Hoppa till innehåll

Windows Vista


Avregistrerad

Rekommendera inlägg

Hej!

 

Tänkte köpa Vista under veckan men märkte att en del i datorn kanske inte klarar Vista. Beghöver hjälp att hitta drivrutiner till det som behövs.

 

Och, Behöver man formatera datorn för Vista. Eller kan man bara avinstallera XP för att sedan installera Vista?

Redigerat av Avregistrerad
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har också en hel del såna där men det är mest program som jag själv laddat ner till mina sysslor, de kan man enkelt ta bort, fast att din är nvidia tillverkad så blir man ju tveksam. Vet inte exakt vad den där gör. Sök på efter nvidias hemsida efter en ny drivrutin av det slaget och ladda ner den du hittar, om du inte hittar nån eller att den inte funkar så kan du säkerligen avinstallera den du har utan att några problem för din dator skulle uppträffa, eller så kan du pröva att bara installera vista utan att ta bort den, kanske bäst i alla fall.

Redigerat av Savity
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om du har två partioner (eller två hårddiskar) kan du köra både XP och Vista, då kallas det dualboot.

När du startar datorn får du sedan välja vilket operativsystem du ska starta med, vista eller XP.

 

Har du en HEMPC? Då brukar det enklaste vara att hoppa in på tillverkarens hemsida och söka på dator-modellen.

Sedan brukar det finnas en sida där alla tillgängliga drivrutiner finns. Dock är jag säker på att dom inte finns till vista än.

Det är det som är nackdelen att köra vista nu, att det knappt finns några släppta drivrutiner. Det finns till t ex grafikkort, men ger inte lika bra prestanda som i XP.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

För min del har jag inga större problem. Kan bli knepigare med 64-bit versionen av Vista, det var just därför jag valde 32-bitars versionen.

Ett nätverkskort borde det finnas drivare till, alla drivare till nätverkskort brukar vara i princip likadana. Skulle tippa på att du inte ens behöver installera några drivare alls - Vista gör det förmodligen automagiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skrivet (redigerat)

Ok. Men måste man formatera för att kunna avinstallera XP och sedan installera Vista? För jag formaterade igår pga massa problem, och nu när man gjort alla inställningar, laddar ner alla program osv så känns det lite jobbigt att göra det igen. För det tar ju någon timme.

 

Ni som har Vista: Vilka spel spelar ni?

Är det så att Microsoft har lagt in lite av XP's "spelkunskaper" * och lagt in det i Vista. Så alla som har Vista kan spela spel som går att spela på XP?

 

Jag har bara 512 mb RAM. Så jag vilken version ska jag skaffa?. Home känns lite för litet. Så jag planerenar Business. Men home Premium skulle också gå bra tror jag. Där säger "Windows Vista Upgrade Advisor" att jag klarar det utan problem. Enda skillnaden mellan Premium och Business är :

 

"Business Networking and fjärrskrivbord för enklare anslutningar" och "Skydda datorn mot maskinvaruproblem med avancerade funktioner för säkerhetskopiering"

 

Är det något man klarar sig utan eller?

 

*Visste inte vad jag skulle kalla det

Redigerat av Avregistrerad
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du kan installera utan att formatera hårddisken men själv tänker jag nog göra det ändå så den är så fräsh den kan bli.

Sen det där med spel och vista har jag inte förstått så mycket av än så länge, ändå jag har lärt mig är att endast 2 grafik kort klarar av DirectX 10 än så länge.

Och sist skulle JAG alla fall tagit Premium för att Business har säkert så mycket annat skräp än det där fjärrskrivbord som man inte behöver, fast klart... Ditt val.

Redigerat av Savity
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ok. Men måste man formatera för att kunna avinstallera XP och sedan installera Vista? För jag formaterade igår pga massa problem, och nu när man gjort alla inställningar, laddar ner alla program osv så känns det lite jobbigt att göra det igen. För det tar ju någon timme.

 

Ni som har Vista: Vilka spel spelar ni?

Är det så att Microsoft har lagt in lite av XP's "spelkunskaper" * och lagt in det i Vista. Så alla som har Vista kan spela spel som går att spela på XP?

 

Jag har bara 512 mb RAM. Så jag vilken version ska jag skaffa?. Home känns lite för litet. Så jag planerenar Business. Men home Premium skulle också gå bra tror jag. Där säger  "Windows Vista Upgrade Advisor" att jag klarar det utan problem. Enda skillnaden mellan Premium och Business är :

 

"Business Networking and fjärrskrivbord för enklare anslutningar"  och  "Skydda datorn mot maskinvaruproblem med avancerade funktioner för säkerhetskopiering"

 

Är det något man klarar sig utan eller?

 

*Visste inte vad jag skulle kalla det

 

Business är inget för hemmaanvändare, innehåller en massa nyttiga företagsfunktioner men det är kanske inget man har någon större nytta av hemma.

 

Tror kanske du får problem med ramminnet, 512 är kanske i minsta laget. Men du kan ju kolla och se hur det går. Går det bra så går det, annars är det bara att sätta i mer :).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...