Escain Skrivet 26 September 2004 Rapport Dela Skrivet 26 September 2004 (redigerat) Åh jo du, dom e gothare. Kolla upp det själv på www.allmusic.com om du inte tror mig! Redigerat 26 September 2004 av Draghon Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Ytterman Skrivet 27 September 2004 Rapport Dela Skrivet 27 September 2004 Riktiga gothare skulle inte kalla Nightwish eller Evanescence för goth. Och det är inte riktigt goth heller, det är väl snarare lite mainstreamad goth i sånnafall. Det är så svårt, sånt här :) Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Spirtual Skrivet 27 September 2004 Rapport Dela Skrivet 27 September 2004 Men finns det något band som är bara gothic då? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Arwen Undomiel Skrivet 27 September 2004 Rapport Dela Skrivet 27 September 2004 Gothic handlar bara om sex? Öh, skulle inte tro det. Gothic, eller gotik, som det heter på svenska, är samma sak som skräckromantik. Från början var det mest en litterär genre, men nu är det även en musikgenre. Goth metal-band har en stil som för tankarna till skräckfilm, dvs. mörka kläder, mörkt smink. Kläderna är ofta inspirerade av BDSM-kläder (kanske det var det du tänkte på, Krystal?) och de kvinnliga artisterna har ofta mycket långt hår och långa klänningar. Tarja i Nightwish är ett bra exempel, även om hon ofta bär byxor. Vilken musikstil olika band spelar är en svår fråga och det finns inga korrekta svar. Vissa musikkritiker menar t.ex. att Nightwish spelar goth/opera/power-metal, medan andra kritiker skulle kalla det nåt annat. Själv tycker jag den beskrivningen passar bra. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Selene Skrivet 27 September 2004 Författare Rapport Dela Skrivet 27 September 2004 Många tänker sig Gothic som du Arwen Undomiel, jag menar inte att Gothic bara e sex. Har du läst boken Gothchic (där finns mycket intressant fakta om just ämnet Gothic) Bland annat börjar boken med: Gothic. it is more than just a youth subculture, gloomy aesthetic or literery gener. it is a philosophical perspective - a view of the world. Och under frågan What is Gothic? står det "Gothic" is one of those curious terms we all think we understand - somthing to do whit bats and graveyards. Några kända Gothiska band är: Sisters of mercy Nuns Medieval Baebes Trent rezenor ministry nightbreed my dying bride lacuna coil Cradle of filth Marilyn manson M.m Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Spirtual Skrivet 27 September 2004 Rapport Dela Skrivet 27 September 2004 Ceadle of Filth är ju black eller death-metal. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Selene Skrivet 27 September 2004 Författare Rapport Dela Skrivet 27 September 2004 Jag vet det där är lite rörigt men riktiga Gotare påstår att dom är Gothare! Men jag vet att dom är ett black metal band dom har varit Deathmetal band. Jag struntar i viket för do e jävligt bra Cradle of filth äger! Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Kassler Skrivet 27 September 2004 Rapport Dela Skrivet 27 September 2004 Många tänker sig Gothic som du Arwen Undomiel, jag menar inte att Gothic bara e sex. Har du läst boken Gothchic (där finns mycket intressant fakta om just ämnet Gothic) Bland annat börjar boken med: Gothic. it is more than just a youth subculture, gloomy aesthetic or literery gener. it is a philosophical perspective - a view of the world. Och under frågan What is Gothic? står det "Gothic" is one of those curious terms we all think we understand - somthing to do whit bats and graveyards. Några kända Gothiska band är: Sisters of mercy Nuns Medieval Baebes Trent rezenor ministry nightbreed my dying bride lacuna coil Cradle of filth Marilyn manson M.m Marlyn Manson äger B) ända av dom jag nånsin hört i och för sig :P Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Selene Skrivet 27 September 2004 Författare Rapport Dela Skrivet 27 September 2004 Han är jävligt bra! ;) Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Ytterman Skrivet 27 September 2004 Rapport Dela Skrivet 27 September 2004 Ska vi prata om skräckromantik är Rammstein ett ytterst bra exempel. Fast dom är visserligen inte goth. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Arwen Undomiel Skrivet 28 September 2004 Rapport Dela Skrivet 28 September 2004 (redigerat) Många tänker sig Gothic som du Arwen Undomiel, jag menar inte att Gothic bara e sex. Har du läst boken Gothchic (där finns mycket intressant fakta om just ämnet Gothic) Bland annat börjar boken med: Gothic. it is more than just a youth subculture, gloomy aesthetic or literery gener. it is a philosophical perspective - a view of the world. Och under frågan What is Gothic? står det "Gothic" is one of those curious terms we all think we understand - somthing to do whit bats and graveyards. Några kända Gothiska band är: Sisters of mercy Nuns Medieval Baebes Trent rezenor ministry nightbreed my dying bride lacuna coil Cradle of filth Marilyn manson M.m Du menar inte att gotik bara är sex? Hur definierar du gotik då? Jag såg ett tv-reportage om gotik för ett tag sedan och där förklarade de gotikens uppkomst. Det började som en litterär genre där man svärmade för skräck. Det var i den eran som böcker som Frankenstein och Dracula kom. Men självklart har gotiken utvecklats en del sen dess, som t.ex. att det har blivit en musikgenre och fått inblandning av BDSM. Exakt vad gotik är i dag kan ingen säga; det finns inget korrekt svar på den fråga. Olika gothare definierar nog begreppet på olika sätt. Det enda man kan säga om subkulturen/genren är vilket ursprung den har - dvs. det som jag skrivit här ovan, samt att många goth metal band har en stil som för tankarna till skräckgenren. Redigerat 28 September 2004 av Arwen Undomiel Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Zerp Skrivet 28 September 2004 Rapport Dela Skrivet 28 September 2004 Dir en Grey... >_< Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.