Hoppa till innehåll

Styra En Ánnan Dator


ELF

Rekommendera inlägg

Jag går datorteknik och vi sitter ju och gör alla våra arbeten på datorerna. Om jag nu behöver göra mer på något när jag är hemma så måste jag spara det på gmail, MP3 spelaren lr på annat vis.

Men om det nu är så att jag är hos farsan och vill kunna använda alla dessa program som jag har på datorn i skolan så går inte det, för vår dator är riktigt kass... Alltså installera samma program hemma som i skolan...

 

Jag har nu testat ett program som heter PlanetRemote. Jag testade att styra min dator från en anna dator i skolan. Det funkade fin fint. Man kunde antingen styra datorn via webbläsaren eller via programmet... Jag testade via webbläsaren.

 

Men när jag ska testa hemma så vill det sig inte. Jag har tillåtit min dator hemma att syra datorn i skolan men utan framgångar... Jag var förberädd på det.

För skolans internet är kopplat via kommunhuset och dom har ganska så säkert nätverk.

Dom hade exempelvis en hel del portar blockade förra året. Så man kunde t.ex inte spela RuneScape i skolan förräns i slutet av förra året... Nu har dom tillåtit en massa portar igen...

 

Tillbaka till problemet.

Eftersom att webbläsaren använder portnummret 80 så borde jag ju kunna komma in i min dator i skolan via webbläsaren. Men nu går ju inte det.

Kan man på något vis ta reda på vilka portar som är låsta och vilka som är tillåtna?

För vad jag vet så kan man välja vilken port man vill använda...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo, http://192.168.0.1 har dom flesta routers.

Om inte det fungerar finns också http://192.168.0.1.1

 

Sen brukar det komma upp inloggnings ruta, om routern har en sådan. Oftast är det Admin som användarnamn och Password som lösenord. Väl inne i Routern kan du kolla vilka portar som är öppna. Är det en NetGear så brukar det oftast finnas en knapp som heter "Port Forwarding".

Redigerat av LillBerra
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skolan och kommunen har ju förmodligen ett antal routers som är ihopkopplade till samma IP. Och för att kunna specificera vilken dator det är du ska till så måste du ta hjälp av portforwardning. Tyvärr lär du aldrig komma åt några inställningar i någon främmande router, de flesta seriösa företagsroutrar går att ställa in så att du använder en särskild dator som oftast står i samma rum som routern för admin av routern. Du kan ju prova 192.168.0.1 inifrån skolans nät om du vill, men det är tveksamt om det funkar.

 

Om du sedan väl kommer in kan det hända att de har en DHCP-server som delar ut nya IP-adresser så fort någon ansluter till nätverket, och då vet jag inte riktigt hur det går med portforwarden... har aldrig testat men det kanske blir knepigt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tack för svaren...

 

Själv klart att kommunhuset har router som skolan är kopplad via.

Sen har ju skolan routers i alla husen. En router för varje datorsal plus säkert en som kopplar alla routers samman...

Så det blir nog inte lätt att komma förbi om jag skulle vilja styra min dator om allt skulle vara låst som man måste använda för att det ska funka...

Men, jag ska testa.

 

Det finns inte något program som man kan köra på datorn som kollar portarna?

 

Ett sista allternativ är ju att snacka med vår lärare, rektorn och även med kommunhuset... Eeh, vad jobbigt det lät :P Det är sista allternativet.

 

Nepp, ingen av dom funkade. Det är låst då...

Jag testade att komma åt routern med ett program som var baserat på telnet. Men det stannade efter ettt tag på en viss grej. Jag lät det stå men inget mer hände. Det gick ju igenom en massa grejer/inställnigar eller något...

Redigerat av TheDarkElf
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...