Hoppa till innehåll

Joggning

Gäst ENGULBanaaAaAaN

Rekommendera inlägg

Gäst ENGULBanaaAaAaN

Nu är det så att många av mina kompisar, och andra personer över internet, säger att joggning är tråkigt. Sen tittar man på de och ser direkt att de är riktiga nördar som aldrig ens har sett en motionsslinga.

Det jag tänkte få ut av denna tråd är att joggning inte är tråkigt. Springer ni 2-3 ggr i veckan kommer ni märka redan efter 1 månad eller mindre hur det blir mycket roligare. Detta kommer hända om ni gör rätt:

Eran vilopuls blir lägre, syreupptagningen förbättras och man sover bättre. Detta var några exempel på hur allt förbättras av joggning.

Tips:

1. Spring erat eget tempo så att ni inte blir trötta, att springa allt vad ni kan 200 m sen gå 1 km och upprepa detta ger inte så bra resultat.

2. Stanna inte och börja gå om ni får håll, jogga lugnt tills det försvinner.

3. Stanna inte mitt i en backe (om ni inte är totalt slut)

4. Spring med lätta joggingskor som passar bra så slipper ni blåsor.

5. Drick mycket vatten efter joggingturen eftersom man svettas mycket.

Självklart behöver ingen springa om ni inte vill, men eftersom joggning förbättrar så många saker är det bara bra.

Lägg gärna till egna saker i tråden.

Edit

-----

Detta är ju vad jag tycker men alla är olika, det behöver inte bli kul om man har fått bättre kondition. Men det blir mycket roligare.

Redigerat av brunhilde
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ah! Har löpt mycket under mina få år vid liv. Började med att jag i 6:an var ganska mullig, och var mycket trött på det. På sommaren mellan 6-7 klass beslöt jag mig för att börja jogga.

Började med att jag sprang 2-3 km, 2-3 gånger i veckan. Hade rätt kass konition och ingen bra löpstil.

Den sommaren var tuff, ja va närma att ge upp löpandet många gånger men lyckades hålla igång. Allt som behövdes var kärlek och musik.

Och tillslut, f*n jag det härligt att dra ut o springa. Endorfinet pumpar och man känner att man gjort nått bra. Man ser resultat och det är ett mycket bra sätt att rensa skallen på.

Nu, 2 år senare har jag inte löpt på hela vinter. :P Hatar att springa när det svider i halsen. Men såfort det blir vår och värmen stiger så ärre på med dojjorna och ut i det vilda.

Lite tips här:

Börja med att springa korta sträckor, 1-3km beroende på din nuvarande kondition. Att slita ut sig och inte ha någon ork kvar att springa nästa dag är inte bra.

Värm alltid upp. Dels för att man inte ska skada sig, men framförallt för att det blir mycket lättare att springa.

Stretcha alltid efter att du löpt. Ägna 4-5 minuter åt att stretcha, på så vis slipper du bli stel i benen eller få träningsverk dagen efter.

Vatten! Vatten är ett måste. Att svettas är mycket bra. När man svettas vet man att kroppen blir ansträngd, och att du då alltså får träning. Men när man svettas måste man också dricka mycket för att återinta vattnet man förlorar vid svettning.

Spring inte om du är sjuk. Vid minsta förkylningstecken, håll dig hemma. Att förlora massa vatten är inget man vill göra vid förkylning.

Om man skulle få håll, böj dig lite frammåt och fortsätt springa. Efter ett par minuter släpper det.

Delar gärna med mig av min erfarenhet :P Kommer förmodligen kompletera senare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst ENGULBanaaAaAaN

Brukar ta en runda på nån mil ibland, men man kan faktiskt inte bara fortsätta springa hur länge som helst även om man har håll.

Man måste ta en paus då och då, men inte allt för ofta

Man ska jogga lugnt om man har håll. Ungefär lika fort som du går.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Brukar ta en runda på nån mil ibland, men man kan faktiskt inte bara fortsätta springa hur länge som helst även om man har håll.

Man måste ta en paus då och då, men inte allt för ofta

Jag lovar, att om du bara har viljan så går det. Själv stannar jag aldrig för håll. Lutar mig frammåt och fortsätter. Lite smärta får man tåla.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...