Katt Skrivet 7 Mars 2007 Rapport Dela Skrivet 7 Mars 2007 Jag har en dator på 192 MB i RAM (tror att jag har två 64 MB i den, men det står iaf att jag har 192) och en Intel Pentium 3 processor. Jag vet inte hur hög frekvens den har, men det kan inte vara så mycket i alla fall. Windows systemet i dator har blivit konstigt, det går bara att starta i felsäkert läge, och jag har ingen bootskiva. Så därför hade jag tänkt att prova Linux på den datorn. Men vilken distribution är den bästa för min dator? Jag vill endast ha svenska. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
CeZ Skrivet 8 Mars 2007 Rapport Dela Skrivet 8 Mars 2007 (redigerat) Pentium III är väl mellan 700 - 1000 MHZ? Möjligtvis har man väl oftare en 1 GHZ'are som Pentium 4. Har samma fråga. Redigerat 8 Mars 2007 av Cooliz Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
epaaj Skrivet 8 Mars 2007 Rapport Dela Skrivet 8 Mars 2007 Sitter just nu på en dator med pentium 3 med 550MHz och 128MB RAM och kör linuxdisten Slackware. Funkar helt okej, men mitt grafikkort på 4MB gör att jag inte kan ha så hög upplösning som jag vill. Jag vet inte vad du ska köra för linuxdist om du vill ha svenska. Vet inte hur mycket du kan om linux men kolla den här sidan så kan du lära dig lite om hur det funkar och vad du bör välja: http://www.linuxguiden.se/wiki/index.php?t...=Distributioner Det finns mängder med olika och jag har bara testat några få av dem. Gillar Slackware så det är den jag kör. Dock kan den vara svår att installera för en som inte testat förut. Ubuntu är väldigt enkelt tycker jag. Hade version 5.04 på den här datorn förut och det funkade helt okej. Hade lite problem med ljudet men jag klarade mig. I Ubuntu kunde jag välja att ha på svenska. Allt blev inte på svenska vilket var lite surt, men det mesta. Jag klarar mig bra på engelska så jag har inte lagt ner någon energi på att fixa svenska. Jag har försökt installera de senate två versionerna av Ubuntu men utan att lyckas. Vet inte varför det bråkar för datorerna jag testat på är inga dåliga. Men om man väl får igång systemet så är det helt okej för en nybörjare med linux. Ganska enkelt att jobba i. Men som sagt, det finns många olika distar. Välj en du tycker verkar bra. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Katt Skrivet 8 Mars 2007 Författare Rapport Dela Skrivet 8 Mars 2007 Jag tror jag har fastnat för Slackware. Undrar bara hur man får det på svenska? Ubuntu är skräp, det laggade upp hela min dator, fast det fungerade utmärkt på en annan dator med mer RAM på (350 eller nåt). Det värkar vara väldigt krånligt att ladda ner Slackware, en massa mappar överallt... Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
nico Skrivet 8 Mars 2007 Rapport Dela Skrivet 8 Mars 2007 Om du är van Linux och älskar Config-filer (yihoo! :)) och textbaserade lägen så är Slackware en höjdare. För övrigt så är det nog den dist som kräver minst prestanda. Men tror nog inte att du kan få den på svenska, kan höra med en jag känner om du vill, han är way mycket bättre på linux än jag :P. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Katt Skrivet 8 Mars 2007 Författare Rapport Dela Skrivet 8 Mars 2007 (redigerat) Men var, hur och när (asså hur långt tid det tar att) laddar jag ner och installerar Slackware? Finns det några svenska gudier nånstans? Var i så fall? @ Nico: Ja, fråga nån som vet, snälla! :) Som ni ser, jag har alldrig använt Linux förut... Jag känner mig som en stor idiot som inte kan nånting! :( Redigerat 8 Mars 2007 av CheatCat Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Mega93 Skrivet 8 Mars 2007 Rapport Dela Skrivet 8 Mars 2007 Jag har använt både Mandriva och Fedora. Mandriva var den första linux jag använde, och jag måste säga att den är mycket användarvänlig :P Dock gick det inte att installera den på min äldre dator så jag använde fedora. Men mandriva tycker jag var toppen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
nico Skrivet 8 Mars 2007 Rapport Dela Skrivet 8 Mars 2007 Men var, hur och när (asså hur långt tid det tar att) laddar jag ner och installerar Slackware? Finns det några svenska gudier nånstans? Var i så fall? @ Nico: Ja, fråga nån som vet, snälla! :) Som ni ser, jag har alldrig använt Linux förut... Jag känner mig som en stor idiot som inte kan nånting! :( Här exempelvis :visslar:http://www.slackware.com/getslack/list.php?country=Sweden Finns en svensk slackwaresida på http://www.slackware.se/ Ska fråga nästa gång jag träffar honom. Kan dröja ett tag dock... Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Katt Skrivet 9 Mars 2007 Författare Rapport Dela Skrivet 9 Mars 2007 (redigerat) Jag får väl ladda ner å prova det sen... Det lär väl ta hela natten att ladda ner det... Vänta lite nu... Slackware består ju av 6 filer som är 700 MB vardera! Redigerat 13 Mars 2007 av CheatCat Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.