Hoppa till innehåll

Big Bang!


Gäst ymphinorx

Rekommendera inlägg

  • Svar 628
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Postade bilder

legendary_lukas:

Jag utgår i att Universum inte kan vara oändligt, isåfall, vad skulle hända om man hade så mycket bensin att man kan åka "oändligt" långt åt ett håll, vad skulle komma sen?

Med det alternativet uteslutet kan vi säga att universum har en form, vilket som guggo säger är mest logiskt med en cirkel. Jag förstår hur du tänker men andtar att du syftar på en sfär, eftersom en cirkel bara har två dimensioner, och vi lever ju i en tredimensionell värld... ;)

Och varför är nu en sfärisk form logisk för universum, jo, Big Bang exploderade ju och då började universums storlek att växa. Om vi skulle lägga en liten bomb på en öde gräsmark och vi antar att elden skulle släckas direkt så blir ju kratern just i formen av en sfär. (eller ett klot)

Då var väl "formen" av Universum ganska klar, iaf för mig, men isåfall, var inträffade då Big Bang, om Universum inte finns?

 

Enligt min teori som jag skrev några sidor sen så upprepas Big Bang, hur kan vi då vara säkra på det?

Om vi kollar på en projektil som avfyras så startar den snabbt men bromsar ner ju längre den flyger, på grund av luftmotståndet. Om man nu kollar på bomben som sprängdes så åker en tryckvåg ut precis vid explotionen, den åker fort i början och bromsar ner tills den stannar.

Men Big Bang var ju en explotion, och jag uppfattar att området inom tryckvågen är Universum, när den har bromsats ner fullt, vad händer då?

Jo, jag tror att Universum av någon anledning, antagligen av ett väldigt stort svart hål, dras tillbaka mot "mitten", när det är precis i mitten så finns det ju ingen storlek kvar för det svarta hålet, alltså sprängs det och bildar ett nytt Big Bang.

 

Jag försökte förklara så bra jag kunde, men klaga inte om jag skriver otydligt..

/FireFly

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst ymphinorx

firefly: om det nu var en explosion som skapade universum så är det väl troligt att ett klot är den mest naturliga formen.

Men om det istället var en kollision (vilket jag tror om man ska tro på big bang teorin) så kan universum ha i princip vilken form som helst.

 

Lidmer: jag är inte kristen.

 

Guggo: han menar att jag är kristen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

firefly: om det nu var en explosion som skapade universum så är det väl troligt att ett klot är den mest naturliga formen.

Men om det istället var en kollision (vilket jag tror om man ska tro på big bang teorin) så kan universum ha i princip vilken form som helst.

 

Klot och sfär är samma sak, men ett klot är fyllt av en massa och en sfär är bara själva "ytan" av klotet. Ett äpple som är helt runt är ett klot, men om vi tar bort allt inuti och bara saprar skalet så har vi en sfär. ;)

 

Om dessa två saker kolliderar så skapar det ju en explosion... Jag tror iaf att universum är runt, eller kanske ovalformat-sfäriskt. (Ungefär som ett ägg fast liga spetsiga ändar.

Dock har jag inget emot vad andra tycker och tror, det är inte min sak.

 

lidmer: Okej, du är itne kristen, jag är inte kristen, men de som nu är kristna får tycka som dom vill! :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

firefly: om det nu var en explosion som skapade universum så är det väl troligt att ett klot är den mest naturliga formen.

Men om det istället var en kollision (vilket jag tror om man ska tro på big bang teorin) så kan universum ha i princip vilken form som helst.

 

 

 

ja det får dom men dom vet inte ve ett liv är...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Gäst ymphinorx

firefly: om det nu var en explosion som skapade universum så är det väl troligt att ett klot är den mest naturliga formen.

Men om det istället var en kollision (vilket jag tror om man ska tro på big bang teorin) så kan universum ha i princip vilken form som helst.

 

Ja, det skapar en explosion men allt materia åker inte ut lika fort som den skulle gjort om det sklle varit något liknande en gigantisk sol som bara exploderade helt utan vidare.

För var det två saker som kolliderade så hade de inte samma hatighet vilket resulterar i att materian sprids åt olika håll och formen av skapelsen blir oregelbunden.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...