Hoppa till innehåll

Köra Gräsklippare På Allmän Väg?

Avregistrerad

Rekommendera inlägg

Hej!

Jag och en kompis fick en lite annorlunda idé. Får dem som är under 16 år köra gräsklippar-traktorer på allmän väg? Skulle vara kul om man fick det, Då kunde man ta gräsklipparen till polarna B) Hittade denna text på internet :

"Ett oregistrerat motorredskap får köras på allmän väg, men bara till och från arbetsplatsen samt mellan arbetsplatserna. Det får köras med vagn på allmän väg endast lastad med tillbehör till fordonet t.ex. redskap, snöblad, sopvals, bränsle etc. (ej nyttolast) och endast till och från arbetsplatserna.

Bakhjulstyrd maskin (typ gräsklippare) klassificeras som motorredskap och har samma begränsning som ovan eftersom den inte är registrerad. Det finns inget förbud i skrift (Vägverkets bestämmelser) på att köra med vagn, utan faller under paragrafen "lämplighet" och bör undvikas. Enligt SMP är det inte lämpligt att köra bakhjulstyrt motorredskap med vagn"

Vet inte om jag la detta i rätt forum.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nej, han vill dra med gräsklipparn till polarna...

Men... det borde gå.

Om nån polis undrar vad du håller på med är det bara att säga att du ska åka nånstans och klippa gräs.

Då har dom inte mycket att säga.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Keyser_Soze

Okey, först vet jag inte hur gammal man måste vara, men texten säger att du får köra. Som cooliz sa, polisen har ju inte mycket att säga om dum skulle stoppa dig. Men om du hittar någon åldersgreäns så är det de enda hindret. Men du får ju inte köra på motorvägar etc.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag är nu 16 bast och sitter på gräsklipparen som en del andra av er här gör. (STACKARS DOM SOM GÅR BAKOM GRÄSKLIPPAREN) :D

Vad jag vet så får man vara hur ung som helst för att få köra gräsklippare på tomten. Och det är ju oftast inte inhängnat område som det måste vara för vissa maskiner för att man ska få köra utan någon speciellt körkort.

Jag tror det var något sådant med inhängnat område...

Så vad jag vet så ska ålderna även kvitta när man kör på allmän väg eftersom att det blir samma sak som att köra på tomten.

Nej, inte (Santa), alltså på gården. :D HAHAHAHA, vad rolig jag är. Tomten (Santa)... B)

Men om snuten kommer och försöker stanna er så är det bara att använda NOS(NO2) :cool: så hinner dom inte ifatt och ni är trygga för den här gången. AKTA ER NÄR DOM HAR NOS PÅ SINA GRÄSKLIPPARE :P

Redigerat av TheDarkElf
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ett oregistrerat motorredskap får köras på allmän väg, men bara till och från arbetsplatsen samt mellan arbetsplatserna

Det såt juh att man bara får köra till arbetsplattsen och man jobbar knappast hos polarna...

Och hur roligt skulle det ens vara å köra runte med en fet åkergräsklippare...På sommarjobbet har vi 1 åkergräsklippare men ingen vill köra runt och skämma ut sig med en sådan så alla kör med vanliga gräsklippare plus att det går mkt snabbare så...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...