Hoppa till innehåll

Stor Problem Med Datorn


epaaj

Rekommendera inlägg

Skrivet (redigerat)

Jag kunde hitta lite information om min dator men resten tror jag att jag måste skruva upp datorn för att kolla.

 

Moderkort:

VIA P4X266E+8235 Chipset

MS9147C

 

RAM:

1024MB

 

Grafikkort:

NVIDIA GeForce 4 Ti4200

 

 

EDIT: Kanske skulle tillägga att moderkortet är gjort av matsonic.

Redigerat av epaaj
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 34
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Grafikkortet har antagligen inget med det här att göra, men moderkortet....

 

Jag tror att det kan fungera om du laddar ned nya bios till det.

 

Jag har ett helt annat moderkort, men jag hade problem med att datorn hängde sig utan anledning. Efter ja laddade ner nyare bios och flashade så har det aldrig blivit något fel.

 

Vid närmare eftertanke så är jag faktiskt rätt säker på att det skulle lösa problemet. Det är ganska ofta som liknande problem är BIOS-relaterade.

 

-------------------------------

Edit: Det jag tycker du ska testa först är dock att bara uppdatera drivrutinerna.

Det kan hända att det räcker och i så fall är det bekvämare än å fiffla med BIOS.

 

Länk Till Drivrutiner

 

Välj: Windows XP->Chipset or platform drivers->Retro chipset VIA 4in1 drivers 4.43.

 

Välj inte version 4.56 då den är till för nyare modeller än ditt.

Redigerat av Jokinen
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

...

Edit: Det jag tycker du ska testa först är dock att bara uppdatera drivrutinerna.

Det kan hända att det räcker och i så fall är det bekvämare än å fiffla med BIOS.

 

Länk Till Drivrutiner

 

Välj: Windows XP->Chipset or platform drivers->Retro chipset VIA 4in1 drivers 4.43.

 

Välj inte version 4.56 då den är till för nyare modeller än ditt.

 

Var hittar jag drivrutinerna då? På matsonic's websida?

 

Igår installerade jag Lineage2 och satt och spelade det. Jag två felmeddelanden under tiden jag spelade men det störde inte så mycket eftersom det spelet sparar automatiskt hela tiden så inget går förlorat :)

 

Men när jag skulle stänga av datorn så startade den om sig och vägrade starta igen. När den försöker ladda operativsystemet så är skärmen bara svart och efetr ett tag står det något om typ "Viktig fil skadad eller saknad. Filnamn och sökväg var <Windows>\system32\ntoskrnl.exe. Det stog nåt som att jag kunde köra återställningskonsollen och reparera med windows cd.

Jag fattar inte hur den funkar. När amn laddat windows xp pro cd:n så kan man välja att trycka på R för att komma till återställningskonsollen. Men väl där fattar jag inte hur jag ska reparera. Jag körde en CHKDSK för att det var det ändå jag kunde hitta som verkade nåt att ha. Efter jag kört den så stog det att några fel på hårddiskarna hade hittats och reparerats.

 

Men nu när jag ska starta min dator så kommer en meny upp där jag kan välja att starta windows i felsäkert läge, senast fungerande inställningarna eller normalt. Vilket jag än tar så startar datorn om sig. Så nu har jag en fråga: Hur reparerar man skadade filer i windows xp med xp cd?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

För att komma till drivrutinerna klickar du bara där jag skrivit: Länk till Drivrutiner.

 

Annars är det: http://www.viaarena.com/Default.aspx?PageID=2

 

 

Återställningskonsolen har jag tyvärr inte använt mig av så mycket. Kan alldeles för lite om den för att kunna uttala mig. Ntoskernl har väl någonting med booten att göra, så det kan vara så enkelt att du skriver "fixboot c:". Fixboot är ett kommando som skriver en ny bootsektion till en partition. Alltså om du har problem med att starta upp windows och det är installerat på c: ska du skriva "fixboot c:" i återställningskonsolen.

 

Finns även ett kommando jag testat som är "fixmbr" vilket reparerar booten på den hårddisk som har ditt primära operativsystem. Det kan fungera...hmm..ja. Å det är kanske bättre att testa det först eftersom det reparerar istället för byter ut.

 

 

Men som sagt, är inte säker, men det låter ju bra iaf. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

DU JAG VET VAD NTOSKRNL ÄR FÖR!

 

ja eller iaf så vet jag att startbilden till datorn ligger där...vet inte om den har fler funktioner men det är det enda jag vet.

 

återställning vet jag oxå hur den funkar, den fick jag användning för förra veckan när windows update krashade datorn med dåliga uppdateringar.

 

starta i felsäkert läge och gå in i hjälp och support och leta på förstasidan där finns en länk, sedan välj en återställnings punkt sedan startas datorn om och återställs, du behöver ingen cd.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

DU JAG VET VAD NTOSKRNL ÄR FÖR!

 

ja eller iaf så vet jag att startbilden till datorn ligger där...vet inte om den har fler funktioner men det är det enda jag vet.

 

återställning vet jag oxå hur den funkar, den fick jag användning för förra veckan när windows update krashade datorn med dåliga uppdateringar.

 

starta i felsäkert läge och gå in i hjälp och support och leta på förstasidan där finns en länk, sedan välj en återställnings punkt sedan startas datorn om och återställs, du behöver ingen cd.

 

Jo, men han kan ju inte gå in i något läge av windows förutom att boota med xp-skiva. Eller fattade jag fel?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

hoppsan... doh... är rädd att det är lite kört... ja kanske inte men om man lyckas boota ganska normalt från en windows cd och komma åt hjälp och support så bör det funka.

 

men jag fick det problemet och jag har en hem pc så jag hade bara en "formatera hårddisken och installera operatvsystem och några program när du sätter in cd:n"-cd.

så det slutade med att en hjälpte oss med att ta ur disken och rädda det viktigaste och installera om datorn helt och hållet...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du har inte råkat komma nära power-knappen med knäskålen ? <host> *Har ju inte hänt några gånger..* :visslar:..

 

Det måste vara fel på datorn, har du haft samma problem sen du fick datorn ? Alltså exakt sen den var sprillans ? Garanti.. :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du har inte råkat komma nära power-knappen med knäskålen ? <host> *Har ju inte hänt några gånger..*  :visslar:..

 

Det måste vara fel på datorn, har du haft samma problem sen du fick datorn ? Alltså exakt sen den var sprillans ? Garanti.. :huh:

 

Det är nog inte att tänka på eftersom jag köpte den begagnad (gör jag aldrig om) :/

 

Jokinen: Är det inte lite riskabelt att uppdatera BIOS? Om något går fel i installationen, vad gör jag då? Eftersom mina hårddiskar inte alltid är att lita på eller vad det är som förstör fielr ibland så vet jag inte som installfilen jag laddar hem kommer vara hel och fungera korrekt.

 

Det har ju hänt förut att filer i windows katalogen bara gått sönder någon gång. Stänger av datorn på antingan vanligt sätt eller genom att den startar om sig och jag håller in start/stänga av knappen efetr omstarten. Sen nästa gång jag startar, har hänt några gånger, så har filer i windows katalogen gått sönder.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jokinen: Är det inte lite riskabelt att uppdatera BIOS? Om något går fel i installationen, vad gör jag då? Eftersom mina hårddiskar inte alltid är att lita på eller vad det är som förstör fielr ibland så vet jag inte som installfilen jag laddar hem kommer vara hel och fungera korrekt.

 

Det har ju hänt förut att filer i windows katalogen bara gått sönder någon gång. Stänger av datorn på antingan vanligt sätt eller genom att den startar om sig och jag håller in start/stänga av knappen efetr omstarten. Sen nästa gång jag startar, har hänt några gånger, så har filer i windows katalogen gått sönder.

 

Nej, det är inte riskabelt. Finns alltid en risk med allt man gör, men det ska till att vara REJÄL otur om något går sönder. När man uppdaterar BIOS är det säkraste sättet att göra det genom DOS, men nuförtiden är windowsbaserade uppdateringsprogram minst lika säkra. Så länge du kommer ihåg att du måste stänga av datorn efter uppdateringen. Du MÅSTE även öppna chassit och flytta CMOS-jumpern till reset/clear läget och ha den där i 3sekunder. Sedan flyttar du tillbaka jumpern. Det är egentligen bara då man inte gör så det blir stor risk att det kan gå fel.

 

Om du känner dig för osäker för att våga meka med moderkortet, rekommenderar jag inte det här. Det kan låta lite invecklat, men det är det inte. Du flyttar bara på en liten plastsak och sen flyttar du tillbaka den. Har varit med på en 8-9 BIOS-uppdateringar (på LAN) och ingen har gått fel.

 

 

Har du testat att bara uppdaterat VIA4in1 drivrutinerna från Viaarena?

Det kan hjälpa och det är 100% säkert. Har hört mig för och folk som har haft ditt problem har löst det med enbart nya VIA 4in1 drivrutiner.

 

Om filer skadas eller försvinner utan anledning borde du köra scandisk med alternativet sök efter skadade sektorer valt. Hårddisken är mest troligt skadad. Kan också vara bra att defragmentera.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
  • Skapa ny...