Fjeddo Skrivet 18 Februari 2015 Rapport Dela Skrivet 18 Februari 2015 Hej! Sitter och pluggar inför ett matteprov som är på fredag och behöver hjälp med en uppgift. Uppgiften är följande: En patient får en injektion av ett läkemedel. Man vet att denna mängd avtar exponentiellt med tiden. Vid en mätning fanns det efter 42 timmar kvar 30% av medicinen i kroppen. Hur lång är halveringstiden för medicinen i kroppen? Är alltså inte intresserad av ett svar, utan snarare lösningen dit. Hoppas att någon kan hjälpa, är tacksam för svar! :) 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dave37 Skrivet 19 Februari 2015 Rapport Dela Skrivet 19 Februari 2015 (redigerat) 0.3 = 2-42/t½ Lös för t½. Om y(x) = 2-x/t½ där x är i timmar så innebär det att för x = nt½ så kommer n vara antalet halveringar eftersom y(nt½) = 2-n. Alltså måste t½ vara halveringstiden. y(42) = 0.3 eftersom du är intresserad av den halveringstid för vilken 30% (= 0.3) av substansen är kvar efter 42 timmar. EDIT: Nej jag orkar inte vara pedagogisk klockan är fan kvart över 2. Redigerat 27 Augusti 2015 av Dave37 Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Fjeddo Skrivet 19 Februari 2015 Författare Rapport Dela Skrivet 19 Februari 2015 (redigerat) 0.3 = 2-45/t½Lös för t½. Om y(x) = 2-x/t½ där x är i timmar så innebär det att för x = nt½ så kommer n vara antalet halveringar eftersom y(nt½) = 2-n. Alltså måste t½ vara halveringstiden. y(45) = 0.3 eftersom du är intresserad av den halveringstid för vilken 30% (= 0.3) av sustansen är kvar efter 45 timmar. EDIT: Nej jag orkar inte vara pedagogisk klockan är fan kvart över 2.Tack, blev lite väl avancerade begrepp dock. Tror iaf att jag löst det själv: 30% återstår efter 42h, det ger ekvationen: Cx^42=0,30CDividerar med C på båda sidorna:(Cx^42)/C=0,30C/CNu har vi alltså: x^42=0,30 Alltså är x 42:a roten ur 0,30 vilket avrundat är 0,972. Sedan sätter jag in x=0,972 och löser Cx0,972^x=0,5C. Tänker jag rätt? Vet ej om jag skrivit rätt här, skriver från mobilen. Fråga om ni undrar något! :) Redigerat 19 Februari 2015 av Fjeddo Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dave37 Skrivet 19 Februari 2015 Rapport Dela Skrivet 19 Februari 2015 (redigerat) Nästan. Dock så är detta ett exponentiellt uttryck, så du måste ha ax och inte xa (vilket är en potensfunktion). a här är något tal som kan anses som känt. Redigerat 19 Februari 2015 av Dave37 Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Fjeddo Skrivet 19 Februari 2015 Författare Rapport Dela Skrivet 19 Februari 2015 Nästan. Dock så är detta ett exponentiellt uttryck, så du måste ha ax och inte xa (vilket är en potensfunktion). a här är något tal som kan anses som känt.Ah, då förstår jag. Jag får tacka så mycket för hjälpen! :) Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dave37 Skrivet 24 Februari 2015 Rapport Dela Skrivet 24 Februari 2015 (redigerat) Du borde verkligen ta en närmare titt på exponentialfunktionen 2n. Den är extremt användbar. Med basen 2 innebär det att varje ökning av n med 1 så kommer funktionsvärdet att fördubblas. Detta är oftast mycket mer användbart och intunitivt än ex. 2-n är principiellt samma sak men där pratar man om halveringar istället för dubbleringar eftersom 2-n = 1/2n. Om antalet halveringar är beroende av t.ex. tiden (t) så innebär det att för någon tid t½ kommer mängden halveras. Säg att du har något med en halveringstid på 5h (t½ = 5), då innebär det att efter 5h (t = 5) måste mängden ha halverats, alltså att n = 1 i 2-n. Efter 10h (t = 10) har du bara 25% kvar, alltså att n = 2 etc. Så du får en serie: t = 5, n = 1 t = 10, n = 2 t = 15, n = 3 etc. Från detta kan man se att n = t/t½, där t½ = 5. Så om man substituerar n i 2-n så får man 2-t/t½. Detta är en fruktansvärt användbar formel. Man kan använda den på radioaktivt sönderfall, medicinupptag, celltillväxt/avdödning, populationstillväxt etc. Redigerat 24 Februari 2015 av Dave37 Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.