LillBerra Skrivet 14 Juni 2006 Rapport Skrivet 14 Juni 2006 Jag håller på att göra ett spel (MMORPG) med hjälp av PlayerWorlds, och jag behöver monster sprites. Är det okej att sno sprites från olika sidor eller? Då menar jag dom officiella, tex dom riktiga FinalFantasy sprites till SNES? Är det okej? Svara så snarast som möjligt. tack Kan någon svara? -.- Citera
Dream Skrivet 14 Juni 2006 Rapport Skrivet 14 Juni 2006 nej det är inte okey ..........du måste fråga right reserved killen som äger spriten Citera
LillBerra Skrivet 14 Juni 2006 Författare Rapport Skrivet 14 Juni 2006 Är du säker? För jag menar original sprites. Nintendos sprites t.e.x. Många har ju med såna sprites i sina spel och sånt. Frågar dom Nintendo som exempel då? Vill ha ett 100% svar. Citera
Desu Skrivet 14 Juni 2006 Rapport Skrivet 14 Juni 2006 (redigerat) nej det är inte okey ..........du måste fråga right reserved killen som äger spriten Inte för att lägga sig i och va taskig. Ingen bryr sig! det finns flera miljoner spel som har använt lite sprites från ett annat spel. t.ex så finns det jätte många zelda spel och ingen bryr sig. Hur skulle det se ut om nintendo skulle anmäla en unge för att ha använt några av spritesena. men självklart. man får ju inte sno sprites. Föresten. Du kan hitta sprites och monster osv på 2 sätt. antingen så rippar du . men jag säger inte hur eller så söker du på google Redigerat 14 Juni 2006 av girder Citera
-=jedi knight=- Skrivet 14 Juni 2006 Rapport Skrivet 14 Juni 2006 (redigerat) Om snubben som rippade spritesen frågar efter credits så lägg till han/henne i creditsen. Går också bra om du mailar den som rippade den om det är en email på den. Vi som sätter ihop spritesheets gillar inte när folk snor sprites som vi har jobbat i timmar att ge till er slöisar som inte orkar göra det själva <_< Redigerat 14 Juni 2006 av -=jedi knight=- Citera
LillBerra Skrivet 14 Juni 2006 Författare Rapport Skrivet 14 Juni 2006 Tack för era svar, men antingen är det jag eller ni som fått allt om bakfoten. Här pratar jag inte om er som gör om original spritesen. Utan jag pratar om dom som användes i spelen som tex Final Fantasy till NES. Jag fattar att man ska ge credit och fråga innan till dom som håller på med spritesen. Men vad är spritesheet och vad är rippa? Jag förstår inte. Här är ett exempel på vad jag menar: http://tsgk.captainn.net/?p=showgame&t=sy&sy=8&ga=291&sec=7 Alla dom spritesen, är dom custom eller omgjorda? Behöver jag ge credits eller inte? Kan jag använda dom fritt? Citera
-=jedi knight=- Skrivet 14 Juni 2006 Rapport Skrivet 14 Juni 2006 Dom är rippade, alltså nån har använt ett verktyg och plockar ut spritsen (Ur spelet/spelets ROM) och lägger ihop dem(Spritesheet). Citera
LillBerra Skrivet 15 Juni 2006 Författare Rapport Skrivet 15 Juni 2006 okej, tack så mycket. Då fattar jag. Men på vissa sidor som folk har rippat sprites på, så står det ingenstans att man ska ge credit eller fråga. Och på vissa står det. betyder det att jag får använda dom spritesheets som det inte står att jag ska ge credit åt? Citera
Dream Skrivet 15 Juni 2006 Rapport Skrivet 15 Juni 2006 den där hemsidan måste ju har haft tillåtelse att tar de spirten eftersom det har ju nästan alla sortes men om du tar spite därifrån och använder det till något spel så kanske någon från NITENDO ser den och om de vill så kan de anmäla dig och de kommer självklart vinna i rätten mot dig ! Citera
LillBerra Skrivet 15 Juni 2006 Författare Rapport Skrivet 15 Juni 2006 Emm, jag tror inte det eftersom om du kollar på tex Newgrounds finns det flera tusen flashfilmer med sprites från nintendo som tex Sonic med. Och spel som Zelda Online har med sådana sprites. Citera
Dream Skrivet 15 Juni 2006 Rapport Skrivet 15 Juni 2006 Alltså du är 23år du borde veta sånt...har du inte läst lag och rätt boken i gymnasium? Du kan nog hittar värdefullfakta om det där...kan lånas i närmsta biblotek...lycka till Citera
LillBerra Skrivet 15 Juni 2006 Författare Rapport Skrivet 15 Juni 2006 (redigerat) Läs min signatur...plus att jag tror verkligen det inte finns någon copyright på nintendo sprites om man inte använder dom till att sälja. Annars så tror jag det är fritt fram. Redigerat 15 Juni 2006 av MagiskaBarnet Citera
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.