Desu Skrivet 2 Maj 2006 Rapport Dela Skrivet 2 Maj 2006 (redigerat) Detta var tänkt att bli en fråge tävling i DOS-format men jag får ett error. man kan vara 2 players. sen får man svara på frågor osv. men det funkar inte. detta error får jag hitils: D:\Program\Dev-Cpp\Makefile.win [build Error] [frågelek.o] Error 1 Och här e koden: #include<iostream> using namespace std; int main() { int one; int two; cout << "Hello and welcome to the quest game. you will have to answer some questions to win. start whit typing in how many players you want!"; cin >> one; if (one == 1) { cout << " Okay you have choosed 1 player. lets start the GAME!"; } else { cout << " Okay you have choosed 2 player,s. Let the best man win. And start the GAME!"; vad e fel? och dessutom. hur får jag till så att jag kan ställa in spelet på typ. nu e det 2 players och nu e det 1 player? kan man inte gra flera grejer an main.cpp asså mera såna filer. så jag kan ha main och 1 player och 2 player och linka main mellan dom två och vice versa? Jag använder programet Dev-C++. kan ni lösa mitt problem snälla? :cry: Redigerat 2 Maj 2006 av girder Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Andersffs Skrivet 2 Maj 2006 Rapport Dela Skrivet 2 Maj 2006 D:\Program\Dev-Cpp\Makefile.win <-- vet du om denna fil existerar? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst newnameguy Skrivet 2 Maj 2006 Rapport Dela Skrivet 2 Maj 2006 Semikolon efter varje rad, som INTE hör ihop. kolla det. Annars så vet jag inte... Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Desu Skrivet 2 Maj 2006 Författare Rapport Dela Skrivet 2 Maj 2006 (redigerat) okej tack för hjälpen . ska testa tipsen nu. editerar denna reply om det funka. D:\Program\Dev-Cpp\Makefile.win <-- vet du om denna fil existerar? Den finns med ja. EDIT: Det funkade inte. men jag lösta min error. fil namnet kunde inte heta åäö. nu har jag ett nytt error. och det lyder så här. D:\Program\Dev-Cpp\Question Game.cpp expected `}' at end of input och slutet av koden lyder så här: cout << " Okay you have choosed 2 player,s. Let the best man win. And start the GAME!"; } det va slutet av koden. vad e fel? titta på min första reply om du inte fattar. p.s och det e ju knäppt. för jag har satt ett } på sista raden av koden ju :cry: Redigerat 2 Maj 2006 av girder Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Desu Skrivet 6 Maj 2006 Författare Rapport Dela Skrivet 6 Maj 2006 *BUMP* eftersom jag vill ha hjälp nån gång :( Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
nico Skrivet 6 Maj 2006 Rapport Dela Skrivet 6 Maj 2006 (redigerat) du ska ha en till klammer. räkna alltid mängden klammrar när du får sånnahär fel. du har 3 { men bara 1 } i första koden, du ska alltså ha två på slutet, som det är nu har du bara en. Redigerat 6 Maj 2006 av nico Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
neVah Skrivet 6 Maj 2006 Rapport Dela Skrivet 6 Maj 2006 vet inte riktigt va felet e, men programmet blir bättre om du använder endl; efter varje cout... Använd också system "PAUSE" efter Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Desu Skrivet 7 Maj 2006 Författare Rapport Dela Skrivet 7 Maj 2006 (redigerat) okej tack för hjälpen. Nico vadå 3 klammrar i ena och andra? p.s har inte fixat det än. håller på att testa tipsen. EDIT: okej nu fattar jag vad du menar. men problem igen. nu får jag igång programet. och när jag ska skriva in nåt ( spelar ingen roll jag skriver 1 eller 2 eller one eller two ) så stängs programet ner när jag trycker på enter :unsure: Redigerat 7 Maj 2006 av girder Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
neVah Skrivet 7 Maj 2006 Rapport Dela Skrivet 7 Maj 2006 (redigerat) skriv in system "PAUSE" om ja inte har fel... Redigerat 7 Maj 2006 av Quaked_Ess Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Desu Skrivet 7 Maj 2006 Författare Rapport Dela Skrivet 7 Maj 2006 får dessa två error om jag skriver in system PAUSE eller system "PAUSE" 20 D:\Program\Dev-Cpp\Question Game.cpp expected `;' before string constant och 20 D:\Program\Dev-Cpp\Question Game.cpp [Warning] statement is a reference, not call, to function `system' Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
neVah Skrivet 7 Maj 2006 Rapport Dela Skrivet 7 Maj 2006 (redigerat) vad heter kompilatorn du använder? btw, märkte en annan sak, du ska inte deklarera en variabel inuti första klammern. Skriv in int one o de andra utanför den första klammern. tror dock inte at det har med felmeddelandet o göra Redigerat 7 Maj 2006 av Quaked_Ess Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
nico Skrivet 8 Maj 2006 Rapport Dela Skrivet 8 Maj 2006 hmm... kan egentligen inte ett skit om C++ men har kodat lite java aoch lita andra småtrevliga språk men jag skulle gissa på att du har glömt en semikolon (;) efter PAUSE-saken. vad det gäller "statement is a call" -meddelandet känns det som om PAUSE är skrivet på fel sätt... jag vet inte om C++ är objektorienterat eller inte men om det är det så borde det kanske skrivas system.pause? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.