Hoppa till innehåll

Åldersgräns På Vissa Grejer..


Gäst DonKeN

Rekommendera inlägg

ja PEGI ser bara blodet och inte det taktiska i tex Gears of War, visst är det blodigt men också realistiskt, då kanske barn avskräcks från att motorsåga huvudet av nån, men det tänker inte dom när dom sitter med sina stora feta rövar där borta i los angeles med en hamburgare i handen.

 

Jag har min åsikt, men jag kan inte stå och förklara varför varje enskilt spel, inte är lämpligt för. Dessutom sa jag i mitt inlägg ovan, att jag inte ens har spelat spelet, och därför inte har en aning. Men det finns säkert en god anledning till 16 +, och jag gissade på svårighetsgraden.

Dessutom kan du inte debattera i mot en fråga, du ska svara på den! Och dessutom kan ju alla sluta tjata på någon speciell film eller spel, eftersom det blir samma svar på era frågor, om och om igen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 117
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Slopa åldersgränser på bio, spel osv. Det är föräldrarnas ansvar att bedömma ifall deras ungar är mogna nog att se en viss film. Dessutom är åldersgränserna på spel och filmer inget affärerna/biografen behöver följa. Det är bara rekommendationer.

 

Men åldergränser på körkort och sprit skall vi naturligtvis ha kvar.

 

Jag instämmer på den saken.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Alltså tycker ni inte att många under 15år blir diskriminerade på något sätt när dem vill se på en film i bio. Mina polare hade väntat t.ex för att se Saw 3, dem väntade i cirka 2månader så går dem till kassan. Dem är 13-14åringar. Så säger en iriterande moralkärring, ni är för unga. Ni får lov och vänta tills ni växer upp och mognar till er så ni får se på den här filmen. Tycker ni inte det är väl lite iriterande? Jag menar, jag går in på alla åldersgräns filmer för jag liknar inte direkt en 12åring.

Men jag tycker det är synd att andra inte får se alla filmer.

 

Säg vad ni tycker.. Mods, va lite schyssta och godkänn tråden  :D

 

När du blir över 15 så är jag 99% säker på att du kommer tycka precis tvärt om... att varför "små ungar" som du kommer kalla de ska hänga med på de ställen ni är?!

 

DOH!?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tycker det är helt fel med åldersgränser, föräldrarna borde få bestämma

om ens barn får se en viss film eller inte. Själv har jag sett flera 15 års filmer

på bio när jag var 11 utan att någon sa nåt. Föräldrarna känner ju barnet och

vet om barnet klarar av att se en film eller inte, så är det bara. I GTA San

Andreas så är det inte så våldsamt ju, man kör ju mest bil.

 

Det här är min åsikt! Jag respekterar andras åsikter.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tycker det är helt fel med åldersgränser, föräldrarna borde få bestämma

om ens barn får se en viss film eller inte. Själv har jag sett flera 15 års filmer

på bio när jag var 11 utan att någon sa nåt.  Föräldrarna känner ju barnet och

vet om barnet klarar av att se en film eller inte, så är det bara. I GTA San

Andreas så är det inte så våldsamt ju, man kör ju mest bil.

 

Det här är min åsikt! Jag respekterar andras åsikter.

 

Vad tänker du med? Är inte San Andreas våldsamt? Men du kanske inte räknar med att man bara skjuter ihjäl människor eller liknande... :meddum:

 

 

Men om det skulle vara föräldern som fick bestämma så skulle vissa barn inte få se filmer. Eftersom det finns vuxna som struntar i sina barn. Kanske har spritproblem och inte tar hand om sina barn.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Twiztha_MF

men för f*n, jag såg hajen när jag var 4, saw när den kom ut, och massa andra (dawn of the dead, house of 1000 corpses mm) när jag var liten, och jag fick inte mardrömmar, jag spelar också våldsamma spel, också när jag var liten, och jag har då inte skaffat nån arsenal av vapen för att döda alla i min skola.

 

jag har lagt upp det här argumentet 1000 gånger men jag gör det igen, dom som har gjort dom här massakrerna har senare påträffats ha störningar i hjärnan, vilket har resulterat i att dom inte förstod vad som hände.

 

alltså betyder det inte bara för att det har hänt 1-3 gånger så behöver inte alla barn bli helt j*vla våldbenägna och lemlästa sina föräldrar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

men för f*n, jag såg hajen när jag var 4, saw när den kom ut, och massa andra (dawn of the dead, house of 1000 corpses mm) när jag var liten, och jag fick inte mardrömmar, jag spelar också våldsamma spel, också när jag var liten, och jag har då inte skaffat nån arsenal av vapen för att döda alla i min skola.

 

jag har lagt upp det här argumentet 1000 gånger men jag gör det igen, dom som har gjort dom här massakrerna har senare påträffats ha störningar i hjärnan, vilket har resulterat i att dom inte förstod vad som hände.

 

alltså betyder det inte bara för att det har hänt 1-3 gånger så behöver inte alla barn bli helt j*vla våldbenägna och lemlästa sina föräldrar.

 

Riktigt bra skrivit! Bara för att en del massmord har inträffat på skolor runt om i världen betyder inte det att vem som helst kan mörda någon.

 

Ps. Själv såg jag en del läskiga filmer som liten knatte och sedan dess kollar jag inte på sådana filmer. (Skräck, rysare) Jag håller mig till Thrillers, krigsfilmer, komedier m.m. och det får gärna innehålla överdrivna mängder blod men det här övernaturliga med overkliga mord och varelser klarar jag dock ej. Varför vet jag inte, men jag har en otrolig förmåga att inte kunna sova på nätterna om jag sett hemska saker.

Redigerat av Ripto
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

visst ska vi ha körkort när man är 18 men man ska kunna gå på en biofilm, vilken som helst bara ens mamma eller pappa går med på det, det är la inte muminfitttrollets ( fredrik reinfeldts ) problem om nån kanske drömmar mardrömmar, då får den f*n i mig ta och skylla sig själv.

 

 

Tror du att det är Reinfeldt som sätter åldersgränser på spel och film?, om du tror det är du väldigt dum... På spel som inte är gjorda i Sverige bestämmer inte ens Sverige åldersgränsen på, då är det tillex. EU som bestämmer.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Åldersgränsen på systembolaget bör sänkas. Det är den mest idiotiska åldersgräns någonsin. När du är 18 år är du myndig, när man är myndig kan man bli dömd till fängelse, du får ta körkort och du får köpa folköl o diverse tobaksprodukter. Men du är inte tillräckligt gammal för att köpa sprit och starköl?. Varför? Tydligen är det för att 18åringar har fler omyndiga kompisar än vad 20åringar har, och detta ska då minska langning. Och det är f*n bullshit, att langa till en minderårig är olagligt och att skapa en åldersgräns pga ett antagande om att dom flesta 18åringar langar är korkat. Då får man väl förfan höja myndighetsåldern till 20 om man tror att 18åringar inte kan ta ansvar för sina handlingar.

 

Sen en annan punkt, det finns vissa systembolag som har policy att ta legitimation på mig när jag är inne och handlar med min bror. Min bror står för handlat och jag är endast bärhjälp. Många gånger så har vi inte fått handlat utan dom har sagt åt oss att gå ut ur butiken och sen att min bror får komma in ensam och handla allt. För det första, har man nu satt åldersgränsen 20år för systembolaget så betyder det att man anser att en 20åring är tillräckligt gammal för att handla sprit, och det är då 20ÅRINGENS ansvar att han inte langar, inte personaljävelns. För det andra, går jag in med mina föräldrar och handlar så har jag aldrig behövt visa leg, varför? Är dom tillräckligt gamla för att inte langa?

För det tredje, är det inte dubbelmoral att be oss gå ut ur butiken och sen säga att min bror får komma in ensam? Då vet dom ju redan om att han har varit i sällskap med en underårig i butiken, och att vi inte fick handla måste ju betyda att dom antar att min bror kanske ska handla åt mig också. Vad är det då för skillnad om jag är med i butiken eller inte, langning kommer väl förfan inte ske i butiken ändå. Det enda som händer är att min bror får bära allt själv..

 

 

Men som sagt det är bara vissa bolag, ska inte nämna några namn..... Men Lidingös Systembolags personal är totalt körda i huvudet. Andra bolag går det jättebra att handla på...

 

 

Och ja, självklart så ska min bror langa men det hör inte till saken, handlar jag inget så ska jag inte behöva visa leg heller

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Åldersgränsen på systembolaget bör sänkas. Det är den mest idiotiska åldersgräns någonsin. När du är 18 år är du myndig, när man är myndig kan man bli dömd till fängelse, du får ta körkort och du får köpa folköl o diverse tobaksprodukter. Men du är inte tillräckligt gammal för att köpa sprit och starköl?. Varför? Tydligen är det för att 18åringar har fler omyndiga kompisar än vad 20åringar har, och detta ska då minska langning. Och det är f*n bullshit, att langa till en minderårig är olagligt och att skapa en åldersgräns pga ett antagande om att dom flesta 18åringar langar är korkat. Då får man väl förfan höja myndighetsåldern till 20 om man tror att 18åringar inte kan ta ansvar för sina handlingar.

 

Sen en annan punkt, det finns vissa systembolag som har policy att ta legitimation på mig när jag är inne och handlar med min bror. Min bror står för handlat och jag är endast bärhjälp. Många gånger så har vi inte fått handlat utan dom har sagt åt oss att gå ut ur butiken och sen att min bror får komma in ensam och handla allt. För det första, har man nu satt åldersgränsen 20år för systembolaget så betyder det att man anser att en 20åring är tillräckligt gammal för att handla sprit, och det är då 20ÅRINGENS ansvar att han inte langar, inte personaljävelns. För det andra, går jag in med mina föräldrar och handlar så har jag aldrig behövt visa leg, varför? Är dom tillräckligt gamla för att inte langa?

För det tredje, är det inte dubbelmoral att be oss gå ut ur butiken och sen säga att min bror får komma in ensam? Då vet dom ju redan om att han har varit i sällskap med en underårig i butiken, och att vi inte fick handla måste ju betyda att dom antar att min bror kanske ska handla åt mig också. Vad är det då för skillnad om jag är med i butiken eller inte, langning kommer väl förfan inte ske i butiken ändå. Det enda som händer är att min bror får bära allt själv..

 

 

Men som sagt det är bara vissa bolag, ska inte nämna några namn..... Men Lidingös Systembolags personal är totalt körda i huvudet. Andra bolag går det jättebra att handla på...

 

 

Och ja, självklart så ska min bror langa men det hör inte till saken, handlar jag inget så ska jag inte behöva visa leg heller

 

 

Det är sossarna som bestämde det. Kanske högern ändrar åldersgränsen.

Redigerat av Raseborg
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

när det gäller 15 års gränser på bio så tyckerjag att de som står i kassan borde se lite mellan fingarna eftersom vad är de reglerna till för egentligen. om vi inte får se den där om man e 14 eller 13 så får man ju tag på den förr eller senare ändå. och dessutom om föräldrarna tycker att det är ok att se på 15 årsfilmer så borde man få det eftersom de är de som bestämmer. vi kan ju visst strunta i att göra som de säger och gå även om vi inte får om de tar bort åldersgränsen men vi kan ju även missbruka vanliga affärer. som t.ex att vi tar och går och handlar klubbor för 500 kr i en vanlig affär :P. dessutom så visar de ju 15 års filmer på tv så då borde du kunna göra det på bio för de som är under 15 också tycker man. iaf jag.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...