Gäst Soffan Skrivet 10 Mars 2006 Rapport Dela Skrivet 10 Mars 2006 Jag läste dessa artikel på aftonbladet om dator/internetberoende. http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,649136,00.html http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,649144,00.html Mycket intresant läsning men också lite skrämmande. När man slår sönder huset för att man får datorförbud är lite väl lite i värsta laget. Enligt undersökningen som Umeå universitet gjort så är det drygt 900000 barn i Sverige har tillgång till dator hemma och 70000 riskerar att blir beroande. Enligt Aftonbladet var dessa 8 tecken på internetberoende. Sitter mer och mer tid vid datorn. Helst utan förälder. Vill ha datorn på avskilt ställe. Slår på datorn så fort man vaknar. Ägnar sig inte åt några andra aktiviteter. Får sömnproblem. Betygen blir sämre. Blir arg när man ber barnet minska datortiden. Kan säga att minst 2-3 st av som här passa rätt bra in på mig ;) Kopierat från artikeln: "När de (beroande) blir 20-25 börjar de inse att livet rann iväg. De har inga vänner, inget jobb och kan inget. När de fattar vad de gjort de senaste åren går många in i djup depression. Det finns en mycket stor oro i landet, föräldrar vet inte hur de ska få tillbaka ungarna som försvunnit ut i cyberrymden." Vad kan man mer säga om det här? Minska tiden man är på internet? = mindre Fuska.se? :huh: Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Putside Skrivet 10 Mars 2006 Rapport Dela Skrivet 10 Mars 2006 Ja man ska inte sitta så mycket vid datorn som man faktiskt gör. Man skäms ju nästan. Minns tillbaka till då datorn var nått som man inte brydde sig alls om och som bara var ointressant. Men lite kan man ju sitta där för nöjets skull Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Guggo Skrivet 10 Mars 2006 Rapport Dela Skrivet 10 Mars 2006 Sitter mer och mer tid vid datorn. FALSKT Helst utan förälder. SANT Vill ha datorn på avskilt ställe. Värken eller Slår på datorn så fort man vaknar. FALSKT Ägnar sig inte åt några andra aktiviteter. FALSKT Får sömnproblem. FALSKT Betygen blir sämre. FALSKT Blir arg när man ber barnet minska datortiden. Lite irriterad kanske Slutsats: 1 sant, 4 falskt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Boffaroffe Skrivet 10 Mars 2006 Rapport Dela Skrivet 10 Mars 2006 Vill även bara påpeka för de som inte visste att man desutom blir smartare om man sitter vid datorn mer. Dagens ungdomar som sitter mycket vid datorn är oftast smartare än andra barn. Det är desutom vetenskapligt bevisat. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Slasktratt Skrivet 10 Mars 2006 Rapport Dela Skrivet 10 Mars 2006 (redigerat) Vill även bara påpeka för de som inte visste att man desutom blir smartare om man sitter vid datorn mer. Dagens ungdomar som sitter mycket vid datorn är oftast smartare än andra barn. Det är desutom vetenskapligt bevisat. Det måste ju alldeles bero på vad du gör framför datorn. Jag säger mig inte vara beroende då jag inte mår dåligt om jag inte får sitta vid datorn. Men mkt sitter jag här, hela dagarna =). Fast är mest i närheten hela tiden, och gör andra saker samtidigt. Sällan jag hårdsurfar. Redigerat 10 Mars 2006 av Mellanmjölk Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
pollenallergi Skrivet 10 Mars 2006 Rapport Dela Skrivet 10 Mars 2006 Vill även bara påpeka för de som inte visste att man desutom blir smartare om man sitter vid datorn mer. Dagens ungdomar som sitter mycket vid datorn är oftast smartare än andra barn. Det är desutom vetenskapligt bevisat. SHIT MKT SMARTARE ASSÅ! Nämen, visst att jag sitter en del vid datorn. Men inte så att jag får abstinens så fort jag är utan datorn ett par dagar. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dretskit Skrivet 10 Mars 2006 Rapport Dela Skrivet 10 Mars 2006 Jag sitter väldigt mycket framför datorn och några av de där passar in på mig men det är inte så att jag inte har något liv utan dator och jag klarar mig bra i skolan utan sömn eller med sömn. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst ENGULBanaaAaAaN Skrivet 10 Mars 2006 Rapport Dela Skrivet 10 Mars 2006 Internetberoende om man inte vill att ens föräldrar ska sitta och titta. Skyldig! Seriöst vem vill att morsan/farsan ska sitta vid datorn och kolla när man snackar med brudar på msn ;). Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Guggo Skrivet 10 Mars 2006 Rapport Dela Skrivet 10 Mars 2006 Så sant. Jag hatar när päronen står och glor över axeln på mig Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dretskit Skrivet 10 Mars 2006 Rapport Dela Skrivet 10 Mars 2006 Jag gillar inte heller när mina föräldrar kommer in när man snackar med tjejer. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dolphin Skrivet 10 Mars 2006 Rapport Dela Skrivet 10 Mars 2006 Jag läste dessa artikel på aftonbladet om dator/internetberoende. http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,649136,00.html http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,649144,00.html Mycket intresant läsning men också lite skrämmande. När man slår sönder huset för att man får datorförbud är lite väl lite i värsta laget. Enligt undersökningen som Umeå universitet gjort så är det drygt 900000 barn i Sverige har tillgång till dator hemma och 70000 riskerar att blir beroande. Enligt Aftonbladet var dessa 8 tecken på internetberoende. Sitter mer och mer tid vid datorn. Helst utan förälder. Vill ha datorn på avskilt ställe. Slår på datorn så fort man vaknar. Ägnar sig inte åt några andra aktiviteter. Får sömnproblem. Betygen blir sämre. Blir arg när man ber barnet minska datortiden. Kan säga att minst 2-3 st av som här passa rätt bra in på mig ;) Kopierat från artikeln: "När de (beroande) blir 20-25 börjar de inse att livet rann iväg. De har inga vänner, inget jobb och kan inget. När de fattar vad de gjort de senaste åren går många in i djup depression. Det finns en mycket stor oro i landet, föräldrar vet inte hur de ska få tillbaka ungarna som försvunnit ut i cyberrymden." Vad kan man mer säga om det här? Minska tiden man är på internet? = mindre Fuska.se? :huh: Tre av de punkterna stämmer in på mig. Jag vill ha datorn på ett avskilt ställe som på mitt rum där jag för övrigt har datorn. Jag sitter gärna och surfar utan att föräldrarna hänger över en, men de gör dem inte så ofta. Jag slår på datorn så fort jag vaknar, eller rättare sagt när jag går upp. Jag är inte beroende och klarar mig fint utan någon dator för jag har andra intressen också. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
kola_king Skrivet 10 Mars 2006 Rapport Dela Skrivet 10 Mars 2006 Om man sitter ungefär 30-35 timmar i veckan har jag hört att man är i farozonen. Själv sitter jag mellan 10-15 timmar i veckan, så jag har inte problem. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.