kola_king Skrivet 9 Mars 2006 Rapport Dela Skrivet 9 Mars 2006 Svårt att veta egentligen. Inget riktigt bevis har kommit från någon av sidorna, dock tror jag själv mer på vetenskapen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
sfvxzcds Skrivet 9 Mars 2006 Rapport Dela Skrivet 9 Mars 2006 har nån sett big bang? Jag har. Nej seriöst. Är det ingen här som har hört talas om strängteorin? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
kola_king Skrivet 10 Mars 2006 Rapport Dela Skrivet 10 Mars 2006 Jo, det har jag. Minns dock inte vad den handlade om :P Nåt om att kvantfysiken och den "Vanliga" världen sammanbinds av strängarna, och att de skulle få gravitationen att passa in bland de andra krafterna. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Guggo Skrivet 10 Mars 2006 Rapport Dela Skrivet 10 Mars 2006 (redigerat) Och här träder kvant fysikern guggo in i leken. Strängteorin försöker beskriva materiens allra minsta byggstenar. De byggstenarna inom strängteorin är endimensionella, dvs. de har en rumslig utsträckning till skillnad från tidigare fysiskaliska modeller som baserades på punktlika (noll-dimensionella) partiklar. Genom att använda denna modell kan fysiker undvika vissa problem som annars uppkommer. Djupare studier av strängteorier har visat att strängteorier beskriver inte bara strängar utan också andra objekt, både punktlika objekt och objekt med högre dimensionalitet, så kallade bran. Som kommer att framgå nedan har strängteori ännu inte fått experimentell bekräftelse. Huvudproblemet med strängteorin är att universum inte alls har de väntade fyra dimensionerna – tre i rummet och en tidsaxel – utan 10 eller 11. Mer exakt har bosoniska strängteorier 26 dimensioner, medan supersträngar och M-teorier visar sig innehålla 10 eller 11 dimensioner. Dvs. Strängteorin funkar bara på pappret (än så länge) Edit: Gud vilken diskusionsdödare det där blev då Redigerat 11 Mars 2006 av Guggo Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Oddset Skrivet 12 Mars 2006 Rapport Dela Skrivet 12 Mars 2006 (redigerat) Big Bang är mest troligt som det är nu. Xade: Gud kan inte alltid ha funnits. Redigerat 13 Mars 2006 av Sv3A Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
kola_king Skrivet 22 Mars 2006 Rapport Dela Skrivet 22 Mars 2006 Nä, det är varken praktiskt eller teoretiskt möjligt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Fusion Skrivet 22 Mars 2006 Rapport Dela Skrivet 22 Mars 2006 Big Bang är mest troligt som det är nu. Xade: Gud kan inte alltid ha funnits. Gud har alltid funnits!Ni tror ju på vetenskapen, så det är ju självklart att ni inte tror på att Gud finns samtidigt som jag inte tror på Big Bang ! Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Guggo Skrivet 22 Mars 2006 Rapport Dela Skrivet 22 Mars 2006 Jag känner en präst som tror på big bang.... Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
kola_king Skrivet 22 Mars 2006 Rapport Dela Skrivet 22 Mars 2006 Det ÄR omöjligt att någonting kan ha existerat hela tiden. Det går bara inte. Jag tror visserligen på Big Bang, fast jag antar att de argument jag har för det är lika ologiska som de ni har för att bevisa att det finns en gud. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Boffaroffe Skrivet 22 Mars 2006 Rapport Dela Skrivet 22 Mars 2006 Fusion o:co. håll er till tråden ;)? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Snooze Skrivet 27 Mars 2006 Rapport Dela Skrivet 27 Mars 2006 Ja jag tror på Big bang.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Muuu Skrivet 27 Mars 2006 Rapport Dela Skrivet 27 Mars 2006 men vad var det innan big bang när inte gud finns enligt er? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.