Hoppa till innehåll

Rekommendera inlägg

Skrivet

Jag tänkte börja med ett litet spel i gamemaker. men innan jag börjar med att göra spelet så har jag bara gjort en liten labyrint spel som test. Och jag skulle behöva hjälp med att fixa med sprites. Jag har ett par sprite men jag vet inte hur man ska få att en sprite att röra på sig liksom. Så att den visar en bild och så byter den tillbacka osv. Så att sammanfatta det här kort så behöver jag hjälp med att få en sprite att se ut som den går.

Ni kan gärna också tipsa om sidor där man kan hämta ner gratis sprite!

Skrivet

För att få den att röra sig måste du först välja "Press W" och sen trycker du på en knapp som visar en massa pilar i olika riktningar, då trycker du på pilen upp och välher ne hastighet. Och när du ska få stopp på den trycker du på "Relas W" trycker du på samma knapp som förut, fast nu välger du knappen i mitten isället för att välga ett håll och sen väljer du "Speed 0". Och för att få spriten att byta utsende så väljer du "Press W" sne finns det en knapp som heter "Change Sprite To" också väljer du en sprite.

Jag har nämligen gjort ett eget PacMan.

Sen får du ju göra om allt igen, när den ska gå åt vänter, åt höger o.s.v.

Skrivet

För att få den att röra sig måste du först välja "Press W" och sen trycker du på en knapp som visar en massa pilar i olika riktningar, då trycker du på pilen upp och välher ne hastighet. Och när du ska få stopp på den trycker du på "Relas W" trycker du på samma knapp som förut, fast nu välger du knappen i mitten isället för att välga ett håll och sen väljer du "Speed 0". Och för att få spriten att byta utsende så väljer du "Press W" sne finns det en knapp som heter "Change Sprite To" också väljer du en sprite.

Jag har nämligen gjort ett eget PacMan.

Sen får du ju göra om allt igen, när den ska gå åt vänter, åt höger o.s.v.

Skrivet

Jag har fixat det där med att den stanar när man släpper knappen men nu är det bara det där med sprite kvar. Jag har fixat så att den ändrar sprite. Men det gör den hela tiden nu jätte snabbt så det ser konstigt ut. Och så när jag står still så ändrar den fårtfarande. Har det med realse grejen att göra??

• 2 veckor senare...
Skrivet

Jag har fixat det där med att den stanar när man släpper knappen men nu är det bara det där med sprite kvar. Jag har fixat så att den ändrar sprite. Men det gör den hela tiden nu jätte snabbt så det ser konstigt ut. Och så när jag står still så ändrar den fårtfarande. Har det med realse grejen att göra??

Då måste du göra så att när du inte håller inne nån knapp alls så ändrar det tillbaka till den vanliga spriten.
Skrivet (redigerat)

Och rör sig spriten för snabbt släng in koden

image_speed = 0.35

Det borde ge en lagom hastighet, du kan ju öka eller minska om du vill.

Redigerat av Mega93

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...