Hoppa till innehåll

Betyg


Mezox
 Dela

Rekommendera inlägg

  • Svar 45
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Gäst Kaktus-Killen

Håller med helt.

 

Och alla som klagar... vad har man att förlora om man beter sig bra? Om man har något att förlora betyder ju det att man uppför sig som skit. Det finns det redan alltför många som gör.

jag klagar inte, jag försvarar systemet vi har idag, där man inte får nåt betyg för nåt så oviktigt (senare) som uppförande under tonåren.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Uppförande är ju det viktigaste som finns om man ska prata med någon människa i sitt yrke! Och det behöver man i nästan varje yrke! Oviktigare är då historia, idrott, slöjd, musik, B & C-språk, biologi, kemi, fysik.

 

Och det behövs något som tar idioterna i kragen. För de är JÄVLIGT irriterande. Noll-tolerans måste gälla. Annars kan idioterna fortfarande härska.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Kaktus-Killen

Uppförande är ju det viktigaste som finns om man ska prata med någon människa i sitt yrke! Och det behöver man i nästan varje yrke! Oviktigare är då historia, idrott, slöjd, musik, B & C-språk, biologi, kemi, fysik.

 

Och det behövs något som tar idioterna i kragen. För de är JÄVLIGT irriterande. Noll-tolerans måste gälla. Annars kan idioterna fortfarande härska.

Igen, hur många beter sig som de gjorde i tonåren (14-17) när de är 21+ och söker jobb? Ingen.

betyg i uppförande är idiotiskt och helt onödigt.

 

det enda som "behövs" är rapporter hem till familjen om man missköter sig för mycket

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Igen, hur många beter sig som de gjorde i tonåren (14-17) när de är 21+ och söker jobb? Ingen.

betyg i uppförande är idiotiskt och helt onödigt.

 

det enda som "behövs" är rapporter hem till familjen om man missköter sig för mycket

Till att börja med så kommer ju folk vetat att man förändrars under åren och blir oftast lungnare, sen vet ju lärarna att det är ungdomar dom har att arbeta med och kommer kanske inte vara så hårda som du tror. Men över lag är det en bra idé, jag menar det är väldigt viktigt hur man beter sig i vissa yrken specilet servicyrken och det här betyget skulle hjälpa företag att välja "rätt". Pluss att folk som uppförsig faktiskt skulle få något för mer än ett tack fårn en lärare.

 

Soad_token

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Perisoreus

Det svåraste med betyg i uppföande är att det försätter elevrna i en underlägsen ställning. Det öppnar upp för fjäsk. Jag vet av erfarenhet från min lillebror (som går skola i Finland) att har man en gång fått en sänkning i betyget (i uppförande) är det oerhört svårt att få det upp igen. Under året förs nämligen inga protokoll över GOTT UPPFÖRANDE, utan endast dåligt. Om läraren kastar en blick i hans mapp ser h@n bara "Oj, här råkade han elda upp skolan" (har inte hänt på riktigt :P).

 

Till sist vill jag bara säga till er som tycker att de som inte vill ha betyg i uppförande bara själva beter sig illa; jag hade 10 (MVG) i uppförande i Finland. Jag skulle alltså inte ha "något att förlora", utan motsätter mig betyg i uppförande av en hel massa skäl som jag skrivit tidigare här i tråden.

Redigerat av Perisoreus
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Kaktus-Killen

Igen, hur många beter sig som de gjorde i tonåren (14-17) när de är 21+ och söker jobb? Ingen.

betyg i uppförande är idiotiskt och helt onödigt.

 

det enda som "behövs" är rapporter hem till familjen om man missköter sig för mycket

Till att börja med så kommer ju folk vetat att man förändrars under åren och blir oftast lungnare, sen vet ju lärarna att det är ungdomar dom har att arbeta med och kommer kanske inte vara så hårda som du tror. Men över lag är det en bra idé, jag menar det är väldigt viktigt hur man beter sig i vissa yrken specilet servicyrken och det här betyget skulle hjälpa företag att välja "rätt". Pluss att folk som uppförsig faktiskt skulle få något för mer än ett tack fårn en lärare.

 

Soad_token

 

"jag menar det är väldigt viktigt hur man beter sig i vissa yrken specilet servicyrken och det här betyget skulle hjälpa företag att välja "rätt".

 

och igen, varför skulle de kolla på nåt som inte gäller längre? Såvidare inte folk söker jobb som t ex kundtjänst när man är 15-16..?

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

DU FÖRÄNDRAS I ALLT! I så fall ska vi inte ha några betyg eller kriterier över huvud taget. Och det behövs något som ökar ambitionen i skolan. Inte bara när det gäller matte utan att inte bete sig som skit.

 

EDIT: Staaackars de som inte får jobb p.g.a. dåligt uppförandebetyg. Eller? Det beror ju på att de betett sig dåligt och då får de f*n ta och skylla sig själva.

Redigerat av Chainsawkitten
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skolan är ett rent inferno idag. Den som säger imot detta saknar förstånd. Varje människa får ta ansvar för sig själv. Har personen exempelvis mobbat, uppfört sig oacceptabelt, använt våld samt att personen ligger bakom skadegörelse m.m. ska detta finnas dokumenterat. Skolan är helt åt skogen. Det är ett faktum att cirka 70% av lärarnas arbete går åt att lära elever att uppföra sig. Allt från att inte ha fötterna på bordet till att inte slå sönder saker. Den som uppför sig som ett svin skall till svinstian, dvs. bort från skolan allternativt lära sig veta hut.

 

Det man inte vet har man ingen aning om, och utan regler finns inga lagar. Vi elever har frikort till fri idioti.

 

Det är bara bortskämda ignoranta personer som inte förstår att skolan är ett inferno idag. Det visas ingen respekt för lärare och dem som arbetar där. Skolorna är för slappa. Den som sitter och jobbar flitigt i skolan får begåvning, men det är ingenting värt om man inte betéer sig på ett begåvat sätt. Det är lätt att vara smart men svårare att använda smartheten.

 

Har sagt det förut och säger det igen; Betyg i uppförande behövs i de Svenska skolorna. Detta får uppenbarligen fler föräldrar samt elever att förstå allvaret i situationen.

 

 

Betyg 2007 årskurs nio, Idioskolan.

 

Matte: MVG

Svenska: MVG

 

M.m.

 

Uppförande: Anmäld för grov skadegörelse upprepade gånger, mobbning och utfrysning, dagligen respektlös saknar uppfostran, brist på respekt till lärare mf.

 

Ett gott extremt enkelt men gott exempel på hur det bör se ut.

Nej! Hur kan du resonera så här? Alla har det inte lika bra hemma! Uppför sig barnen som svin ska dem få möjligheter istället för stryk! Gör vi såhär så kommer dem bara fortsätta! Se bara, dem går om skolan, fortsätter för att deras föräldrar inte bryr sig ett PISS! Helvette! Skicka in barnen på en special skola där dem går ensamma men special lärare vill inte regeringen skaffa detta så får dem f*n skylla sig själva att vissa elever är helt cp i huvet och förstör för andra! Ni kan inte tro att folk blir bättre, skärper sig bara för att dem får nån j*vla lapp där det står att dem har varit respektlös och sakar uppfostran!? Bryr dom sig ett skit eller, hjälp barnen istället för att försöka lösa det genom något på betyget hur kan man tänka så ens? Visst det kanske skulle funka på de mindre galna eleverna som ändå gör små saker men i den stora bilden så blir allt bara fel!

 

Sorry för svordommar...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Räcker det inte med rapporter hem? Alla lärare är inte ens utbildade för och kunna bedömma uppföranden. Jag tycker det räcker med en rapport hem där det står så här:

V.49/V.50/V.51

Sen ankomst till lektion:1 / 0 / 4

Trakkaserat någon: 3 / 4 / 1

 

Sen tas det på utveklingssamtalen hur det ska lösas. När man är 10 år gammal så är det stor skillnad då man vuxit upp till en fjorton åring.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...