Hoppa till innehåll

Ram-minne


Cristina

Rekommendera inlägg

  • Svar 46
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Start > Kör > skriv in dxdiag

 

under fliken Bildskärm hittar du en ruta det står Drivrutin i. där står vilken drivare du har. vill du installera nyare så kan du gå till tillverkarens webbplats.

 

Om jag nu ger mej på att formatera "för att få windows 98 istället för ME" hur går det då med mitt nätverk,försvinner installationen av den datorn.....hm svårt förklara :(
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Start > Kör > skriv in dxdiag

 

under fliken Bildskärm hittar du en ruta det står Drivrutin i. där står vilken drivare du har. vill du installera nyare så kan du gå till tillverkarens webbplats.

 

Det där var en aning svårt att förstå, men jag tror att du menar att man inte kan gå ut på internet senare?

Om det var det du undrade så, jo, det går att gå ut på internet sedan. Det behöver man inte ha några drivrutiner till.

Men alla program kommer försvinna, exakt allting på datorn.

Redigerat av Ragnarök
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Start > Kör > skriv in dxdiag

 

under fliken Bildskärm hittar du en ruta det står Drivrutin i. där står vilken drivare du har. vill du installera nyare så kan du gå till tillverkarens webbplats.

 

Ojojoj det där verkar nog vara utanför mitt område.......kanske lite svårt, men tack för alla tips ändå!!!!!!!
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har formaterat ett antal datorer de senaste månaderna och jag har gjort följande:

1. Se till så jag har start diskett/skiva till W98 samt drivrutiner (om du inte har drivrutiner på skiva så finns det att hämta på internet, dessvärre måste du veta vad du har för grafikkort i den).

2. Går till startmenyn -> kör -> command -> öppna.

3. När du är i MS-DOS prompt så skriver du "fdisk".

4. Leta upp "Ta bort primär dos partition".

5. När du har tagit bort den så går du till "Skapa primär dos partition". skapar en partition som tar upp hela hårddisken.

6. Den kommer säga att du ska starta om datorn.

7. Starta datorn med disketten samt skivan i.

8. Starta datorn med hjälp av CD-rom stöd.

9. Följ instruktionerna...

10. Skriv in Serie nummer, namn, organisation, datorbeskrivning etc...

11. Låt datorn stå och instalera windows operativsystem.

12. Du behöver inte göra något till den säger åt dig att skriva in något eller liknande.

13. Vänta... Instalationen tar c:a 30-40 minuter.

14. Vänta lite till så kommer den startas om ett par gånger och automatiskt, så du behöver inte trycka på någon knapp när "Starta från CD-rom" eller "Starta med MS-dos"~ kommer upp.

15. Sedan ska du ha instalerat ett operativsystem, sedan är det bara att instalera drivrutinerna för grafikkort/ljudkort.

 

Grattis, nu har du formaterat din dator för första gången.

 

Om det är något du inte fattar så fråga NU, innan du börjar formatera.

Om det är något du inte fattar och det händer något när du formaterar så kan det gå relavtivt dåligt.

 

Kan man inte bara ta bort windows ME och sedan installera 98:an? Varför måste man formatera??????????????
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har formaterat ett antal datorer de senaste månaderna och jag har gjort följande:

1. Se till så jag har start diskett/skiva till W98 samt drivrutiner (om du inte har drivrutiner på skiva så finns det att hämta på internet, dessvärre måste du veta vad du har för grafikkort i den).

2. Går till startmenyn -> kör -> command -> öppna.

3. När du är i MS-DOS prompt så skriver du "fdisk".

4. Leta upp "Ta bort primär dos partition".

5. När du har tagit bort den så går du till "Skapa primär dos partition". skapar en partition som tar upp hela hårddisken.

6. Den kommer säga att du ska starta om datorn.

7. Starta datorn med disketten samt skivan i.

8. Starta datorn med hjälp av CD-rom stöd.

9. Följ instruktionerna...

10. Skriv in Serie nummer, namn, organisation, datorbeskrivning etc...

11. Låt datorn stå och instalera windows operativsystem.

12. Du behöver inte göra något till den säger åt dig att skriva in något eller liknande.

13. Vänta... Instalationen tar c:a 30-40 minuter.

14. Vänta lite till så kommer den startas om ett par gånger och automatiskt, så du behöver inte trycka på någon knapp när "Starta från CD-rom" eller "Starta med MS-dos"~ kommer upp.

15. Sedan ska du ha instalerat ett operativsystem, sedan är det bara att instalera drivrutinerna för grafikkort/ljudkort.

 

Grattis, nu har du formaterat din dator för första gången.

 

Om det är något du inte fattar så fråga NU, innan du börjar formatera.

Om det är något du inte fattar och det händer något när du formaterar så kan det gå relavtivt dåligt.

 

När du formaterar tar du även bort Windows ME :)

Då blir hårddisken helt ren och kan användas på nytt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

ramminnen va det är har du fort reda på men sen finns det 2 sorter blandanat DDR o STR DDR e ju snabbare men ! du har ett modekort i datorn som bara stödjer 1 sorts ramminne allså DDR ELLER STR... det måste du kolla innan istället för att tillex. slänga ut 1000 på ett 2gb stort DDR oxå kommer du hem oxå passar det inte... det e problemet... TRo mej ja e en data nörd Bara så du har koll på läget ... iochmed att dom andra inte har det.. för mer frågor får du gjärna adda mej på [email protected] :student:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
  • Skapa ny...