Hoppa till innehåll

Mobbad


Mater

Rekommendera inlägg

  • 2 veckor senare...
  • Svar 244
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Jag blev innan, men tog mig samman och sade till läraren som sade till på skarpen...tror jag...han mobbade mig inte mer iaf.

 

Jag hade aldrig kunnat ta mig samman och säga till om inte en i klassen sagt till mobbaren att han skulle sluta och att han bara var störig. Mobbaren sa emot och vann tillslut diskutionen men tack vare att han ställde sig upp för mig vågade jag ta mig samman och säga till.

 

Om du blir mobbad. Säg till en lärare!!

 

EDIT. Btw så har vi en "anti-mobbar förening" på vår skola som ska motverka mobbning. Men de har inte gjort något. Snarare gjort så att det blev mer mobbning. De visade en film om extrem-mobbning och när man ser sådant tror man nästan att mobbning bara är när man kör in en stift penna i någons axel. Då tror mobbarna att de inte mobbar och så får de inte ens dåligt samvete.

 

Att tillägga:

Jag mobbade också i 6:an. Jag vågade inte göra något annat för jag var rädd att de andra skulle slå mig. Vilket de gjorde i alla fall. Körde upp mig mot en vägg och slog mig. Men det är inte hela sanningen. Det var kul också... Men efteråt fick jag så extremt dåligt samvete, jag hade aldrig gjort det om jag inte själv blivit mobbad och var rädd för mer.

 

De hade ingen anledning att mobba mig egentligen. Jag är inte tjock eller svag precis. Jag slåss inte hårt men jag har myyycket bättre kondition än mobbaren. Så han kan inte säga att jag är klen. Anledningen var nog att jag var "för bra i skolan". Jag e grymt bra på matte. Har 9:ans bok fasst jag går i 8:an, fick MVG på engelska provet och de två geografi-proven vi haft hitills. Har ett till imorgon och ett nästa fredag. Den största anledningen var dock att jag är väldigt osäker på mig själv och feg och vågar inte säga till.

 

Ni på fuska.se har tur, det här har jag inte berättat för någon. Inte ens mina föräldrar eller bästa vänner.

Redigerat av Chainsawkitten
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Efter att läst en del av inläggen i den här tråden vill jag bara säga en sak.

Vet ni egentligen vad som menas med att bli mobbad? För de flesta verkar det inte som om ni vet det.

 

Tänk först och främst att det är skillnad på att bli mobbad och att bara bli retad. Är du mobbad på riktigt blir du totalt utfrysen, den enda gången folk bryr sig om en är när det verkligen vill skada dig.

 

Att bli retad är en annan sak, blir du retad så kan du bli det av dina vänner och andra men då är det oftast inte lika allvarligt. Bara för någon säger ett fult om dig vid ett tillfälle eller kastar en snöboll på dig så betyder det inte att du är mobbad utan snarare att någon vill retas eller skoja med dig.

 

Själv tror jag inte att om man är mobbad på riktigt att man öppet går ut om det så ofta, jag tror knappast man skriver det här på fuska tillsammans med ett gäng smilysar det verkar inte seriöst.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har aldrig varit mobbad, men i 6:an och 7:an så hade jag inte direkt så många kompisar. Alla mina riktiga vänner hade flyttat under 4:an-5:an, så jag gick kvar själv i min skola. Det kändes förjävligt, och då var jag inte ens mobbad. Bara lite utanför. Så att bli mobbad på riktigt måste vara riktigt, riktigt j*vla hemskt. Känner mig lite nedstämd bara av att snacka om mobbning. Jag fattar inte; varför mobbar folk?!?. Har dom stängt av sitt samvete, eller är de bara taskmörtar rakt igenom?!

 

Kom och tänka på det här när jag kollade på programmet "Ondska" för ett tag sen. Vissa kanske bara gillar att vara taskiga utan anledning? De kanske föddes som mobbare? (låter orimligt, jag vet. Men vem vet?)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag blev innan, men tog mig samman och sade till läraren som sade till på skarpen...tror jag...han mobbade mig inte mer iaf.

 

Jag hade aldrig kunnat ta mig samman och säga till om inte en i klassen sagt till mobbaren att han skulle sluta och att han bara var störig. Mobbaren sa emot och vann tillslut diskutionen men tack vare att han ställde sig upp för mig vågade jag ta mig samman och säga till.

 

Om du blir mobbad. Säg till en lärare!!

 

EDIT. Btw så har vi en "anti-mobbar förening" på vår skola som ska motverka mobbning. Men de har inte gjort något. Snarare gjort så att det blev mer mobbning. De visade en film om extrem-mobbning och när man ser sådant tror man nästan att mobbning bara är när man kör in en stift penna i någons axel. Då tror mobbarna att de inte mobbar och så får de inte ens dåligt samvete.

 

Att tillägga:

Jag mobbade också i 6:an. Jag vågade inte göra något annat för jag var rädd att de andra skulle slå mig. Vilket de gjorde i alla fall. Körde upp mig mot en vägg och slog mig. Men det är inte hela sanningen. Det var kul också... Men efteråt fick jag så extremt dåligt samvete, jag hade aldrig gjort det om jag inte själv blivit mobbad och var rädd för mer.

 

De hade ingen anledning att mobba mig egentligen. Jag är inte tjock eller svag precis. Jag slåss inte hårt men jag har myyycket bättre kondition än mobbaren. Så han kan inte säga att jag är klen. Anledningen var nog att jag var "för bra i skolan". Jag e grymt bra på matte. Har 9:ans bok fasst jag går i 8:an, fick MVG på engelska provet och de två geografi-proven vi haft hitills. Har ett till imorgon och ett nästa fredag. Den största anledningen var dock att jag är väldigt osäker på mig själv och feg och vågar inte säga till.

 

Ni på fuska.se har tur, det här har jag inte berättat för någon. Inte ens mina föräldrar eller bästa vänner.

 

Antimobbning grupp ja eller ''kamratstödjare''. Oftast bara bullshit alltsammans. En fin täckmantel för att det ska låta fint.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag fattar inte; varför mobbar folk?!?.

 

Det där med avundsjuka behöver inte alltid vara anledningen. Vissa kanske mobbar för att känna sig säkrare i sig själva. De kanske mobbar för att visa att de själva inte är lika svaga som offret, och då kanske fler ger sig på offret istället för mobbaren. Jag vet inte. Man vad jag inte fattar är att mobbarna inte får hjälp. Om det är nån mobbare som har det trassligt hemma t.ex, och känner sig lite ensam, så borde socialen ingripa. Skicka nå vuxen som kan bli kompis med mobbaren. Då kanske han känner sig säkrare.

Sen så borde man lära mobbarna vad deras handlingar egentligen får för konsekvenser för deras offer. Då kanske de får en insikt i vad de har hållit på med hela tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men snälla. De gör det för att det är kul. Det är inget stort mysterium. Varför slår ni på era kompisar? för att det är roligt. Det kan vara roligt att slå på en som är mindre, för då blir man inte själv skadad. Det är kul att vara elak. De trycker ned folk för att det är roligt. Om jag var en mobbare, så skulle det vara min anledning.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Folk verkar ha svårt att förstå varför folk mobbas. För att säga det på ett så enkelt sätt som möjligt;

 

VISSA personer mobbar för att de tycker det är skoj/coolt.

VISSA personer mobbar för att de själva känner sig dåliga och "mår bättre" av att trycka ner någon annan.

VISSA personer mobbar för att de tycker att personer som vågar vara annorlunda är knäppa.

 

Alla människor är olika och alla har olika motiv till varför de gör som de gör. Jag blev mobbad för att jag var annorlunda iallafall.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...