Gäst Zenso Skrivet 12 December 2006 Rapport Dela Skrivet 12 December 2006 Jag tror att du får lära dig C/C++ eller något annat språk som är väldigt avancerat:P men jag tror också att det kommer bli väldigt svårt :P Men hade du gjort ett operativ system så hade det varit väldigt coolt :D PS.Tänk efter hur många dom som bygger windows eller mac är!.DS Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Shaitan Skrivet 12 December 2006 Rapport Dela Skrivet 12 December 2006 C och C++ tror jag inte skulle fungera till operativsystem. När man kompilerar en C++ källkod får man det för Windows om man har en windowskompilerare. Det är väl det lägsta möjliga språket operativsystem är byggda av. Något som BIOS klarar. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
nico Skrivet 12 December 2006 Rapport Dela Skrivet 12 December 2006 Ett operativ från grunden kommer du knappast aldrig kunna skriva, och även om nacka, efter kista, är ett av sveriges it-centrum så tror jag inte att killen du hörde hade kodat ett eget operativ från scratch. Vanligast är att man moddar något befintligt, med öppen källkod, t.ex. Linux (tror, men är inte helt säker på, att Solaris och OS/2 också har öppen källkod). Sedan så består operativsystem av ett skal (shell) och en kärna (core). Det du ser i windows som startmeny etc. är skalet, men om man moddar ett operativ så är det kärnan man moddar. Skalet styr bara kärnan. Så om du tankar hem någon linuxdist och gör om den (det finns en del guider på nätet) så räkna med att du får jobba textbaserat om du vill kunna använda dina egna funktioner. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Mega93 Skrivet 13 December 2006 Rapport Dela Skrivet 13 December 2006 Precis, det finns inga magiska program för att göra operativsystem (ännu :P). Så vill du inte lära dig koda riktigt eller modifiera linux så glöm skiten. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Andersffs Skrivet 16 December 2006 Rapport Dela Skrivet 16 December 2006 Andvänd "Cobol" Windows är prgrammerat i Cobol. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.