Hoppa till innehåll

Rpg Maker 2000 & 2003


Kassler
 Dela

Rekommendera inlägg

  • Svar 105
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Jag skulle precis sätta igång mitt RPG Maker igen, men det funkade inte. Behöver länkar så jag kan fixa det igen...Helst många RTP och sånt där också. Också en instruktion i hur man installerar för om jag minns rätt så måste man insallera det i en speciell ordning..? Behöver det nu!

Snälla!

1.programmet

2.RTPn

3.eventuella men icke nödvändiga add-ons

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

det finns ganska många olika hemsidor som jag inte tror är olagliga

www.skytowergames.net

 

 

Förresten jag kan ju berätta om mitt pågående Rpg maker 2000 projekt

 

Namn Inte bestämmt ännu....h*lvete jag är så dålig på att komma på namn :(

 

HUr långt i Utvecklingsstadiet C:a 10-20 procent, jag har gjort precis 40 mappar nu

 

Utspelar sig Långt in i framtiden där människorna har fått kolonisera till andra världar på grund av jordens över befolkning. Man reser mellan ett visst antal Planeter

 

Handling Det Handlar om en kungafamilj som bestämmer på en planet. Folket svälter och dör och tvingas in i armén. alla planetens resurser läggs på militärväsendet. En grupp Rebeller(som man senare ansluter sig till) håller på att försöka störta Kungen. Kungafamiljen består av kungen, drottningen, dottern Helena, och den femtonårige Essin(mitt namn baklänges B) ). Essin Börjar förstå vad hans egna far egentligen sysslar med och börjar mer och mer ogilla honom.

När kungafamiljen är på semester teleporteras Helena och Essin Till Planeten Dulylus av misstag. Essin och Helena hamnar dessvärre på Olika platser och Essin bestämmer sig för att söka upp sin syster för att berätta för henne vad deras föräldrar verkligen gör.

 

Spelbara Karaktärer Helena, Essin, Reive(en som bestämmer sig för att hjälpa Essin i sitt sökande) Och En Kvinnlig Ninja, ännu obestämmt namn som till en början är ute efter att döda Essin på grund av hans pappa

 

Insperation Ingen, endast mina egna idéer denna gång

 

Uppföljare Troligen inte, har inte bestämmt ännu. Kanske vore lika bra när man för en gång skull har orkat göra en riktig story, inte det gamla vanliga: Döda sista bossen som är jätteond ;)

 

Internet Vet jag inte, på grund av mina bristande kunskaper i Engelska är det nog inte så lämpligt :P

Vill nån ta del av detta Mastodont projekt så adda mig på msn

 

sorry för att jag dubbelpostar ;)

Redigerat av Dannie
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Efter att Tony Olsson och hans anhängare rymt från Hall konstalten fick jag en idé. Jag gör ett liknande spel.

 

Titel: Jack The Prisoner

Handling: Jack är massmördare, han blir insatt för livstids fängelse. I en mörkt grotta nere i djupaste hålorna av fängelset Habb. Jack bestämmer sig för att rymma, vilket inte blir det lättaste.

Spelarens uppgift: Du spelar som karakären Jack.. Du ska rymma från Habb anstalten. Ta dig upp till civilizationen och färda dig till en annan planet.

Nicholas, Jack gamla goda vän, ansluter sig till Jack efter att Jack har fritagit honom.

Uppföljare: Troligen inte...

Internet: Kanske, detta blir mest ett test spel för att jag ska komma igång på riktigt.

Övrigt: Spelet kommer att blir relativt kort men också men man kommer få ta till hjärnan för att knaggla sig utfrån fängelset. Spelet kommer på på spakar, dörrar, knappar osv. alltså inte mycket strid.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

här är en tutorial jag gjorde till en i hur man får en nyckel av person som funkar till en viss dörr.

 

Den funkar till 2000-version och kanske 2003 versionen

 

=====================================================

gör figuren som ska ge dig nycklen

 

Fixa en nyckel i databasen där du går in på "item" och ökar max field number så du får plats med ett item till

 

döp den till Key eller nåt och ha den i katergorin common goods

 

skriv en kort beskrivning under, gärna var den kan användas

 

 

gå tillbaka till eventen med gubben/tanten som ska ge dig nycklen

 

kläm in lite dialog i början och sen tar du "add item" i commando menyn där som finns på första sidan, första spalten

 

där väljer du nycklen du tidigare gjorde i databasen.

 

se till så att "add item" är iklickat

 

 

gå till väggen där dörren ska vara och sätt ut en dörröppning i upper layer mode (den turkosa av de tre)

 

sätt ut de två delar av dörren som behövs

 

 

gör ett event i dörröppningen

 

välj dörren i object 1 som grafik

 

TRYCK I NEW PAGE OCH DÄR I EVENTS CONDITION VÄLJER DU ITEM OCH VÄLER NYCKLEN DU TIDIGARE GJORDE I DATABASEN!!! MYCKET VIKTIGT

 

använd dig av dörren som finns i object 1

 

se till så att "push key" är valt också

 

i commando rutan väljer du show message och så skriver du först lite dialog typ: Hmmm, this key maybe work here

 

i commando rutan gör du en ny sak och här väljer "play sound effect" eller vad det heter som finns på 3:e sidan första spalten.

 

Ta open 1 eller open 2

 

i commando rutan gör du en sak till och väljer move event som finns på andra sidan, andra spalten

 

där trycker du i "this event" allstå då blir det dörren som rör sig.

 

sen måste du ta allt i denna ordningen

 

Face down

Face right

Face up

Face left

 

då ser det ut som om dörren öppnar sig sen.

 

gör ett nytt commando och välj här "wait" som finns strax under move event.

 

sätt i 10 då får du vänta en sekund vilket räcker.

 

ta show message som finns i första raden, första spalten

 

Skriv nåt passande: YES!! THE KEY IS WORKING HERE. LET'S GO

 

Sen väljer du commandot change switch...

 

ifall du inte använt detta tidigare så är de två första där redan upptagna.

 

Ta nummer tre och skriv som namn "dörren öpplåst"...så därja då var en switch skapat! :)

 

Sen trycker du New Page så att du får en tredje sida.

 

i event conditions trycker du i switch och väljer switchen du tidigare gjorde

 

SEN ÄNDRAR DU DESS GRAFIK TILL CHIPSET 1, HÖGST UPPE TILL VÄNSTER SÅ DÄR BARA ÄR EN ROSA FYRKANT!!! MYCKET VIKTIGT

 

Sen trycker ändrar du push key till by hero touch

 

i kommando rutan väljer du bara teleport som finns på andra sidan, första spalten.

 

där trycker du den plats du ska komma till på en annan map.

 

 

--//af nisse\\--

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

finaly_man:

vad gäller tutorials, så läs igenom hjälpfilen ett par ggr och sen finns det massor med s.k. n00b-tutorials på en massa sajter. Testa DEN HÄR SAJTEN för att söka på tutorials, och sen finns det forum och allt möjligt till det. Säg till om det är nån speciell del i det hela så förklarar vi det här. :)

 

*MiH*Puma:

Byggdelarna kallas Chipset eller Tileset (Chipset och Tileset är samma sak).

Vill du ha fler Chipsets än de som finns att välja mellan i början, så kan du t.ex. ladda ner eller göra egna. Göra egna är väldigt svårt, men det går lätt att ladda ner och lägga in.

För att lägga in dem i spelet, se till att spara filerna i rätt mapp. RPG maker 2003/2000 - RTP - Chipset.

Sen för att kunna använda dem så går du in i Databasen - Tileset/Chipset och ändrar den där siffran nere till vänster till typ ett par hundra. Välj en tom, ge den ett namn och sen väljer du vilket set du vill ha. Sen får du fixa så du vet vilka chip som man kan gå på och vilka man inte kan gå på, genom att trycka på Passability och klicka på chipen tills du har det som det ska va.

En ring - chipet går att gå på

Ett kryss - chipet går inte att gå på

En fyrkant - chipet går att gå under en bit, som ett slags tak.

 

Sen för att välja just det chipsetet till en karta så högerklickar du på rätt karta nere till vänster, trycker M och väljer det nya chipsetet i listan där uppe.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...