Zantera Skrivet 28 Februari 2007 Rapport Skrivet 28 Februari 2007 mIRC är ganska nytt för mig, och jag har det, men aldrig använt det. Jag har hört att man gör på något sätt så man kan connecta till någon server som heter pcw, och där fråga om dom vill spela. Hjälp tack... :blink:
woicer Skrivet 2 Mars 2007 Rapport Skrivet 2 Mars 2007 Så här fungerar det. 1. Du ansluter till en server. 2. På servern finns det olika kanaler som användarna på servern har skapat. Vem som helst kan skapa en kanal. IRC KLIENT --> SERVER --> KANALER Det är dessa kanaler (en av dom är pcw) som du kan hoppa in i och prata med andra i kanalen. Dock skiljer sig alla kanaler från server till server. Så om du ansluter till Quakenet så kanske #pcw finns, men inte på DALnet. Den bästa servern (där även jag finns) är Quakenet. Det är de största av alla servrar, och där finns det mycket "gamers". Bra om man t ex vill söka pcw. Gör så här. Skriv detta i skrivraden. /server se.quakenet.org - Detta gör så att du ansluter till servern Quakenet. Sedan ser du en massa text som rullar ner. När det är klart skriver du: /j kanalnamn - Du joinar i en kanal Kanaler finns det gott om. Jag vet faktiskt inte om det finns en begränsning på hur många kanaler man får vara i samtidigt, dock ligger det mycket högt i sånna fall. Om du t ex vill joina kanalen #pcw så skriver du bara: /j pcw Du märker när du kommer in i en kanal. Förhoppningsvis svarar någon när du skriver, och du ser en lista med användare i kanalen. Är det tomt på användare har du antingen skrivit fel, eller gått in i en kanal där ingen annan finns. Då kan man säga att det är din. I användarlistan ser du tre olika "ranker." Folk med @ Folk med + Folk med ingenting Personerna med @ framför nicket är OP. Detta betyder att personen är admin för kanalen, och kan kicka/banna/byta topic m.m. De som är +, voice, kan egentligen inte göra något speciellt. Används ibland om folk är V.I.P i kanalen eller om kanalen har en speciell inställning som gör att de med ingenting inte kan skriva (+m). Det var väl det mesta grundläggande. Sedan kan du skriva /help för att få mer information hur det fungerar. Det är lite svårt i början, men jag lovar att du lär dig ganska snabbt. Lycka till! /woicer
Rekommendera inlägg