Hoppa till innehåll

Databeroende


Gäst Soffan
 Dela

Rekommendera inlägg

  • Svar 71
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

tyvärr stämmer dom flesta av punkterna på mig förutom att jag inte slår på datorn på morgonen och att jag inte har några andra aktiviter.

 

den där tyska ungen var f*n läskig...har varit lite sådär när jag var liten.Jag brukade få damp när jag inte klarade en svår bana...brukade slå mig själv i huvudet med kontrollen,fast jag fick aldrig damp när det laddade.nu är jag inte så längre och det är jag verkligen glad över...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sitter mer och mer tid vid datorn : Nu när man införskaffat CS så blir det mer tid.

 

Helst utan förälder : Ja

 

Vill ha datorn på avskilt ställe : Ja, Vill ha den på mitt rum.

 

Slår på datorn så fort man vaknar : Ja, Men det är mkt för att jag ska kunna se vad klockan är.

 

Ägnar sig inte åt några andra aktiviteter : Falskt : Såklart idrottar man en del också

 

Får sömnproblem : Sover väldigt bra

 

Betygen blir sämre : Har inte betyg

 

Blir arg när man ber barnet minska datortiden : Har aldrig hänt, Så jag vet inte.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Sandkaka

Sitter mer och mer tid vid datorn. - Nej

Helst utan förälder. - Ja, även andra personer. Jobbigt med någon som "tittar över axeln"

Vill ha datorn på avskilt ställe. - Ingen betydelse (bara det inte är så mycket folk runt omkring så det händer som i punkt 2)

Slår på datorn så fort man vaknar. Bara helger och måndagar.

Ägnar sig inte åt några andra - Nej

aktiviteter.

Får sömnproblem. - Nej

Betygen blir sämre. - Nej. Bättre nästan. Använder datan som läxmaskin (glosprogram, skriva uppsatser) + Engelskan har förbättras en hel del.

Blir arg när man ber barnet minska datortiden. - Jag sitter inte alls länge eftersom jag delar dator med min brorsa. Blir däremot sur om någon påstår att jag sitter onaturligt länge.

 

---

 

Jag stör mig på formuleringen "Internet beroende" som de verkar uppfatta som en synonym till "Databeroende" och "Spelberoende".

 

Internet beroende, eh?

Forum, chatt, fjortis sajter? Forum=Bra ställe att byta åsikter och lära sig hjälpa andra och kanske få hjälp själv.

Chatt=Enligt mig är det svårt att bli beroende av chatt. Däremot tror jag att chatt-mobbing är ett problem, inte chattberoende.

Fjortissajter=Nya sätt för barn i de tidigare tonåren att flirta. Sker en hel del mobbing där också skulle jag tro. *Kontrollbegärs varning* HAR NÅGON SKRIVIT I MIIIN GÄÄSTBOOK? Måste kolla! HAR HAN SVAAARAAT? Måste kolla! Etc.

 

Databeroende, eh?

Vad menar de med databeroende? Är jag beroende av att göra färdigt min hemsida? Hemsidebygge och grafisk design är framtidsyrken. Jag anser att det är lika dåligt att sitta att göra multiplikationstabellen på datorn som att göra hemsidor o dyl, vilket inte alls är dåligt^.

 

Spelberoende, eh?

Det finns. Efter hettan med MMPORG spel och övriga rollspel så har spelberoendet blivit större. Counterstrike verkar många spela för mycket också, själv tröttnar jag på CS efter 20 minuter.

Spelberoende finns, men vad ska man göra åt det? Ska det stå rekommendationer på spelförpackningarna? Någon måste komma på något.

Spel är fortsvarande ett väldigt bra sätt att lära sig saker, särskilt språk, men inte i sådana mängder.

 

Allvarligt talat vet jag inte vad jag ville få ut av all den här texten ^. Det känns som en helt betydelselös text nu när jag läser igenom den.

Whatever.

 

~Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sitter mer och mer tid vid datorn. FALSKT

 

Helst utan förälder. SANT

 

Vill ha datorn på avskilt ställe. SANT

 

Slår på datorn så fort man vaknar. FALSKT (har hänt någon gång)

 

Ägnar sig inte åt några andra aktiviteter. FALSKT

 

Får sömnproblem. FALSKT

 

Betygen blir sämre. FALSKT

 

Blir arg när man ber barnet minska datortiden. FALSKT

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst TheCow

Sitter mer och mer tid vid datorn:Falskt

 

Helst utan förälder:Sant

 

Vill ha datorn på avskilt ställe:falskt

 

Slår på datorn så fort man vaknar:Falskt

 

Ägnar sig inte åt några andra aktiviteter:Falskt

 

Får sömnproblem:Falskt

 

Betygen blir sämre:Falskt

 

Blir arg när man ber barnet minska datortiden:Falskt

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag läste dessa artikel på aftonbladet om dator/internetberoende.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,649136,00.html

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,649144,00.html

 

Mycket intresant läsning men också lite skrämmande. När man slår sönder huset för att man får datorförbud är lite väl lite i värsta laget. Enligt undersökningen som Umeå universitet gjort så är det drygt 900000 barn i Sverige har tillgång till dator hemma och 70000 riskerar att blir beroande. Enligt Aftonbladet var dessa 8 tecken på internetberoende.

  • Sitter mer och mer tid vid datorn.

  • Helst utan förälder.

  • Vill ha datorn på avskilt ställe.

  • Slår på datorn så fort man vaknar.

  • Ägnar sig inte åt några andra aktiviteter.

  • Får sömnproblem.

  • Betygen blir sämre.

  • Blir arg när man ber barnet minska datortiden.

Kan säga att minst 2-3 st av som här passa rätt bra in på mig ;)

 

Kopierat från artikeln: "När de (beroande) blir 20-25 börjar de inse att livet rann iväg. De har inga vänner, inget jobb och kan inget. När de fattar vad de gjort de senaste åren går många in i djup depression. Det finns en mycket stor oro i landet, föräldrar vet inte hur de ska få tillbaka ungarna som försvunnit ut i cyberrymden."

 

Vad kan man mer säga om det här? Minska tiden man är på internet? = mindre Fuska.se? :huh:

 

Eh... vem skulle vilja sitta med en förälder... <_<

 

Nästan alla stämmer in!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...