Hoppa till innehåll

Processor


Doed

Rekommendera inlägg

Jag har funderat på att samla ihop några gamla datorer, bygga ihop dem och uppgradera.

 

Men jag har inte så mycket pengar så jag undrar hur viktigt det är med en bra processor för att spela spel?

 

Jag har hört att det är grafikkortet som gör mest jobb och att processor är bra för ljud- och filmredigering.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

ja, det är viktigast med ram och grafikkort men framförallt hyfsat stor hårddisk. de mest krävade spelen tar upp flera gb så hyfsat mkt lagringsutrymme är viktigt!

 

processorn är inte jätteviktig om processorn är på minst 2 ghz. har man det så brukar man klara sig ok, kolla på systemkraven på de spel du vill spela och se ungefär vad de kräver i genomsnitt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja, just de ja. Men vad e de för skilnad på AMD processorer och intel. En AMD processor kan ju till exempel heta AMD Athlon 64 3000+ och har 2,4 ghz. men en intel med 3,0 ghz och 1mb cache kan ju vara billigare. och varför skriver inte amd ut cacheminne i namnen??? :huh: :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

ja.. inte riktigt spywareskydd men athlon 64 bitar har nån slags virusskydd. processorn går helt enkelt inte med på att köra skadlig kod.

 

dessutom är AMD snabbare än Intel.

om en AMD processor är på t.ex. 2 ghz

och en Intel är på t.ex. 2,5 ghz så kan det hända att de är ungefär lika snabba.

 

men jag vet inte riktigt hur stor skillnaden är men det kan man säkert hitta på nätet nånstans.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...