Mezox Skrivet 4 April 2007 Rapport Dela Skrivet 4 April 2007 Jag har försökt göra ett registreringssystem i ASP, jag har gjort allting och det funkar, men registreringssidan fungerar inte. Koden: <%@LANGUAGE="VBSCRIPT" CODEPAGE="1252"%> <% If Request.Form("Anvandarnamn") = "" Or Request.Form("Losenord") = "" Or Request.Form("E-mail") = "" Or Request.Form("Namn") = "" Then Response.Redirect("fel.html") End If Set db = Server.CreateObject("ADODB.Connection") db.Provider = "Microsoft.Jet.OLEDB.4.0" db.Open Server.MapPath("data/medlem.mdb") Set rs = Server.CreateObject("ADODB.Recordset") SQL = "Select * From userinfo Where IP = '" & Request.ServerVariables("REMOTE_ADDR") & "'" rs.Open SQL, db If Not rs.EOF Then rs.close Response.Redirect("fel.html") Else rs.Close End If SQL = "Select * From userinfo Where Anvandarnamn = '"&Request.Form("Anvandarnamn")&"'" rs.Open SQL, db If Not rs.Eof Then rs.close Response.Redirect("fel.html") Else rs.close End If namn = Request.Form("Namn") losenord = Request.Form("Losenord") anvandarnamn = Request.Form("Anvandarnamn") email = Request.Form("E-mail") IP = Request.ServerVariables("REMOTE_ADDR") datum = Now SQL = "INSERT INTO userinfo (Namn, Losenord, Anvandarnamn, Email, Registrerad den:, IP) VALUES ('"&namn&"', '"&losenord&"', '"&anvandarnamn&"', '"&email&"', '"&datum&"', '"&IP&"')" db.Execute SQL 'SQL = "SELECT * FROM userinfo Where 1=2" SQL = "SELECT * From userinfo Where Namn = '"&namn&"', Losenord = '"&losenord&"', Anvandarnamn = '"&anvandarnamn&"', Email = '"&email&"'" rs.Open SQL, db If rs.Eof Then svar = "Ett fel uppstod med registreringen!" Else svar = "Registreringen är slutförd!" End If %> <html> <head> <title>Registration</title> <link href="Sheet/defualt.css" rel="stylesheet" type="text/css"> </head> <body> <h1> <%=svar%> </h1> </body> </html> Men det ger mig ett felmeddelande: Microsoft JET Database Engine- Error '80040e14' Syntaxfel i INSERT INTO-uttryck. /regga.asp, line 36 Felet ligger här (enligt felmeddelandet): SQL = "INSERT INTO userinfo (Namn, Losenord, Anvandarnamn, Email, Registrerad den:, IP) VALUES ('"&namn&"', '"&losenord&"', '"&anvandarnamn&"', '"&email&"', '"&datum&"', '"&IP&"')" db.Execute SQL Kan jag få hjälp om ni kan?? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
nico Skrivet 8 April 2007 Rapport Dela Skrivet 8 April 2007 Prova ta bort alla mellanslag mellan kommatecknen. Inte säker på om det hjälper dock. Datum skrivs utan citattecken (om jag inte har alldeles fel) såvida du har ett datum-fält i databasen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mezox Skrivet 9 April 2007 Författare Rapport Dela Skrivet 9 April 2007 (redigerat) Jag fixade det: Lösning: Jag satte klamrar runt alla fältnamnen. Gästboken är nu uppe på min hemsida (men den är inte helt klar, jag har fortfarande några modifieringar kvar). :P Det blev: SQL = "INSERT INTO userinfo ([Namn],[Losenord], [Anvandarnamn],[Email],[Registrerad den:],[IP]) VALUES ('"&namn&"', '"&losenord&"', '"&anvandarnamn&"', '"&email&"', '"&datum&"', '"&IP&"')" Redigerat 9 April 2007 av Mezox Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
nico Skrivet 9 April 2007 Rapport Dela Skrivet 9 April 2007 Okej, då var felet förmodligen att något av kolumnnamnen hade ett reserverat namn, tror det var IP i det här fallet. Bara så du vet ;). Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.