Hoppa till innehåll

Datoruppgradering


Avregistrerad
 Dela

Rekommendera inlägg

Hej!

 

Det är så att jag kanske ska uppgradera datorn snart. Just nu har jag:

 

 

AMD Sempron 3000+ (1.8ghz)

ATI RADEON X550 128mb (grafikkort)

512mb RAM

 

 

Har en fråga om processorer. Vilken är bäst? Det finns ju Intel & AMD. Men sedan finns det ju Athlon, Sempron, Core duo, Pentium och säker många fler. Men vilken presterar bäst? Rekomenderar ni dubbla kärnor? Vill ha en snabb och inte för dyr en. Skicka gjärna länk på någon ni tycker är bra (Måste vara ganka billig, max 2000 kr)

 

 

Har också en fråga om RAM minnen. Där finns det ju också en massa olika sorter. Olika Mhz och DDR2 m m. Men om man tar tex ett "DDR2 PC4200". Presterar det då sämre än ett "DDR2 PC6400" ? Skicka gjärna länk på ett billigt och bra minne som är minst 1024mb.

 

Då är vi på grafikkort. Jag har fått för mig att ATI presterar bättre än Geforce. Stämmer det? Skicka gjärna länk på något bra och billigt grafikkort (minst 512mb).

 

Hur är det med moderkort? Det tycker jag är väldigt tjorvigt. Hur vet man om ens saker passar med det moderkortet man har? Och presterar datorn bättre med ett bra moderkort? Eller har man bara moderkort som ett sätt att koppla ihop alla delar?

 

Det är så att jag spelar en hel del vilket medför att man måste ha bra prestanda på sin dator, och min börjar bli lite dålig för nya spel.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tycker själv nu att du ska försöka att lägga pengarna på en Intel Core 2 Duo eftersom att de har mer prestanda än AMD har (har själv en AMD, men ångrar starkt att jag inte väntade några månader med att köpa den).

 

När det gäller grafikkortet så ska du inte bara kolla på grafikminnet. Jag har ett kort som har 512 mb i minne, men det klarar fortfarande inte de riktigt nya och bra spelen så därför tycker jag att du ska kolla runt lite på olika kort och inte bara kolla på grafik minnet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Blev mycket där, men kan inte säga att jag är helt inbiten själv.

Tyvärr ser inte framtiden ljus ut för datorn som den ser ut idag.

Som du säger behöver den uppgraderas, och det med nästan alla delar.

Som jag nämnde är jag inte helt haj på vad som passar till vad, men jag ska försöka hjälpa dig lite.

 

En stor fråga är egentligen vilka som presterar bäst, AMD eller Intel. För några år sen var AMD ett steg före, men nu är Intel's core duo hetast vad gäller spel.

Det är alltså en processor med två kärnor. I dagsläget klarar inte många spel dubbla kärnor, och därför får man inte ut prestandan man egentligen har.

Dock är det framtidssäkert med dual core och är väl det man bör köpa om man ska satsa på något i dagsläget. Jag har själv en AMD Athlon X2 Dual core 4400+ som fungerar bra, utan större problem.

Men ska du köpa något idag, så satsa på en Intel. Kan också säga att du tyvärr inte får någon höjdarprocessor för 2000 kr. Kanske för ett år, men dom nyare spelen kräver mer och mer.

 

Grafikkorten är den del som nästan är viktigast i samband med spelande. Som du säkert vet har Geforce 88xx-serien släppts, som stödjer DirectX 10. Dock är priset högt och att vänta kanske kan vara smart. ATI kommer, i början av 2007 släppa sin motsvarighet på 88xx-serien, och därför lär priserna sjunka. Det lär väl också komma fler budget-versioner av kortet. Det kommer ta ett tag till innan spel släpps med DirectX 10, så det kanske inte ens är värt att beställa något så här tidigt.

 

I dagsläget har NVIDA dom bästa korten för spel, men ATI har även en del dom också. Om du ska satsa på ett directx 9-kot, så kan du kika på geforce's 7-serie.

Där finns ett flertal kort, och finns även budgetvarianter. Har själv ett 7900GTX som fungerade bra.

 

Mitt tips till dig är att kanske vänta ett tag och se om priserna sjunker. Köp inget som inte är framtidssäkert, för det känns onödigt att behöva byta ut sina delar efter några månader. Annars kan du även spara ihop lite mer pengar och köpa en ny dator istället. Hoppas detta gav dig en liten större inblick på vissa delar, och vad som kan vara bra att välja. Vill du ha fler tips bör du vända dig till Sweclockers.com som har mycket kunniga medlemar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hehe, varför vänta... det kommer nya grejer hela tiden. Det stämmer som de tidigare säger att c2d äger det mesta just nu. Men om du köper det måste du ugradera moderkortet och minnena och då kan du lika väl uppgradera grafikkortet och vips så har du en ny dator.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...