ELF Skrivet 23 Juni 2006 Författare Rapport Dela Skrivet 23 Juni 2006 MagiskaBarnet. Jaa, det finns väl bara teknik- och elprogrammet bortsätt från skolor som är inriktade på datorer etc. Om jag inte minns fel så får man lite mer blandat i teknikprogrammet. Jag har två kompisar som går det som har berättat lite om det. Båda programmen innehåller HTML, kanske SQL(åtmonstonde teknikprogrammet). Vet inte om Java används. Sen är det ju lite olika pga var man går, vad skolan kan erbjuda. Har skolan gptt om pengar så kan du nog räkna med att du har ett större urval av inriktingar på programmeringsspråk sen när du får välja inriktning. Ni som säger att det är lugnt med att tänka på val av program på gymnasiet. Nah, det är inte så lugnt. För sen när det väl är dags att fylla i lappen så kanske många av er fortfarande är osäkra. Ta reda på en massa redan nu så är ni förberädda när det drar sig mot slutet av era liv på högstadiet och det är dags att bli minst... Jag har nu skickat ett mejl till skolverket. Men jag måste även kontakta någon via telefon. Hoppas jag får ett positivt svar från skolverket och ett positivt svar av telefonen. Fasst vad tänker jag med. Det måste ju vara möjligt att få byta inriktning. Det finns ju dom som har bytt program efter två månader kanske till och med senare. Det var två eller tre i min klass som bytte program efter någon vecka. Jag vet om några som har bytt efter någon månad, men fattar inte hur dom klarat med att jobba i kapp om dom nu har kunnat göra det... Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
LillBerra Skrivet 24 Juni 2006 Rapport Dela Skrivet 24 Juni 2006 Jag håller tummarna TheDarkElf, och tack för ditt svar. Har hört att det finns en speciell media skola i Kista bara inriktad i media kunskaper. Tror du man kan hålla på med designing på datorer och sånt? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
ELF Skrivet 24 Juni 2006 Författare Rapport Dela Skrivet 24 Juni 2006 Ne, jag vill inte sitta framför datorn dag in och dag ut när jag jobbar. Bara på fritiden... Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
LillBerra Skrivet 24 Juni 2006 Rapport Dela Skrivet 24 Juni 2006 Hmm, menade dock mig. Men jaja :P Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Filiandor Skrivet 24 Juni 2006 Rapport Dela Skrivet 24 Juni 2006 Jag har kommit på en hemsk grej. Jag har nog valt fel inriktning. Jag går El-programmet nu och har valt inriktningen datorteknik. Men jag vill nog hellre gå automation eftersom att jag har ett starkt intresse för teknik (ROBOTAR). Det blir nog bara jobbigt att sitta och programmera framför datorn dag in o ch dag ut när det finns något att göra. Jag skulle bara kunna tänka mig att programmera på ritiden. Lite som en hobby. Det värsta med detta är att jag säkert inte får byta nu när det är lov och jag börjar 2:an nästa år. Fasst vem vet. Jag kanske har sån tur att om jag bara får tag på någon och kan snacka så kanske jag kan få byta. Finns det någon här som är osäker på om ni har valt rätt inriktning? Eller ni som ska börja 1:an, har ni valt rätt program? ville bara säga... surt grabben! Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
ELF Skrivet 25 Juni 2006 Författare Rapport Dela Skrivet 25 Juni 2006 Hmm, ok MagiskaBarnet. Fattade det som moi. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
MegaMartin Skrivet 25 Juni 2006 Rapport Dela Skrivet 25 Juni 2006 Hur långt har du gått på inriktningen? Väljer du den på första eller andra året? Om du väljer den på andra så går det säkert. Första, då kan det bli svårare. Men det går nog, du får nog plugga en del extra. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
ELF Skrivet 26 Juni 2006 Författare Rapport Dela Skrivet 26 Juni 2006 Jag har valt till andra året... Jag tror du menar Program som man väljer första året... Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
ELF Skrivet 6 Juli 2006 Författare Rapport Dela Skrivet 6 Juli 2006 Jag har inte kontakta rektorn på skolan än, jag måste det snart... Men jag kom att tänka på en grej. Det måste ju gå att gå datorteknik och fortsätta på högskola för att lära sig riktigt avancerad datorprogrammering. För dom använder väl t.ex C++ eller liknande även för att programmera avancerade robotar? Dom kan ju inte bara använda CNC, PLC etc. Det måste ju vara för enkla språk. Ett exempel, roboten ASIMO gjord av HONDA. Den ska ju ha en dator i sig med hårddisk och allt för att lagra alla kommandon. Den kan ju känna igen folk på röst och utseende. Den kan göra många fler roliga saker. Så jag måste kunna gå datorteknik och ändå komma in på automation när jag ska börja jobba:) Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst DonKeN Skrivet 8 Juli 2006 Rapport Dela Skrivet 8 Juli 2006 Typ alla av mina kompisar väljer IT och jag har frågat dem vad man får göra. Bla lära sig programera. Göra egna hemsidor. Installera program. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
ELF Skrivet 8 Juli 2006 Författare Rapport Dela Skrivet 8 Juli 2006 Typ alla av mina kompisar väljer IT och jag har frågat dem vad man får göra. Bla lära sig programera. Göra egna hemsidor. Installera program. Vill du gå IT-gymnasium eller? Vad svårt det är att installera program. Eller hur? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst DonKeN Skrivet 8 Juli 2006 Rapport Dela Skrivet 8 Juli 2006 Har jag sagt att jag tänker gå i IT? Jag kommer säkert satsa på något annat istället för IT. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.