Hoppa till innehåll

Uppsats


nico

Rekommendera inlägg

jag ska skriva en uppsats tills måndag, om Alfred Nobel. vi ska lära oss att skriva en ungefär gymnasieuppsats (går på högstadiet) och jag undrar om någon har några bra tips? på vad man ska ha med i inledning, avslutning och frågeställning och så.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om vi delar upp en gymnasieuppsats i 5 delar ser den ut som följer.

 

1 del: inledning

3 delar: fakta

1 del: avslutning/sammanfattning

 

 

Den skall inte vara för personlig dvs undvik att skriva "jag" och liknande för ofta.

Inledningen skall vara kort och koncis. Den skall förklara varför du skriver uppsatsen och vad den handlar om...Använd gärna retoriska frågor som kan besvaras i avslutningen. Den skall locka läsaren att läsa vidare.

 

Faktadelen skall bestå av fakta. Variera ord och meningsuppbyggnader för att undvika att den blir tjatig.

 

När du ska redovisa källor får du inte bara skriva längst ned på sidan"Källor: www.av.com..osv.."

Du måste bädda in dem i dina meningar.

 

Exempel: "Som Jan Jansson skrev i Aftonbladet 2004-01-01...", "Jan Jansson (Aftonbladet 2004-01-01) skriver vidare att han..."

 

Avslutningen/sammanfattningen skall besvara eventuella frågor som ställts i inledningen och sammanfatta det du kommit fram till genom att studera faktan.

Redigerat av Jokinen
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...