Hoppa till innehåll

Religion

Oden

Rekommendera inlägg

Jaha. Så ni som vill bevara den svenska kulturen och inte vill ha hit moskéér osv. för att det inte är svenskt, ni vill egentligen att Sverige ska gå tillbaka till hur det såg ut på vikingatiden? Eller? För den svenska kulturen har blandats med utländsk kultur sedan medeltiden. Det är dagens sanning. Det finns inte mycket kvar i vår kultur idag som är genuint svenskt. Och jag kan inte se vad problemet är med det. Så länge vi har en kultur som främjar de mänskliga rättigheterna, som alla kan vara fria och lyckliga i, så är det väl skit samma om den har inslag av utländsk kultur. Vad som är viktigt att poängtera, är att när vi stiftar våra svenska lagar, så får de inte grundas på religion. Inte på islam, inte på kristendom, inte på hinduism osv. Religion och politik är två helt skilda saker. Och så länge muslimerna följer våra lagar, så kan de gott få ha sina moskéer. På vilket sätt stör det oss?

Blanda kulturer så långt det är möjligt! Vi kan lära av varandra!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

• Svar 269
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Så länge det följer våra lagar, ja.

Inte göra brott, leva på socialbidrag och kräva pengar till megafoner och Kebabslott (Apoca, skit skön).

Men jag ser invandring som en positiv sak, att ens få fler människor till landet är ett stort framsteg. Använd invandrarna, gör er inte av med dom.

Som Arwen Undomiel säger - Vi lär av utlandet.

Bra sagt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Klart att det inte finns mycket svenskt kvar. Vi har haft aldes för öppna händer och varit för öppna. Precis som många andra länder.

Jag skulle inte tacka nej till att leva under vikingatiden och ha en helt annan tro, en Nordisk (!) tro.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Klart att det inte finns mycket svenskt kvar. Vi har haft aldes för öppna händer och varit för öppna. Precis som många andra länder.

Jag skulle inte tacka nej till att leva under vikingatiden och ha en helt annan tro, en Nordisk (!) tro.

Då vill jag att du ger specifika exempel på de fenomen i vår nuvarande kultur som är genuint svenska.

Är du medveten om hur efterblivet vårt samhälle skulle varit idag om vi inte tagit del av andra kulturers kunskaper? Tror du att all vetenskap, musik, konst, matkultur osv. utvecklats i Sverige?

Skulle vi fortfarande ha vikingatid här, skulle resten av västvärlden skratta åt oss för att vi vägrade utveckla vårt samhälle. Och du skulle tvingas acceptera ett samhälle där sjukvården i stort sett inte kunde bota nånting, där det var fullt tillåtet att aga barn, där vi hade folk som slavar, där man offrade människor i religiösa riter m.m m.m. I det samhället skulle i alla fall inte jag trivas.

Mellanmjölk, jag är inte säker på att jag förstod vad du menade, men att leva på socialbidrag och kräva pengar till megafoner är ju inte att bryta mot lagen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Att göra brott för att få pengar, trots att man redan krävt sönder socialen är väl ändå ett brott. Och att bara kräva pengar av socialen är väl kanske inte i sig något brott, men det är jäkligt lågt att komma hit och få pengar och inte göra ett skit. Istället förstora.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Att göra brott för att få pengar, trots att man redan krävt sönder socialen är väl ändå ett brott. Och att bara kräva pengar av socialen är väl kanske inte i sig något brott, men det är jäkligt lågt att komma hit och få pengar och inte göra ett skit. Istället förstora.

Ja, du har rätt. Att begå brott är ett brott. Cirkeldefinitioner är alltid trevliga. ;) Nej, men ärligt, jag vet inte om det är bidragsfusk du pratar om och det är självklart fel, eftersom det är ett brott. Så jag håller bara fast vid det jag sagt tidigare. Invandrarna ska följa våra lagar, men att kräva megafoner och socialbidrag är inte att bryta mot lagen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nä, det är inget brott att kräva megafoner och moskéer. Det är inte heller nåt brott att få pengar av socialen. Och det får dom, i Sverige. Vi Svenskar får väl inga kyrkor i arabländerna när vi flyttar dit ? Rätta om jag har fel, så gärna.

Om dom nu får pengar, så dom kan överleva, varför f*n begår dom brott för att få tag i mer ? Rån, kriminalitet. Socialen ska inte ge pengar till någon, inte ens vi svenskar. Om nu de som överlever på socialbidrag vill ligga på gatan, får dom väl göra det. Inte f*n ska dom kunna komma hit och snylta vår socialbidrag, och rycka våra handväskor.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

(jag vet att inte alla invandrare begår brott)

jag tycker det är helt okej men kebab och pizza, men att bygga religösa bygnader och sånt skit är f*n inte varken svenskt eller nödvändigt, och desutom få pengar av staten till att bygga sånt, då tycker jag att vi hellre ska satsa pengar på folk som har det svårare än tattare och sånna

ny lag på g, om man begår mer än tre brott, tack och hej. då blir dom utvisade, ochn begår dom typ massmord eller något annat så blir dom också deporterade

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Anledningen till att svenska staten är beredd att bekosta moskéer, synagogor och andra religiösa byggnader, är att vi har religionsfrihet i Sverige. Att det råder religionsfrihet innebär bl.a. att alla ska ha möjlighet att utöva sin religion (så länge det inte bryter mot lagen) och i utövandet ingår bl.a. att man besöker sin moské/synagoga/kyrka/tempel el. dyl. Att andra länder inte bygger kyrkor åt de kristna beror bara på att de inte är lika toleranta som vi och/eller inte tycker att det är lika viktigt att ge alla samma möjlighet att utöva sin religion. Vi kan väl föregå med gott exempel i Sverige istället för att sura över det?

Jag är övertygad om att majoriteten av de invandrare som lever på socialbidrag INTE är kriminella. Jag tycker så här: Socialen ska definitivt ge bidrag till ALLA som behöver det. Men först och främst ska man söka jobb. Kan man inte få nåt jobb, då ska man få socialbidrag. Hur ska det annars gå? Ska folk få svälta eller? Men självklart ska ingen kunna fuska sig till socialbidrag.

Den där nya lagen är endast ett FÖRSLAG än så länge, från Folkpartiet. Jag tycker den är bra, men INTE därför att invandrare begår fler brott (för lagen handlar inte om det), utan för att jag tycker att om man inte kan följa den svenska lagen, då kan man packa och dra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...