Hoppa till innehåll

Gothic

Selene

Rekommendera inlägg

• Svar 46
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Gothic handlar bara om sex? Öh, skulle inte tro det. Gothic, eller gotik, som det heter på svenska, är samma sak som skräckromantik. Från början var det mest en litterär genre, men nu är det även en musikgenre. Goth metal-band har en stil som för tankarna till skräckfilm, dvs. mörka kläder, mörkt smink. Kläderna är ofta inspirerade av BDSM-kläder (kanske det var det du tänkte på, Krystal?) och de kvinnliga artisterna har ofta mycket långt hår och långa klänningar. Tarja i Nightwish är ett bra exempel, även om hon ofta bär byxor.

Vilken musikstil olika band spelar är en svår fråga och det finns inga korrekta svar. Vissa musikkritiker menar t.ex. att Nightwish spelar goth/opera/power-metal, medan andra kritiker skulle kalla det nåt annat. Själv tycker jag den beskrivningen passar bra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Många tänker sig Gothic som du Arwen Undomiel, jag menar inte att Gothic bara e sex. Har du läst boken Gothchic (där finns mycket intressant fakta om just ämnet Gothic)

Bland annat börjar boken med: Gothic. it is more than just a youth subculture, gloomy aesthetic or literery gener. it is a philosophical perspective - a view of the world.

Och under frågan What is Gothic? står det

"Gothic" is one of those curious terms we all think we understand - somthing to do whit bats and graveyards.

Några kända Gothiska band är:

Sisters of mercy

Nuns

Medieval Baebes

Trent rezenor

ministry

nightbreed

my dying bride

lacuna coil

Cradle of filth

Marilyn manson

M.m

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Många tänker sig Gothic som du Arwen Undomiel, jag menar inte att Gothic bara e sex. Har du läst boken Gothchic (där finns mycket intressant fakta om just ämnet Gothic)

Bland annat börjar boken med: Gothic. it is more than just a youth subculture, gloomy aesthetic or literery gener. it is a philosophical perspective - a view of the world.

"Gothic" is one of those curious terms we all think we understand - somthing to do whit bats and graveyards.

Sisters of mercy

Nuns

Medieval Baebes

Trent rezenor

ministry

nightbreed

my dying bride

lacuna coil

Cradle of filth

Marilyn manson

M.m

Marlyn Manson äger B)

ända av dom jag nånsin hört i och för sig :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sisters of mercy

Nuns

Medieval Baebes

Trent rezenor

ministry

nightbreed

my dying bride

lacuna coil

Cradle of filth

Marilyn manson

M.m

Du menar inte att gotik bara är sex? Hur definierar du gotik då? Jag såg ett tv-reportage om gotik för ett tag sedan och där förklarade de gotikens uppkomst. Det började som en litterär genre där man svärmade för skräck. Det var i den eran som böcker som Frankenstein och Dracula kom. Men självklart har gotiken utvecklats en del sen dess, som t.ex. att det har blivit en musikgenre och fått inblandning av BDSM. Exakt vad gotik är i dag kan ingen säga; det finns inget korrekt svar på den fråga. Olika gothare definierar nog begreppet på olika sätt. Det enda man kan säga om subkulturen/genren är vilket ursprung den har - dvs. det som jag skrivit här ovan, samt att många goth metal band har en stil som för tankarna till skräckgenren. Redigerat av Arwen Undomiel
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...