Hoppa till innehåll

Piratkopiering - Rätt Eller Fel?


Zeem

Rekommendera inlägg

  • Svar 92
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

FEL!!! Men det är dyrt att köpa spel och filmer och så kan man ju inte lita på att spelen funkar som dom ska även om man läst på fodralet. Sen trötnar man ju på spelen någon månad efter att man köpt det så bortslösade pengar... Så varför inte vara olaglig.

 

Om det ändå vore billigare så skulle allt fler köpa.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tycker att det är rätt. Företagen förlorar ändå inget för att jag skulle ändå inte köpa det jag laddar ner och dessutom nu när alla dessa lagar kommer för att förhindra piratkopiering och allt skit så tänker jag inte balla ur och sluta. Jag kommer att stå för mina åsiker. Vi ska svälta ut företagen tills de lär sig.

 

Ändå som Xade säger så vill man ha ett riktigt original för sina skivor.

 

Jag menar altså inte att jag inte köper utan att jag inte har råd. Jag har inte ens pengar för att köpa kläder åt mig. Jag går runt i samma kläder helatiden.

Redigerat av P. Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Egentligen är det riktigt dåligt med Piratkopiering. Även om det skulle vara för privat bruk. Om man bara laddar ner spel via internet så förlorar ju Företaget som ger ut spelet och de kan gå i konkurs och sedan blir det inga fler spel för oss.

Gäller även Film & Musik. Men jag ska själv inte anklaga sådana som gör det. Eftersom jag är en av dem. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fel.

 

Men vi väljer ju själv. Vill vi tex. ha en utvecklad spelvärld så får vi sluta ladda ner och börja lätta på trycket I plånboken om det finns något ''tryck'' där. Finns det inte väntar vi. Vi laddar endå inte ner spelet.

 

Ett välutvecklat spel som San Andreas ligger på ofantliga summor pengar.

Tyvärr är det folk som laddar ner spelet och skiter fullständigt I att köpa det. Dom tänker inte en den tanken - ''Va f*n, 600 spänn!''

 

Vi kan ta Maz Payne som exempel. Uppföljaren till det?

Gissa summa?

 

70 Miljoner Svenska kronor. Hur många tappar företaget som gör spelet, p.g.a folk laddar ner det? Vet jag tyvärr inte, men skulle vara kul att veta, endå kan jag tänka mig alldeles för stora summor. Är man tex. ett GTA-f*n så laddar man inte ner spelet.

Man köper det. Om alla gjorde det skulle företaget kunna lägga mer pengar på spelen/spelet.

 

Samma sak gäller filmer. Ochså dyra saker.

Redigerat av Cyper
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Själva nedladdningen och kopierandet i sig ser jag inget fel med. Jag tror ingen i åldrarna 1-18 har särskilt mycket pengar. Ingen har särskilt stor lust att slänga ut alla sina pengar på att köpa spel, musik och film.

 

Då laddar man istället ner den musik man vill ha. Men eftersom de gillar artisterna/grupperna och vill ge dem pengar går de på konserter och köper tröjor eller liknande.

 

Jag har inget emot att köpa musik, om jag vet att artisterna får det mesta av dem. Men så är det inte idag. Av de 200kr som en album kostar får artisterna inte mycket alls. Jag ger hellre artisten 100kr och sen laddar hem albumet. På det sättet tjänar vi båda mer.

 

Som jag skrev innan är bristen på pengarna det största problemet. Allt är så j*vla dyrt. Vi säger att jag tankar 10 album, 5 filmer och 5 spel. Hur många av dessa hade jag haft råd att köpa om jag gjort det? Kanske två av varje! De övriga hade jag inte skaffat alls!

Dessutom hittar man hela tiden nya artister och ny musik när man tankar.

 

Helt okända artister kan bli kända över hela världen på en vecka! Från att ingen ens vet vilka de är till att det blir slutsålt till deras konserter på nolltid!

 

Många artister inser inte detta men de tjänar mycket på att deras musik delas på nätet.

 

När det gäller spel och filmer är det så att man slipper kostnaderna för alla dvd-skivor eller att alla mellanhänder försvinner. Man skulle kunna ladda hem filmen och sen skicka tex 100-150kr direkt till skaparna av filmen istället för att alla andra som inte varit med i skapandet av filmen ska ha pengar.

 

Många som laddar hem spel och filmer, och inser att dessa är bra, köper sedan spelet/filmen. Det är fortfarande dyrt, men de vill visa att de bryr sig.

 

Jag läste om en undersökning någonstans om vilka som handlar mest på internet. Det var piraterna.

 

Läs gärna denna fina artikel om fildelning: http://www.svd.se/dynamiskt/brannpunkt/did_10876057.asp

Redigerat av epaaj
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...