för att det skall vara värt det :/

 

En annan klassiker är annars att ha en flaska vatten i frysen som man sedan tar fram och ställer i en skål (pga kondens) och kör fläkt på. Fungerar rätt bra kortvarigt iaf men även det rätt opraktiskt.

Jag funderar på att skaffa en termometer och se hur fort temperaturen jämnar ut sig. Det är inte så effektivt egentligen när solen värmer på, men man kan använda den för att ta bort värme när solen börjar gå ner om man vill ha det svalt när man går och lägger sig framåt natten.

 

Det är iaf ett bra sätt att hålla t.ex. ett garage över 0C på vintern för det krävs så mycket energi att frysa vattnet. Vattnet kommer att frisläppa 3335 kJ innan det fryser helt. Förutom att den är dyr, brandfarlig och irriterande så hade det varit smart att istället använda 2-butyn som kokar vid 27 grader. Energin för den fasövergången hade varit mycket större än att bara värma vatten (3400 kJ).

 

Nu såg jag det inte som miljövänligt, utan mer om man bara tänker att man ska kyla rummet.

Jag får testa detta om det är jävligt varmt.

Ungefär hur länge håller vattnet innan man får byta?

Is kyler väldigt bra, det krävs massor med energi bara för fasövergången, alltså att få fast vatten vid 273K till flytande vatten vid 273K, mycket mer energi än att värma flytande vatten från 273 K till 303K. 4-5 L fruset vatten hade kylt rummet avsevärt mycket mer än 10 liter vatten vid 283K.

 

Hur lång tid det tar innan vattentemperaturen har jämnat ut sig? Kolla Heat Equation.

Redigerat av Dave37
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ha bara fönstret öppet dygnet runt och sitt med lätta kläder så behåller rummet en bra temperatur? 

 

Brukar inte ens försöka kyla er något nu i denna värme, var glad så länge den existerar, vi bor trots allt i Sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...