Hoppa till innehåll

Eget Operativsystem


mashemoto

Rekommendera inlägg

Jag tror att du får lära dig C/C++ eller något annat språk som är väldigt avancerat:P

 

men jag tror också att det kommer bli väldigt svårt :P

 

 

Men hade du gjort ett operativ system så hade det varit väldigt coolt :D

 

PS.Tänk efter hur många dom som bygger windows eller mac är!.DS

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ett operativ från grunden kommer du knappast aldrig kunna skriva, och även om nacka, efter kista, är ett av sveriges it-centrum så tror jag inte att killen du hörde hade kodat ett eget operativ från scratch. Vanligast är att man moddar något befintligt, med öppen källkod, t.ex. Linux (tror, men är inte helt säker på, att Solaris och OS/2 också har öppen källkod).

Sedan så består operativsystem av ett skal (shell) och en kärna (core). Det du ser i windows som startmeny etc. är skalet, men om man moddar ett operativ så är det kärnan man moddar. Skalet styr bara kärnan. Så om du tankar hem någon linuxdist och gör om den (det finns en del guider på nätet) så räkna med att du får jobba textbaserat om du vill kunna använda dina egna funktioner.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...