Hoppa till innehåll

Kommunism


Nain
 Dela

Rekommendera inlägg

Menar du att alkoholpriset skall vara lågt? Alkoholet är ett gift vid hög konsumering och skall därför vara restriktivt åtkomlig. Samma sak med läkemedel och det borde vara likadant med tobaksprodukter.

 

Konkurrens=lägre priser - det stämmer kanske med telefonpriserna, men tag bara elen så märker du att denna tes inte alls är sann alltid.

 

 

Alla som deltog i Finansportalens och Kundkrafts juniupphandling som gav Sveriges lägsta elpris både för 12 och 24 månaders fastprisavtal. Totalpriset blev 90.81 öre/kWh respektive 89.56 öre/kWh. Även påslaget för det rörliga priset pressades ner till rekordnivå och resultatet blev 1.6 öre/kWh (exklusive moms)

 

Vattenfalls rörliga pris ligger på 1.8öre/kWh (exklusive moms)

 

Prisjämförelsen är gjord den 7 juni mot Konsumentverkets jämförelseprislista. Tänk på att elen är skattebelagd med nästan 50% också.

 

Visst finns det även en konkurrens på el, även fast skillnaderna är marginella. Men det är precis som med bensinen, man kan säga att det är oligopol på detta och det skapar en kartelliknande situation. Men ju mer företag som kommer in i bilden ju billigare blir det. Jet är ett jättebra exempel på detta.

 

Nu så tog jag ett exempel med Systembolaget, att monopol skapar höga priser. Men konsumtion sjunker inte för det, svarhandel ökar och importer. Gynnar det verkligen sverige? Och ja, jag tycker att alkoholpriset ska vara lågt. Så det är i vissa få fall konkurrens inte leder till lägre priser. Tror du att priserna skulle sänkas om det var monopol på allt?

 

Ett annat problem när det gäller monopol, är köer. Vad tror du tar kortast tid att göra dagen innan en storhelg, gå på bolaget, apoteket eller storhandla på t.ex coop forum?

Redigerat av tHOORd
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 284
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Gäst Perisoreus

I Finland sänkte man skatten på alkohol p.g.a. rädsla för ökad import från Estland. Man lyckades behålla kunder i Finland, men dessa kunder har konsumerat avsevärt mycket mer än vad de gjorde förr. Det har orsakat ett ökat tryck på AA-grupperna och medfört kraftigt ökade kostnader som samhället får betala.

Ökningen av svarthandeln kan motverkas med strikta importkvoter. Det är inte möjligt i dagsläget, men om Sverige gick ut ur EU skulle detta vara genomförbart.

Visst har man köer på Coop Forum också, men man skall komma ihåg, att om kundtrycket ökar, finns det olika sätt att minska de negativa sidorna. Bygga ut apoteket, eller kanske öppna ett till apotek någon annanstans i staden. Så agerar även de privata företagen och jag ser inga skäl varför monopelbelagda tjänster inte också skulle kunna göra det?

På lång sikt anser jag att alkoholutbudet bör begränsas så att starksprit m.m. förbjuds. De drycker med lägre alkoholhalt kan förmodligen inte avskaffas.

Det skall vara monopol på allt som håller samhället vid liv. Ett utmärkt exempel på hur den fria elmarknaden kan missbrukas är tvisten mellan Haparanda stad/Övertorneå kommun och Ekfors kraft. Ekfors kraft har släckt gatubelysningen och myndigheterna får inget göra, för det råder ju en fri elmarknad.

Redigerat av Perisoreus
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Får man fråga vem som är mest korkad här:

* En person som tycker om personer av samma eller av båda könen.

* En person med en anorlunda religion.

* Eller en person som tror sig vara bättre för att han kan stå med handflatan i vädret  och vara vit?

 

Hela min mammas släkt är muslimer. Tror den brukar består av ett femtiotal personer vid större fester. Ingen av dem har sprängt en enda person! Min morbror har doktorerat i kärnfysik, min moster likaså inom diabetesforskning. Min morfar var advokat samt författare innan han dog. Lägg ner era j*vla fördomar om invandrare!!

Visst finns det invandrare som är kriminella och arbetslösa också, men finns det inte lika många "svenskar" som är det också? Det väcks så in i skogsgläntan mycket mer uppmärksamhet när en muslim gör ett brott än när en så kallad svensk gör samma sak, fastän det händer lika mycket om inte mer. Varför?

I min klass så går halva klassen och super ner sig på helger, fjorton år gamla, medan jag som är halvirakier och inte förtjänar att leva här stannar hemma eller är med kompisar utan alkohol.

Och innan någon kommer med ett argument om vad de flesta invandrare gör och kräver här i Sverige - Jag vet! Jag säger inte heller att alla invandrare i Sverige är perfekta underbarn, inte alls. Det finns verkligen vissa som inte borde få stanna om de beter sig som de gör. Vad jag menar på är vissa personers fördomar mot samtliga invandrare.

 

Jag röstar mycket hellre på ett kommunistiskt samhälle än ett förbannat samhälle som inte respekterar andra människor.

 

Jag är inte rasist, och vill inte verka det heller. Men jag måste få tilläga vad jag vet många tycker. Många jag känner. De tänker samma som du, man ska inte har fördomar mot invandrare. Men det tar stopp för de flesta där och vänder av en sak. Invandrarna kommer hit, svenskarna är födda här.

 

Jag håller inte med, men de tycker att det finns svenskar och invandrare som är kriminella, men skillnaden är att invandrarna kommer hit frivilligt och svenskarna är födda här.

 

Jag håller med en gnutta, men som sagt, tycker jag inte de argumenten räcker till.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Inför lönetak, lönegolv och medborgarlön. Inte kommunism. ;P

 

En minimumlön till alla vuxna. Och en maxlön. En idrottsstjärna får inte tjäna mer än tre gånger så mycket som minimumlönen.

Ge ut medborgarlön till människor. Finns folk som inte vill jobba. Nog för att man ska anpassa sig, men vi har skyldighet att anpassa för varandra.

 

[Ex medborgarlön = 9k SEK, Minimumlön = 10k SEK, Maxlön = 100k SEK.]

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

I Finland sänkte man skatten på alkohol p.g.a. rädsla för ökad import från Estland. Man lyckades behålla kunder i Finland, men dessa kunder har konsumerat avsevärt mycket mer än vad de gjorde förr. Det har orsakat ett ökat tryck på AA-grupperna och medfört kraftigt ökade kostnader som samhället får betala.

Ökningen av svarthandeln kan motverkas med strikta importkvoter. Det är inte möjligt i dagsläget, men om Sverige gick ut ur EU skulle detta vara genomförbart.

Visst har man köer på Coop Forum också, men man skall komma ihåg, att om kundtrycket ökar, finns det olika sätt att minska de negativa sidorna. Bygga ut apoteket, eller kanske öppna ett till apotek någon annanstans i staden. Så agerar även de privata företagen och jag ser inga skäl varför monopelbelagda tjänster inte också skulle kunna göra det?

På lång sikt anser jag att alkoholutbudet bör begränsas så att starksprit m.m. förbjuds. De drycker med lägre alkoholhalt kan förmodligen inte avskaffas.

Det skall vara monopol på allt som håller samhället vid liv. Ett utmärkt exempel på hur den fria elmarknaden kan missbrukas är tvisten mellan Haparanda stad/Övertorneå kommun och Ekfors kraft. Ekfors kraft har släckt gatubelysningen och myndigheterna får inget göra, för det råder ju en fri elmarknad.

 

Precis så agerar det privat företagen i dagsläget, däremot agerar t.ex inte systembolaget eller apoteket så. Har du någonsin sett 2 stycken systembolag i samma by/förort, eller 2 stycken apotek. Med konkurrens så blir utbudet större och köerna mindre, mcdonalds och max kan ligga 10meter ifrån varandra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Statsägda bolag: folk kan kräva ansvar av sina företrädare i riksdagen. Privat ägande: inget behov att ta samhälleligt ansvar.

 

Hur tror du ett privatägt företag går runt egentligen?

 

Statsägda företag, ingen konkurrens.

Privatägda företag, konkurrens, bättre kvalité,lägre priser.

 

Titta bara på Systembolaget. Utan monopol så blir priserna lägre.

 

Det bör vara köparnas val om de skaköpa alcohol eller ej, oavsett konsekvenser.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Statsägda bolag: folk kan kräva ansvar av sina företrädare i riksdagen. Privat ägande: inget behov att ta samhälleligt ansvar.

 

Hur tror du ett privatägt företag går runt egentligen?

 

Statsägda företag, ingen konkurrens.

Privatägda företag, konkurrens, bättre kvalité,lägre priser.

 

Titta bara på Systembolaget. Utan monopol så blir priserna lägre.

Det bör vara köparnas val om de skaköpa alcohol eller ej, oavsett konsekvenser.

 

va? Hur menar du? Det är väl klart att det är konsumentens val om han ska köpa alkohol eller ej.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...