Hoppa till innehåll

Gud


kola_king

Rekommendera inlägg

  • Svar 226
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Basse: Ingen skapade Gud, han har alltid funnits. Precis som att vi inte riktigt kan förstå att rymden är oändlig kan vi inte riktigt förstå hur Gud alltid har funnits.

Om man vet allt bakom det hela är det säkert enkelt att förstå, men vi kan inte förstå i så stora mängder att vi "minskar ner det" till våran kunskapsförmåga, till vårat, kan man säga "språk", det andra "språket" är mer detaljerat så det språket förstår vi inte. Ungefär som när du förklarar för ett litet barn, du berättar inte allt för att dess hjärna kan inte förstå allt, du gör en mindre version utav der hela.

 

Tror du på gud eller????? Tror du på djävulen :evil: också?????? Hur vet du att gud finns???? Det låter som om du är gud............

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Isf är gud lite dum? Skulle det inte vara smartare att skapa en planet befolkad med samma s.k "kunskapsnivå" som han så de kan förstå hans religion?

 

Själv är jag ateist och pessimist för alla som undrar. Dessutom ser jag det som min livsuppgift att "upplysa" alla religiösa typer om att gud bara existerar i deras hjärnor, ja det är det som gör att folk blir religiösa. Att de inte kan acceptera döden, eller vetenskapen....

Förövrigt så har jag oftast överseende med religiösa människor så länge de inte försöker pracka på mig skiten. Och ytterligare ett ja (innan ni frågar) jag firar jul påsk osv. pga tradition och inte av religiösa skäl. Och tillsist så ja jag har läst bibeln. den var en intressant historiebok, full av spännande berättelser och påhittade sagor :lol: .

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Isf är gud lite dum? Skulle det inte vara smartare att skapa en planet  befolkad med samma s.k "kunskapsnivå" som han så de kan förstå hans religion?

 

Själv är jag ateist och pessimist för alla som undrar. Dessutom ser jag det som min livsuppgift att "upplysa" alla religiösa typer om att gud bara existerar i deras hjärnor, ja det är det som gör att folk blir religiösa. Att de inte kan acceptera döden, eller vetenskapen....

Förövrigt så har jag oftast överseende med religiösa människor så länge de inte försöker pracka på mig skiten. Och ytterligare ett ja (innan ni frågar) jag firar jul påsk osv. pga tradition och inte av religiösa skäl. Och tillsist så ja jag har läst bibeln. den var en intressant historiebok, full av spännande berättelser och påhittade sagor :lol: .

 

Du har en poäng där.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Basse: Jag tror att Gud finns och jag tror att djävulen finns. Det är s*tan som ser till att vi har det så här på Jorden nu.

 

Lite tjatigt att citera mina inlägg helatiden men iaf:

Allt hänger ihop. Jag tror på Bibeln (allså också på Gud).

Det står att det ska vara krig, hungersnöd, sjukdomar, kriminallitet, jordbävningar och att Jehovas vittnen ska vittna. Krig har det var mycket. Hungernöd; det finns många som svälter. Det är mycket kriminalitet och många saknar respekt. Jordbävningar var det senast i Thaland. Jehovas vittnen vittnar. Allt har inträffat. Det är bra "bevis" för att Gud finns. Enbart människor kan inte förutspå.

När Jesus var på Jorden gjorde han underverk. Var skulle den kraften komma ifrån om inte Gud gav den?

 

shacti: Jag antar att vi var "klokare" på ett sätt innan Adam och Eva syndade, sen dess har vi bara kommigt lägre och längre ifrån fullkomligheten och från Gud.

 

"Påhittade sagor"; påhittade sagor brukar inte stämma... (läs ovan).

 

 

 

det där lät bra och vettigt lär av Zdravo alla!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

(kristendomen har tre gudar, fadern, sonen, och den heliga anden, eftersom det är dom man ska helga, typ tillbe)

 

religion är bara till för de som har svaga sinnen, som inte klarar av saninge, dom som har det svårt måste tro på något för att inte förlora hoppet, det är ju inte en slump att inga nya "gudar" tillkommer nuförtiden, det är för att alla har typ det bra stält så man behöver inte finna tro på sånt skit. jesus och dom "kom till" då många svälte, då behövde man något som gav ljus, altså, en man med "superkrafter" som gjorde att folket trode att allt skulle bli bätre med tiden, och idag så vet vi ju att allt är bullshit, fast det finns ju fortfarande svaga människor som tror på gud och sånt skit, om 30 år kommer bara 15% av jordens befolkning fortfarande tro på "gud", och dom är muslimer och asiater, vilka är typ länder med fattig dom

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gud finns och lever .

Någon måste ju ha skapat allt , Någonting kan ju inte bli till av ingenting, det borde ju igentligen alla fatta.

Massor människor blir ju varje dag bönhörda och hör gud och upplever hans ande om sej, känner honom alltså.

Vill man komma till gud när man dör så är det ju bra om man har trott på honom i livet , Då lever man i härligheten och paradiset i all evighet ( snacka om nice ).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

ehum, det jag fick lära mej på konfirmationen var att det Gud, Jesus och den helige ande är samma person i 3 olika former, den heliga treenigheten..... på tex bröllop säger man tex i Faderns(Gud) Sonens(jesus) och den heliga andes namn..... men gud är alla 3....

 

låt oss se det som ett företag.... Gud är moderbolaget, jesus och den helige ande är dotterbolag, men alla 3 ingår i sammam koncern (den heliga treeningheten

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...