Hoppa till innehåll

Dödsstraff


Gäst Liquid Silk

Rekommendera inlägg

Själv har jag gjort ett arbete om detta, mer ska vi inte gå in på det :P. Men faktiskt, en del kan ju inte förtjäna att leva väl? (Jag är neutralt ställd!). Tänk efter, om dom får livstid istället så blir det ungefär bara x antal år i fängelse, vad säger att dom inte kan göra något liknande igen när dom kommer ut igen. Däremot såsom andra har sagt här i tråden så ska mord inte straffas med mord eftersom ingen har rätt att döda en annan människa.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 127
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ni har ju ett perfekt exemplar på Anna Lindhs mördare, vad fick han för straff?

Inte ens livstid.

Hängt med i media sen dess??

 

Hn (mördaren) ville bli skickad till ett serbiskt fängelse och där betyder nog livstid livstid eller åtminstone ett h*lvete i tjugo år.

 

Sen kan jag bara citera vår SO lärare:

 

"USA är ett perfekt exempel på att dödstraff inte sänker brottsligheten."

 

slut citat

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Selkie Girl...är det verkligen din åsikt?

Låt oss säga att en följare av nån terroristgrupp bestämmer sig för att släppa ut ett dödligt virus som mördar hundratusentals om inte miljoner människor, går in i ett varuhus under julruschen med 20kg C4 eller "bara" tar ett maskingevär som rymmer 30skott i magasinet plus de 4extramagasin han har under rocken och släpper iväg en storm av vinande kulor under en demonstration...

 

Nu är det här kraftigt överdrivet, men jag skulle inte nöja mig med att se honom dö...skulle hellre se honom utsättas för tortyr. Men då tortyr inte accepteras skulle jag MINST kräva att denne fick dödstraff.

 

Sedan finns det de personer som inte klarar av livet utanför ett fängelse, utan måste ha rutinerna, vakterna och den hierarki som råder innanför fängelsets grindar. När sådana personer släpps ut ur fängelset är risken VÄLDIGT stor att de kanske begår brott igen och igen och igen tills de åker in igen. Bättre att ge dem dödsstraff efter andra eller tredje återfallet (då är de ju bevisligen skyldiga) än att låta dem gå fria i samhället.

Varför skulle Terrorsiter göra nåt sånt?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

det kostar staten massor med pengar varje år att hålla fängelsa mordäna och rymings fria, pengar som kan läggas på annat, och det är inte så dyrt att tillverka en patron för varje fånge som fått livstid... f*n ta ut dom på fängelse plan och skjut dom j*vlarna, har man en gång mördat kan man göra det igen, den enda gången som det är svårt är första gången, och om man är oskyldig så kommer man ändå dö, fast man får sitta och vänta längre... eller så kan vi skaffa sebiriska fångläger fast uppe i kiruna där som får jobba, typ som nassarna gjorde, fast vi gör det med förbrytare, sånna som inte kan anpassa sig till de svenska lagarna, och dom som är invandrare, borde få åka tillbaks eftersom även dom kostar

 

 

 

för döds straff

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

det kostar staten massor med pengar varje år att hålla fängelsa mordäna och rymings fria, pengar som kan läggas på annat, och det är inte så dyrt att tillverka en patron för varje fånge som fått livstid... f*n ta ut dom på fängelse plan och skjut dom j*vlarna, har man en gång mördat kan man göra det igen, den enda gången som det är svårt är första gången, och om man är oskyldig så kommer man ändå dö, fast man får sitta och vänta längre... eller så kan vi skaffa sebiriska fångläger fast uppe i kiruna där som får jobba, typ som nassarna gjorde, fast vi gör det med förbrytare, sånna som inte kan anpassa sig till de svenska lagarna, och dom som är invandrare, borde få åka tillbaks eftersom även dom kostar

 

 

 

för döds straff

Fängelse är vård, inte förvaring.

Att jämföra pengar och liv är helt fel.

 

Många oskyldiga har dömts, när Bush var senator skrev han på varenda "Dödstraffs-akt", många utav de var oskyldiga. Men Bush skrev på ändå, den jäveln.

Sånna risker kan man inte ta.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

(Jellyfish @ 19/01-2005 15:29:28)

det kostar staten massor med pengar varje år att hålla fängelsa mordäna och rymings fria, pengar som kan läggas på annat, och det är inte så dyrt att tillverka en patron för varje fånge som fått livstid... f*n ta ut dom på fängelse plan och skjut dom j*vlarna, har man en gång mördat kan man göra det igen, den enda gången som det är svårt är första gången, och om man är oskyldig så kommer man ändå dö, fast man får sitta och vänta längre... eller så kan vi skaffa sebiriska fångläger fast uppe i kiruna där som får jobba, typ som nassarna gjorde, fast vi gör det med förbrytare, sånna som inte kan anpassa sig till de svenska lagarna, och dom som är invandrare, borde få åka tillbaks eftersom även dom kostar

 

 

 

för döds straff

Fängelse är vård, inte förvaring.

Att jämföra pengar och liv är helt fel.

 

Många oskyldiga har dömts, när Bush var senator skrev han på varenda "Dödstraffs-akt", många utav de var oskyldiga. Men Bush skrev på ändå, den jäveln.

Sånna risker kan man inte ta.

kan inre riktigt hålla med.... fängelset är inge vård, för många som sitter där är helt friska, men det finns ju speciella fängelser för psykopater.osv....
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

fängle som vård? det enda som händer där inne är att dom blir mer piss of på samhället, våran lärare som jobbar som kontaktperson åt folk som setat inne sa att 80% av dom som släps åker inom ett år in igen... vård upp my ass...

och vad bush gör på fritiden har väll inte du me? han kanske kände för att döda några när han vaknade den morgonen då han skrev på papprerna, låt han ha det på sitt egna samvete

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

fängle som vård? det enda som händer där inne är att dom blir mer piss of på samhället, våran lärare som jobbar som kontaktperson åt folk som setat inne sa att 80% av dom som släps åker inom ett år in igen... vård upp my ass...

och vad bush gör på fritiden har väll inte du me? han kanske kände för att döda några när han vaknade den morgonen då han skrev på papprerna, låt han ha det på sitt egna samvete

Id*ot.

Vad jag skrev och menade var att fängelset SKA vara vård och inte förvaring, nu är det ju inte så och det behöver förbättras. Dödshjälp är inte lösningen.

Vad Bush gör i sitt jobb, inte sin fritid, angår alla. Han är en av världens mäktigaste män.

Och en person som känner för att döda någon ibland ska väl VERKLIGEN inte ha en sådan makt?

Dina argument stinker å*nek*k.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

och det kommer från rätt käft? som tycker att alla som begått ett bråt, friviligt (oftas) brytigt mot en av dom simplaste reglerna som finns, ditt och mitt, inte döda, och sånt. då får man f*n ta sitt straff, hade vi left efter en komunistisk lära så hade det blivit som i kina och ryssland, massmord på fotbolsplaner, himmelskafridens torg på sergelstorg, eller som i chile, cheguvara snubben som ALLA chilenare flydde ifrån, men som rästen av världen älskar

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag anser den person som berövat en eller flera människor från den mest grundläggande rättigheten än människa har (livet), inte ska betraktas som människa längre. Denne skall förlora ALLA rättigheter. Nu måste ju dessa fall självklart bedömas var för sig, jag säger inte att det inte finns undantag. Personen skall bevisligen vara 100% skyldig och motivet till handlingen skall invägas (självförsvar ska ju tex inte resultera i dödsstraff).

 

 

Till dig som frågade: Om du hade mördat 4personer, skulle du vilja få dödsstraffet?

 

Antagligen inte, men är jag så sjuk i huvudet att jag kallt tar en annan människas liv, förtjänar jag det. Handlar inte om vad jag vill, mina rättigheter försvann när jag en dag "ville" gå ut och döda.

 

Om jag däremot blir attackerad av 4 personer beväpnade med knivar och jag lyckas (mot all förmodan) avväpna en av dem och döda dem...då skalll jag inte ha dödsstraff. Då hade jag ju inget val. Något jag förmodligen skulle behöva efter något sådant är väl psykiatrisk rådgivning för att komma över en sådan händelse.

Redigerat av Jokinen
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Dödstraff är dåligt tycker jag. Alla människor är lika, normala personer och brottslingar, och om en brottsling dödar en människa, och sen får dödstraff, så mördar ju staten en människa. Ska dom få dödstraff då och sen den som dödade dom o.s.v? Då slutar det med att mänskligheten blir utrotad. (Det blir faktiskt så om man tänker logiskt).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...