Hoppa till innehåll

Spelprogramering.


oddy

Rekommendera inlägg

Nu är det såhär att jag drömmer om en karriär inom spelprogramerinegn

så jag tycker att det kan var smart och börja tidigt så jag frågar er om lite tips.

 

1: gamemaker hur avancerat är det egetligen går det att göra gubbar som man styr som man göra så dom skjuter och andra grejer.

2: har även hört talas om programering i c++ som verkar vara ganska avancerat i början men vad ska man ha för program som kan koda i och vad ska man ha för program för att spela upp det man har gjort eller vad man ska säg.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Keyser_Soze

GameMaker är inte så svårt, kolla åp deras hemsida Gamemaker.nl

 

 

C++ Är hur avancerat som helst, och tror att programet heter c++ också, Det finns Gymnasieskolor där man pluggar sånt, Fett svårt

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ska man börja göra spel till datorer är C++ att föredra. Det finns förstås mängder med olika programmeringsspråk man kan lära sig men de allra flesta brukar rekommendera C++ eftersom det går att skapa saker till de flesta operativsystem, inte bara windows, mac eller linux, utan alla.

 

Med C++ ska man dessutom klara av att göra nästan vilka saker som helst. Jag vet bara att drivrutiner till olika hårdvaror oftast görs i andra språk eftersom dessa kan göra programmen snabbare. Men de är mer komplicerade och har ingen standard som gäller för alla operativsystem.

 

Men om du ska göra spel bör du lära dig C++. Visst kan det kännas tufft i början innan man kan så mycket. Men när man väl kan det finns det inget som kan stoppa en.

 

Jag vet inte hur spelutvecklare jobbar idag. De har väl en hel del bra "spelskaparprogram" att välja mellan. Men att kunna C++ är inte helt fel.

 

Jag försöker själv lära mig C++. Lärde mig lite PHP innan, vilket på vissa sätt är ganska likt C++, så jag tycker det går ganska bra. Drömmen är ju självklart att skapa ett spel. Vet inte om jag kommer lyckas men några fina program kommer jag nog kunna få fram i alla fall.

Redigerat av epaaj
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

GameMaker är riktigt bra. Reckomenderas starkt för nybörjare. Har tyvär inte använt det så mycket.

 

Ett annat program som jag har hittat är "Kids Programming Language" (KPL). I det så kan man endast SKRIVA funktionerna. Det är väldigt enkelt att lära sig. Men jag hittade inte fler användbara guider. Så jag gav upp. Jag hittade bara en och sen fick man klara sig själv genom att kolla på spelen som redan fanns och se vad de olika skripten gör.

 

Jag rekomenderar KPL i första hand pga att man blir van vid programmering snabbare.

I GameMaker kan man fuska och välja vilka kommandon som ska användes genom att kolla i en grafisk meny med drag and drop funktion.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

"c+++" har ett plus för mycket om det ska vara programmeringsspråket.

 

Det enda du behöver för att börja programmera är något du kan lära dig av (ex bok eller nån webbsida). Sen behöver du även en så kallad kompilator. Det finns en ganska bra som är gratis på http://www.bloodshed.net/devcpp.html

Redigerat av epaaj
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag rekommenderar också C++, det är som epaaj säger att föredra. Att hålla på med ett färdigtgjort program som gamemaker håller absolut inte i längden och det är väldigt begränsat.

 

En kille på fragbite har skrivit en riktigt bra guide hur du kommer igång med C++, och den rekommenderar jag starkt. Efter att du läst den kan du fortsätta att läsa i en bok för att lära dig ännu mer.

 

Här är guiden:

http://www.fragbite.com/?threadID=244546

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...