Mezox Skrivet 1 April 2007 Rapport Dela Skrivet 1 April 2007 Jag håller på med att göra ett litet "roligt" script i språket "Visual Basic Scripting" (VBScript). Man ska skriva in ett ord, sen ett tal, scriptet skriver då ut "ord1 ord2 ord3 ord4..." Tills den kommer till talet man skrev in, men det funkar inte, man skriver in ordet ach talet sen händer inget. Här är scriptet: <html> <head> <title>VBScript</title> <link href="../Sheet/defualt.css" rel="stylesheet" type="text/css"> </head> <body> <font class="Sheet"> <table width="767" border="0"> <tr> <td> <script language="vbscript"> <!-- ord = Inputbox("Skriv ett/några ord", "Repetera") tal = InputBox("Skriv in ett tal", "Repetera") If ord and tal = "" Then MsgBox "Du hoppade över båda alternativen", "16", "Fel" End If For x = 1 to tal document.write(ord & x & " ") Next //--> </script> </td> </tr> </table> </font> </body> </html> Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Shaitan Skrivet 1 April 2007 Rapport Dela Skrivet 1 April 2007 Jag håller på med att göra ett litet "roligt" script i språket "Visual Basic Scripting" (VBScript). Man ska skriva in ett ord, sen ett tal, scriptet skriver då ut "ord1 ord2 ord3 ord4..." Tills den kommer till talet man skrev in, men det funkar inte, man skriver in ordet ach talet sen händer inget. Här är scriptet: <html> <head> <title>VBScript</title> <link href="../Sheet/defualt.css" rel="stylesheet" type="text/css"> </head> <body> <font class="Sheet"> <table width="767" border="0"> <tr> <td> <script language="vbscript"> <!-- ord = Inputbox("Skriv ett/några ord", "Repetera") tal = InputBox("Skriv in ett tal", "Repetera") If ord and tal = "" Then MsgBox "Du hoppade över båda alternativen", "16", "Fel" End If For x = 1 to tal document.write(ord & x & " ") Next //--> </script> </td> </tr> </table> </font> </body> </html> Håller inte på med VBScript själv, men prova "If ord == "" and tal == "" Then"Så skulle det sett ut i alla andra programmeringsspråk i alla fall. Skriv hur det gick när du har provat. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mezox Skrivet 1 April 2007 Författare Rapport Dela Skrivet 1 April 2007 Nej, det där är unikt med VBScript man använder "AND", "OR" och ett enkelt "=" Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Nafrali Skrivet 1 April 2007 Rapport Dela Skrivet 1 April 2007 Kan knappt något språk, men tror du får använda == ord = Inputbox("Skriv ett/några ord", "Repetera") tal = InputBox("Skriv in ett tal", "Repetera") [B]If ord and tal = [/B]"" Lite svårt att förklara, men det gör så att det blir "" (alltså tomt). == (det kollar om något är något t.ex. (If namn == kompis)). Testa att ha två == efter tal. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Shaitan Skrivet 1 April 2007 Rapport Dela Skrivet 1 April 2007 (redigerat) Kan knappt något språk, men tror du får använda == ord = Inputbox("Skriv ett/några ord", "Repetera") tal = InputBox("Skriv in ett tal", "Repetera") [B]If ord and tal = [/B]"" Lite svårt att förklara, men det gör så att det blir "" (alltså tomt). == (det kollar om något är något t.ex. (If namn == kompis)). Testa att ha två == efter tal. Nix, ej det som är felet. // Skulle du inte kunna använda javascript? Det är endast IE som stöder VBScript. Prova skriva in enbart siffror i båda boxarna, det funkar i alla fall. Edit: Jo, du hade visst gjort fel på den raden jag påpekade förut 'If Input = "" and Tal = "" Then' ska det vara... Redigerat 1 April 2007 av Shaitan Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mezox Skrivet 1 April 2007 Författare Rapport Dela Skrivet 1 April 2007 (redigerat) Jag kom på det nu, tack! Jag har börjat med VBScript, eftersomm ASP, som jag använder är mycket likt, men jag kan smått javascript, och funderar på att byta. Jag gjorde ett försök i javascript men det fungerade inte: <html> <head> <title>Loop</title> <link href="../Sheet/defualt.css" rel="stylesheet" type="text/css"> </head> <body> <script language="javascript"> <!-- var ord = prompt("Skriv in ett valfritt ord", "Tack") var tal = prompt("Skriv in ett valfritt tal", "1000") if(((ord == null) && (tal = null)) || (tal = null)) { alert("Du hoppade över ett nödvändigt alternativ", "Fel") } else { for (i=1; tal>i; i++) { document.write( + ord + i + " "); } } //--> </script> </body> </html> Redigerat 1 April 2007 av Mezox Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Shaitan Skrivet 2 April 2007 Rapport Dela Skrivet 2 April 2007 (redigerat) Rättade till felen och förfinade koden. Funkar perfekt nu. :student: <html> <head> <title>Loop</title> <link href="../Sheet/defualt.css" rel="stylesheet" type="text/css"> </head> <body> <script language="javascript"> var ord = prompt("Skriv in ett valfritt ord", "Tack") var tal = prompt("Skriv in ett valfritt tal", "1000") if(ord == null || tal == null) { alert("Du hoppade över ett nödvändigt alternativ", "Fel") } else { for (i=1; tal>i; i++) { document.write(ord + i + " "); } } </script> </body> </html> Redigerat 2 April 2007 av Shaitan Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mezox Skrivet 2 April 2007 Författare Rapport Dela Skrivet 2 April 2007 Rättade till felen och förfinade koden. Funkar perfekt nu. :student: <html> <head> <title>Loop</title> <link href="../Sheet/defualt.css" rel="stylesheet" type="text/css"> </head> <body> <script language="javascript"> var ord = prompt("Skriv in ett valfritt ord", "Tack") var tal = prompt("Skriv in ett valfritt tal", "1000") if(ord == null || tal == null) { alert("Du hoppade över ett nödvändigt alternativ", "Fel") } else { for (i=1; tal>i; i++) { document.write(ord + i + " "); } } </script> </body> </html> Men om jag vill att scriptet ska acceptera det även om man låter variabeln "ord" vara tom? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Shaitan Skrivet 2 April 2007 Rapport Dela Skrivet 2 April 2007 Vill du det? Trodde att du ville ha båda, men men. byt bara ut: if(ord == null || tal == null) till: if(tal == null) Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.