Mezox Skrivet 20 September 2005 Rapport Dela Skrivet 20 September 2005 Jag såg precis ett program på Discovery om andra världskriget när Amerikanarna och Britterna letade efter tyska forskare. Om de inte hade hittat V2 raketerarna som var gömda i bergen så hade Tyskland kanske haft makten nu. Om de inte hade hittat planen som tyskarna byggt som var raketdrivna så hade nog Tyskland haft makten. Och till sist med inte minst. Om de inte hade hittat allt Uranium som Tyskarna gömde så hade de nog haft makten. Tyskarna hade räknat ut att de behövde ca 1000kg Uranium för att bomben skulle funka. Men Amerikanarna hittade allt Uranium och använde 56kg mot Hiroshima. Bomben förstörde ca 1,5 miles radie. Tänk vilken smäll det hade blivit med Tyskarnas 1000kg :blink: Jag var bara tvungen att skriva detta för att få er att tänka efter om vilken tur det är att tyskarna inte behöll allt detta Jag sog ett liknande program på samma kanal;Tur att Tyskland inte hann bygga klart sina A10/A11:or. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Soffan Skrivet 21 September 2005 Rapport Dela Skrivet 21 September 2005 Finland krigade mot Ryssarna då Ryssland var Allierade med Tyskaland. Men jag vet att vi svenskar inte kunde göra något. Vi var omringade men jag själv hade önskat att vi hade gett motstånd mot tyskarna. Det är annars väldigt fruktansvärt vad som hände i Auswitch(?) under kriget. En av de flest drabbade koncentrations läger. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Boffaroffe Skrivet 21 September 2005 Rapport Dela Skrivet 21 September 2005 Finland krigade mot Ryssarna då Ryssland var Allierade med Tyskaland. Men jag vet att vi svenskar inte kunde göra något. Vi var omringade men jag själv hade önskat att vi hade gett motstånd mot tyskarna. Det är annars väldigt fruktansvärt vad som hände i Auswitch(?) under kriget. En av de flest drabbade koncentrations läger. Vilken av Auschwitsarna? Fanns några av dem...Det fanna även många andra koncentrationsläger som inte var allt för kända, desutom fanns det en herre j*vla många arbetsläger runt om i polen och tyskland~~. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Soffan Skrivet 21 September 2005 Rapport Dela Skrivet 21 September 2005 Jaså? Fanns det mer än ett koncentrationsläger i en stad? Ja... Då var det väl den som Amerikanerna fann. De fotograferade och bilderna är faktiskt väldigt hemska. Revbenspjäll kan man beskriver synen med. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Zekk_018 Skrivet 21 September 2005 Rapport Dela Skrivet 21 September 2005 mm detta är hemsk... :( jag har läst en bok som heter Pianisten (finns även som film) som är väldigt, väldigt bra det handlar om en Musiker som spelar Piano i en radio kanal... nu kan jag inte berätta hela historien men det handlar om hur han överlevde tyskarna styre, 6 år (!)(1939-1945) i warzawa. denna bok är en verklig händelse och den griper tag i en läsare direkt och man läser oavbrutet... (PS. filmen fick 3 Oscar) är det någon annan som har läst denna bok Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Boffaroffe Skrivet 21 September 2005 Rapport Dela Skrivet 21 September 2005 Jaså? Fanns det mer än ett koncentrationsläger i en stad? Ja... Då var det väl den som Amerikanerna fann. De fotograferade och bilderna är faktiskt väldigt hemska. Revbenspjäll kan man beskriver synen med. Dessvärre nämnde du aldrig en stad, du sa bara Auschwitz, och Auschwits är namn på flera stora dödläger...Jag kan säga de om du vill? Auschwitz I (inget direkt namn) Auschwitz II - Birkenau Auschwitz III - Monowitz Auschwitz I är förmodligen mest känt för sitt 'motto' till ingångarna som löd: "Arbeit macht frei!", på svenska betyder det "Arbete ger frihet!", med detta menade dem att ju mer man jobbade ju snabbare skulle man komma därifrån (påstod de!) Auschwitz II känner nog de flesta igen på bild då tågen gick direkt in i dödslägret med 'offrerna', då denna också förmodligen var det värsta lägret att åka till eftersom den hade hela 5 gigantiska gaskamrar, och om man inte blev gasad eller bränd så dog man av arbetet. Auschwitz III var helt enkelt ett s.k 'Sub konsentrationsläger', precis som underforumerna här på sida... Det fanna hyggligt många andra koncentrationsläger, här är några: Golleschau Jawischowitz Eintrachthutte Neu Dachs Blechhammer Furstengrube Gute Hoffnung Brunn Gleiwitz I Gleiwitz II Gleiwitz III Gleiwitz IV Laurahutte Hubertushutte Bobrek Trzebinia Althammer Charlottengrube Hindenburg Bismarckhutte Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
ELF Skrivet 9 Oktober 2005 Författare Rapport Dela Skrivet 9 Oktober 2005 Det var säkert samma film vi såg MEZOX Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Soffan Skrivet 10 Oktober 2005 Rapport Dela Skrivet 10 Oktober 2005 Jaså? Fanns det mer än ett koncentrationsläger i en stad? Ja... Då var det väl den som Amerikanerna fann. De fotograferade och bilderna är faktiskt väldigt hemska. Revbenspjäll kan man beskriver synen med. Wow ^^ Tack för all den informationen! ^.^ Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Megaklumpen Skrivet 12 Oktober 2005 Rapport Dela Skrivet 12 Oktober 2005 Hitler lurade Italien.Japan och Ryssland att dem skulle få dela på makten med tyskland efter kriget o.sv. Mer om detta i boken Dödsmatchen Fotboll under nazimsmens skugga de är en jättebrasom handlar om fotbollslaget Dynamo Kiev under andravärlidskriget det är både Historia och fotboll i den boken Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
mantis Skrivet 16 Oktober 2005 Rapport Dela Skrivet 16 Oktober 2005 Finland krigade mot Ryssarna då Ryssland var Allierade med Tyskaland. Men jag vet att vi svenskar inte kunde göra något. Vi var omringade men jag själv hade önskat att vi hade gett motstånd mot tyskarna. Det är annars väldigt fruktansvärt vad som hände i Auswitch(?) under kriget. En av de flest drabbade koncentrations läger. Ryssarna mot finland är ju finska vinter kriget och sverige skicka faktist soldater til finland som hjälpte dom. Så dom där lägren dom hete (Auschwitz I.), (Auschwitz-Birkenau.),Auschwitz-Monowitz). Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Icey Skrivet 18 Oktober 2005 Rapport Dela Skrivet 18 Oktober 2005 Risken är ej stor att det skull vunnit. För de måste besegra massa länder, bland dem Ryssland, USA samt England. Dessutom att Hitler hade en sjukdom som var dödlig, så även om han inte gjorde självmord så skulle han ändå dött innan hans verkliga död hade kommit. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
MAXr Skrivet 20 Oktober 2005 Rapport Dela Skrivet 20 Oktober 2005 Det där med sjukdomen visste jag inte. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.