Hoppa till innehåll

Datorn - Källan Till Särskrivning?


Shaitan
 Dela

Rekommendera inlägg

  • Svar 54
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Varje gång man går in på fuska.ses forum vill jag blunda. Varför? Jag är rädd för att få IG i svenska.

 

Nästan på alla forum finns det någon som kan svenska, men resten kan inte svenska! De håller på att skapa ett språk med engelskans särskrivningar och svenska ord med tyskans stavelser! Svenska språket har om någon generation till ändrats till detta lätta språk där man inte behöver kunna grammatiska regler.

 

I och för sig skulle detta leda till att fler skulle lära sig svenska eftersom svenska skulle vara lättlärt. Men ska vi tappa vårt riktiga språk ned i kloakens stinkande håla? Tur att man inte är lättpåverkad!

 

Viktigpetter, detta är internet inte någon diktamen, man ska kunna skriva hur man vill utan att du (eller någon annan för den delen) ska klaga på det.

Du menar altså att datorn får barn att bli kassa på stavning, och grammatik?

Tvärtom, jag skriver och läser så mycket på hemsidor att jag lär mig hur ord och grammatik är.

Alla på sidan har sitt specielle språk med sina speciella ord och man lär sig nya ord hela tiden på forum.

Bara för att visa hur maktlös du är mot folk som gillar att särskriva tänker jag avsluta med en riktigt jobbig mening.

Hey darling, sluta klaga för, jae sååååå trött på sånna som bara klagar DVS u.

hej svejs <33.

Så, blev du irriterad, det kan ingen av det som särskriver bry sig om.

Watcha gonna do?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om man är så trött på att andra människor på internet skriver slarvigt och iriterar sig över det så kan man ju lika bra låta bli att i huvudtaget gå in på forum och liknande. För det är ju ingen som tvingar en att gå in på sidor där det finns folk som skriver på ett visst sätt.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vad jag tycker...

 

...om Z & Y istället för S & J:

Jag tycker att de inte hör hemma i svenskan och att alla som skriver sådana tecken bör hålla sig till Lunarstorm.

Ser denhär ekvationen rätt ut? S=Z

 

...om sär skrivningar:

De är bra, annars skulle inte sidor som Avigsidan existera. Det är roligt med meningar som t.ex. Djupfryst kyckling lever.

 

...om felstavningar:

Det är okej alla skriver fel någon gång (speciellt jag).

 

Det var allat (även om det inte var mycket)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Varje gång man går in på fuska.ses forum vill jag blunda. Varför? Jag är rädd för att få IG i svenska.

 

Nästan på alla forum finns det någon som kan svenska, men resten kan inte svenska! De håller på att skapa ett språk med engelskans särskrivningar och svenska ord med tyskans stavelser! Svenska språket har om någon generation till ändrats till detta lätta språk där man inte behöver kunna grammatiska regler.

 

I och för sig skulle detta leda till att fler skulle lära sig svenska eftersom svenska skulle vara lättlärt. Men ska vi tappa vårt riktiga språk ned i kloakens stinkande håla? Tur att man inte är lättpåverkad!

 

Visst alla får göra som de vill, men det finns ingen anledning till att inte försöka skriva korrekt. Eller hur.

 

Varför skriva "Hej jag fatar itne hur man gör kan nån jälpa mig snälla ja fattar ingnetning !!!!!!!!!!!" När man kan skriva "Hej, jag förstår inte hur man skall göra med XXXX, kan någon hjälpa mig ?. Det tar bara några sekunder att läsa igenom ett inlägg och korrigera eventuella fel.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Varje gång man går in på fuska.ses forum vill jag blunda. Varför? Jag är rädd för att få IG i svenska.

 

Nästan på alla forum finns det någon som kan svenska, men resten kan inte svenska! De håller på att skapa ett språk med engelskans särskrivningar och svenska ord med tyskans stavelser! Svenska språket har om någon generation till ändrats till detta lätta språk där man inte behöver kunna grammatiska regler.

 

I och för sig skulle detta leda till att fler skulle lära sig svenska eftersom svenska skulle vara lättlärt. Men ska vi tappa vårt riktiga språk ned i kloakens stinkande håla? Tur att man inte är lättpåverkad!

 

För att vara ärlig tycker inte jag du skriver så mycket bättre än andra. "Varje gång man går in på fuska.ses forum vill jag blunda". Ska snarare vara "Varje gång jag går inte på fuska.ses forum vill jag blunda" eller "Varje gång man går in på fuska.ses forum vill man blunda". Tycker inte någon på detta forum ska klaga på någon annan innan man gör det korrekt själv. Inget personligt dock. Ta inte illa upp.

 

Förvänta dig inte perfekt svenska här, då de flesta medlemmar nyligen börjat högstadiet, dessutom är det ett spelforum, man behöver inte ha bra svenskafärdigheter för att kunna spela tv-spel.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så sant så dant. Det är ju också som sagt vissa som har precis börjat högstadiet. Sen så skriver man ju så gott man kan. Bara det är läsligt liksom. Vi kan ju inte sätta krav på att man ska kunna stava 100% rätt här på fuska.se.

 

En sak till innan jag är skriver klart så. I skolan så bryr man sig inte så jätte mycket om stavning heller. Inte ens min svenska lärare bryr sig speciellt mycket om om du stavar rätt eller inte. Gramatiken är viktigare säger dem. Är det rätt eller fel? Själv tycker jag att dem ska rätta stavfel nogrannare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...