Hoppa till innehåll

Internet


ELF

Rekommendera inlägg

Jag ville bara säga det att det är onödigt att skriva www och se/com och sånt när man ska till någon sida på internet. I alla fall de flesta sidorna. Att man inte behöver skriva www har jag märkt gör länge sedan, men att man inte behöver skriva se och sånt märkte jag i går. Fasst det kanske en del av er redan vet.

Så ödsla inte tid med att skriva www och se/com/nu/co/uk o.s.v

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du måste alltid skriva HELA adressen till dit du vill komma. Alla sidor slutar med .nåt (.se, .com, .net, .nu, .org...). Man måste skriva dessa för att komma dit man vill. Några webbläsare försöker att lista ut vart om du inte skriver dessa, men chansen att komma rätt är långt från 100%:ig.

www behöver man inte alltid skriva. Men som senig skrev så behövs det för att man ska kunna komma till vissa sidor.

 

 

Vill även tillägga att tråden ligger i fel forum. Den passar bättre i Allmänt.

Redigerat av epaaj
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

är det en sida med subdomän måste du skriva med prefix och suffix.

 

men visst vet jag att det går utan, men efter att haft internet sedan 1998 är det rätt svårt att ändra en vana...och risken för att komma till fel sida är stor, därmed också risken för phishing och pharming.

Redigerat av nico
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

visst ;)

 

prefix=det som står framför adressen (http://www)

suffix=.se .com eller liknande

 

phishing=när man kopierar en sida för att t.ex. lura av folk bankkortsnummer (som nordeas sida för inte så längesedan). sedan lägger man upp den på en annan domän, t.ex. jag kopierer nordea.se och lägger min falska sida på nordea.com

gör jag det kommer du till fel sida om du skippar .se

 

pharming=liknar phishing lite men här skriver du in rätt adress men kommer till fel sida.

 

adress med subdomän=en adress med två "namn" i adressen exempelvis www.forum.fuska.se

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...