ELF Skrivet 15 Oktober 2005 Rapport Dela Skrivet 15 Oktober 2005 Jag ville bara säga det att det är onödigt att skriva www och se/com och sånt när man ska till någon sida på internet. I alla fall de flesta sidorna. Att man inte behöver skriva www har jag märkt gör länge sedan, men att man inte behöver skriva se och sånt märkte jag i går. Fasst det kanske en del av er redan vet. Så ödsla inte tid med att skriva www och se/com/nu/co/uk o.s.v Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
senig Skrivet 15 Oktober 2005 Rapport Dela Skrivet 15 Oktober 2005 Det där med www och sånt behövs för vissa sidor, men inte för dom flesta. Det med .com kan man bara hålla inna ctrl+enter t.ex www.googlectrl+enter. Men vad menar du med .se? ska man bara skriva fuska där uppe? Det funkar inte :) Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Salzalada Skrivet 15 Oktober 2005 Rapport Dela Skrivet 15 Oktober 2005 (redigerat) Testade att skriva fuska. Då kom jag till fuska.se, fast jag ville till fuska.n-u. (Bara för tillfället.) Så, ibland kan det vara bra att skriva .nu, .se, .com m.m. Redigerat 18 Oktober 2005 av Salzalada Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
epaaj Skrivet 15 Oktober 2005 Rapport Dela Skrivet 15 Oktober 2005 (redigerat) Du måste alltid skriva HELA adressen till dit du vill komma. Alla sidor slutar med .nåt (.se, .com, .net, .nu, .org...). Man måste skriva dessa för att komma dit man vill. Några webbläsare försöker att lista ut vart om du inte skriver dessa, men chansen att komma rätt är långt från 100%:ig. www behöver man inte alltid skriva. Men som senig skrev så behövs det för att man ska kunna komma till vissa sidor. Vill även tillägga att tråden ligger i fel forum. Den passar bättre i Allmänt. Redigerat 15 Oktober 2005 av epaaj Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
nico Skrivet 15 Oktober 2005 Rapport Dela Skrivet 15 Oktober 2005 (redigerat) är det en sida med subdomän måste du skriva med prefix och suffix. men visst vet jag att det går utan, men efter att haft internet sedan 1998 är det rätt svårt att ändra en vana...och risken för att komma till fel sida är stor, därmed också risken för phishing och pharming. Redigerat 15 Oktober 2005 av nico Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Salzalada Skrivet 15 Oktober 2005 Rapport Dela Skrivet 15 Oktober 2005 Ehm... Kan du översätta Prefix, Suffix, Phishing och Paharming till Svenska? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
nico Skrivet 15 Oktober 2005 Rapport Dela Skrivet 15 Oktober 2005 visst ;) prefix=det som står framför adressen (http://www) suffix=.se .com eller liknande phishing=när man kopierar en sida för att t.ex. lura av folk bankkortsnummer (som nordeas sida för inte så längesedan). sedan lägger man upp den på en annan domän, t.ex. jag kopierer nordea.se och lägger min falska sida på nordea.com gör jag det kommer du till fel sida om du skippar .se pharming=liknar phishing lite men här skriver du in rätt adress men kommer till fel sida. adress med subdomän=en adress med två "namn" i adressen exempelvis www.forum.fuska.se Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
ELF Skrivet 16 Oktober 2005 Författare Rapport Dela Skrivet 16 Oktober 2005 Ni har alla rätt, men när man vet att det funkar utan suffix och preffix så kan man ju strunta i det. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst DonKeN Skrivet 17 Oktober 2005 Rapport Dela Skrivet 17 Oktober 2005 När jag var en liten noob och skrev sakta som f*n så skrev jag aldrig www. Fast nu skriver jag snabbt :) och att jag är van vid att skriva www.nåt.se. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Icey Skrivet 18 Oktober 2005 Rapport Dela Skrivet 18 Oktober 2005 Vad jag har märkt på Firefox så om man ska in på t.ex www.Pixel2life.com så kan man bara skriva Pixel2life. Men det funkar ju inte på alla domäner som se,org,biz,nu m.m Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.