Hoppa till innehåll

Hur Uttalar Du Ordet Kex?


Slasktratt

Hur Uttalar Du Ordet Kex?  

102 medlemmar har röstat

Du har inte behörighet att rösta eller se resultaten från denna omröstningen. Vänligen logga in eller bli medlem för att rösta.

Rekommendera inlägg

  • Svar 56
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

låt oss se vem som har rätt... här är ett citat ur

 

SVENSKA AKADEMIENS ORDBOKEN!

 

KÄX (KEX)

 

UTTAL: käk4s, stundom med eng. uttal, äv. ɟäk4s,

 

ORDKLASS: sbst.2,

n. l.

GENUS: r. l. m.;

BÖJNING: best. -et l. -en; pl. ==, ngn gg -er (ÖSTERGREN (1931)) ( (†) -ar LoW (1911)).

FORMVARIANTER: (äv. skrivet kex. kiks 1825 (i övers. fr. dan.). kjex 1884. käcks (käks, kiäks) 1755–1904. käx (-e-) 1848 osv.

ANMÄRKNING: I sht förr änvändes äv. den eng. formen cakes (tidigare stundom med stavningen kakes o. med best. caksen, kakes'en). STRINDBERG Hafsb. 128 (1890).

 

så ni vet... om jag fattat det rätt så är KÄX = KEX nya ordet, och kjexs (kiosk k't) duger också, men KÄX/KEX är det rätta! testa leta reda kjex i ordboken så hittat ni inte det, men därimot KÄX och KEX...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

låt oss se vem som har rätt...  här är ett citat ur

 

SVENSKA AKADEMIENS ORDBOKEN!

 

KÄX (KEX)

 

UTTAL: käk4s, stundom med eng. uttal, äv. ɟäk4s,

 

ORDKLASS: sbst.2,

n. l.

GENUS: r. l. m.;

BÖJNING: best. -et l. -en; pl. ==, ngn gg -er (ÖSTERGREN (1931)) ( (†) -ar LoW (1911)).

FORMVARIANTER: (äv. skrivet kex. kiks 1825 (i övers. fr. dan.). kjex 1884. käcks (käks, kiäks) 1755–1904. käx (-e-) 1848 osv.

ANMÄRKNING: I sht förr änvändes äv. den eng. formen cakes (tidigare stundom med stavningen kakes o. med best. caksen, kakes'en). STRINDBERG Hafsb. 128 (1890).

 

så ni vet... om jag fattat det rätt så är KÄX = KEX nya ordet, och kjexs (kiosk k't) duger också, men KÄX/KEX är det rätta! testa leta reda kjex i ordboken så hittat ni inte det, men därimot KÄX och KEX...

 

Vilken efterforskning, och lyckat resultat! Alla jublar för Apoca som har hittat resultatet! :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Wish_Maker

haha råka ta fel :P trodde det var X:et du mena ;P för man säger ju ine Kek utan man säger ju Keks som i Kiosk men sen läste jag igen och märkte att du mena K:et men jag säger som Katt och inte som Kiosk.. Kiosk = Tjex och Katt = Kex aja men jag bor norr och säger med Kex och inte Tjex

Redigerat av Wish_Maker
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...