Hoppa till innehåll

Sannorlikhet


nico

Rekommendera inlägg

någon som är bra på matte?

 

om jag har 6 siffror mellan 1 och 9 som alla är slumpvis utvalda, hur stor är sannorlikheten att samma tal återkommer igen? borde väl vara ruskigt liten?

 

håller på med ett system med aktiveringskod, och jag vill inte ha samma tal flera gånger. det borde väl knappast finnas någon chans eller?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

någon som är bra på matte?

 

om jag har 6 siffror mellan 1 och 9 som alla är slumpvis utvalda, hur stor är sannorlikheten att samma tal återkommer igen? borde väl vara ruskigt liten?

 

håller på med ett system med aktiveringskod, och jag vill inte ha samma tal flera gånger. det borde väl knappast finnas någon chans eller?

 

Om det är möjligt kan du ju använda dig av bokstäver också. Då är chansen nästan helt obefintlig att samma kod kommer två gånger ;)

Men det räcker väl nästan med bara siffror med. Fixa så att nollor kan vara med också. Jag tror det minskar sannorlikheten med det bubbla mot nu.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1

- ^6

9

 

=

 

1

-

531441

 

Om jag inte tänkt helt galet dvs.

 

en chans på 531441 alltså?

 

ska försöka mig på detdär med bokstäver. men det blir nog svårt... ingen som vet hur man sätter en Session till värdet av en variabel i asp btw?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nico, jag brukar inte koda i asp men jag tror jag kan hjälpa dig i alla fall. Borde vara ungefär som i PHP.

 

Testa:

<% Session("variabelns_namn")= hur_nu_en_variabel_i_asp_ser_ut %>

 

Du kanske behöver sätta " runt variabeln men testa utan först.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

jo, fixade det tillslut... hade gjort som man skulle och testat några hundra gånger men jag hade en sk Session.Abandon innan som ställde till det... however har jag fixat det och dessutom skaffat ett script som genererar koder med både bokstäver och siffror.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...