Hoppa till innehåll

Rekommendera inlägg

Skrivet

På RPG Maker Enchanged edition, hur gör man så att man behöver en nyckel/föremål för att komma igenom ett ställe/dörr.

Och hur gör man så att en event försvinner för alltid och inte kommer tillbaka om man går ut och in en map?

Skrivet

Nyckelproblemet

 

Gör en ny event och klicka in dig på den stora vita rutan. Välj 'Conditional Branch' på första sidan. En ny ruta kommer upp där det finns lite olika alternativ. Klicka in dig på sista sidan och bocka för 'Item possessed'. Förutsättningarna är att du då redan har satt ut en nyckel på kartan så man kan ta den, annars kommer det inte fungera i slutändan. Tryck 'ok' och det kommer komma text i den stora vita rutan. Direkt under där det står 'possessed' ordnar du vad som ska hända när du har en nyckel. under 'else' menas vad som ska händas om du inte har tag i en nyckel.

 

Få saker att försvinna

 

Du måste använda dig av switchar. Gör en ny event och klicka i den stora vita rutan. Välj 'switch operation' och går en ny switch i den lilla rull-listan. Döp den till något passande för att komma ihåg. Välj att operation ska vara 'on' d.v.s. på och tryck ok. Gör en ny sida (New page, står längst upp i event rutan). I den nya rutan ska du använda dig av preconditions. dessa finns längst upp till vänster i event-rutan. bocka för switch och bläddra fram till din switch tryck ok. Om det redan är en bild på föremålet eller vad det nu kan vara så ta bort den och tryck 'ok' så är det klart.

  • 4 veckor senare...
Skrivet (redigerat)

Har också detta problemet och hittar inte "preconditions". Är det också i din stora vita rutan?

Redigerat av Otaku
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
  • Skapa ny...