Mezox Skrivet 20 Mars 2007 Författare Rapport Dela Skrivet 20 Mars 2007 (redigerat) Tack, nu har jag koden (men det funkar fortfarande inte): <%@LANGUAGE="VBSCRIPT" CODEPAGE="1252"%> <% Set db = Server.CreateObject("ADODB.Connection") db.Provider = "Microsoft.Jet.OLEDB.4.0" db.Open Server.MapPath("IP.mdb") Set rs = Server.CreateObject("ADODB.Recordset") %> <HTML> <HEAD><TITLE>Gör din egen webbsida - 5(5)</TITLE></HEAD> <BODY> <% namn = Session("namn") IP = request.ServerVariables("REMOTE_ADDR") email = Session("epost") sql= "INSERT INTO IP (Namn, IP, Email) Values (namn, IP, email)" db.Execute sql, 1, 2 path = Server.MapPath("/Mezox") fil = path & "/Hemsida/" & Session("url") Set MittTxtObj = CreateObject("Scripting.FileSystemObject") Set MinFil = MittTxtObj.CreateTextFile(fil,True) MinFil.WriteLine("<HTML><HEAD><TITLE>" & Session("rubrik") & "</TITLE></HEAD>") MinFil.WriteLine("<BODY BGCOLOR =" & Session("bfarg") & " TEXT = "& Session("tfarg") & ">") MinFil.WriteLine("<H1><CENTER>") MinFil.WriteLine(Session("rubrik")) MinFil.WriteLine("</CENTER></H1>") MinFil.WriteLine(Session("text")) MinFil.WriteLine("<HR>") MinFil.WriteLine("<CENTER>Denna sida skapades" & date & " av <A HREF = mailto:"& Session("epost") & ">" & Session("namn") & "</A>") MinFil.WriteLine("</CENTER></BODY></HTML>") MinFil.Close %> <H1>Gör din egen webbsida</H1> <H2>Steg 5(5) - Sidan är skapad</H2> Klicka <A HREF = <%=Session("url")%>>här</A> för att gå till den! </BODY></HTML> Felmeddelande: Microsoft JET Database Engine error '80040e14' Syntax error in FROM clause. /Mezox/Hemsida/steg5.asp, line 18 Redigerat 20 Mars 2007 av Mezox Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
nico Skrivet 21 Mars 2007 Rapport Dela Skrivet 21 Mars 2007 1, 2 som står efter dbExecute sql tror jag är någon slags inställning som behövs när man använder den metoden som du använde först för att öppna databasen. Men den behövs normalt inte och framförallt så hör den till Recordset-objektet som används för att hämta ut poster. Med andra ord så ska du ta bort ", 1, 2". Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mezox Skrivet 21 Mars 2007 Författare Rapport Dela Skrivet 21 Mars 2007 Men då står det att jag saknar nödvändiga parametrar. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
nico Skrivet 21 Mars 2007 Rapport Dela Skrivet 21 Mars 2007 Hur kunde jag missa det? Säkert något mer fel som jag har missat men hursomhelst. Nu tolkar Sql det som att du vill sätta in något som den inte riktigt vet vad det är i databasen. Det är ingen text för det står inte inom citattecken. Det är inget tal. Men det är ingen variabel heller, varför det inte är det blir lite omständigt att förklara, men du får istället göra såhär; "INSERT INTO IP (Namn, IP, Email) Values ("&namn&", "&IP&", "&email&")" Men det räcker inte med det utan det är text som du vill sätta in eller hur? Och text skriver vi... inom citattecken. Problemet är ju att det är inte ordet namn eller IP vi vill sätta in. Varför då citattecken? Jo, om vi tar koden jag postade alldeles ovan så sätter den in variablerna i Sql-strängen. Om vi skulle köra koden så skulle Sql-strängen se ut såhär om namn var nico, IP var 127.0.0.0 och email var [email protected]: INSERT INTO IP (Namn, IP, Email) Values (nico, 127.0.0.0, [email protected]) Alltså får vi använda citattecken runtom. Men gissa vad; det räcker inte med det! :P Om du skulle skriva dit ett dubbelt citattecken, ja då skulle du ju avsluta strängen med värdet för variabeln Sql som vi nu håller på och skapar så vi måste använda enkla istället. Nu funkar iaf det! :) "INSERT INTO IP (Namn, IP, Email) Values ('"&namn&"', '"&IP&"', '"&email&"')" Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mezox Skrivet 22 Mars 2007 Författare Rapport Dela Skrivet 22 Mars 2007 Tack, men ett nytt fel: Microsoft JET Database Engine error '80004005' Operation must use an updateable query. /Mezox/Hemsida/steg5.asp, line 18 Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
nico Skrivet 22 Mars 2007 Rapport Dela Skrivet 22 Mars 2007 Nu är det iaf inget fel på koden, funkar dessutom utmärkt på min server. Men kolla att; ¤Databasen inte är skrivskyddad. ¤Att alla användare kan läsa och skriva till mappen där databasen ligger. ¤Databasen inte är öppen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mezox Skrivet 22 Mars 2007 Författare Rapport Dela Skrivet 22 Mars 2007 Hu rkontrollerar jag de två första punkterna (jag använder WebNG) Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
nico Skrivet 22 Mars 2007 Rapport Dela Skrivet 22 Mars 2007 Mhm... webbaserad FTP är ju alltid lite krångligare. Men kolla om du kan hitta något som heter File Permissions eller liknande. Har för mig att det finns dels en förenklad FTP/upload och så en mer avancerad på WebNG. Det skulle kunna finnas rätt inställningar i den avancerade versionen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mezox Skrivet 25 Mars 2007 Författare Rapport Dela Skrivet 25 Mars 2007 (redigerat) Jag mejlade WebNG och de fixade det till mig. :D Redigerat 25 Mars 2007 av Mezox Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
nico Skrivet 26 Mars 2007 Rapport Dela Skrivet 26 Mars 2007 Funkar det nu? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mezox Skrivet 26 Mars 2007 Författare Rapport Dela Skrivet 26 Mars 2007 (redigerat) Ja, Databasen funkar. Jag kan fortfarande inte skriva till filen men jag bryr mig inte, bara jag fick databasen att fungera, tack så mycket nico. Förresten, när läggs din sida upp, jag vill gärma se den! Redigerat 26 Mars 2007 av Mezox Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
nico Skrivet 26 Mars 2007 Rapport Dela Skrivet 26 Mars 2007 Bra att du fick det att funka tillslut! :) Vill du så kan du ju alltid testa på någon annan gratishost och se om det är WebNg's inställningar eller koden eller databasen som verkar vara felet. Slutet av den här veckan om allt går som det ska. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.