Hoppa till innehåll

Aspergers Syndrom


Pikachu86a
 Dela

Rekommendera inlägg

Här kommer lite information om AS. Det har ju varit lite information om varför jag skriver dikter till mitt gosedjur och det här kan nå förklara en del om varöfr det är så.

 

Aspergers syndrom - en introduktion

 

Aspergers syndrom är en diagnos inom autismspektrumet, som är ett samlingsnamn för flera diagnoser med liknande symtom. Funktionsnedsättningen innebär ett annorlunda sätt att tänka och uppfatta och bemöta sin omgivning.

Aspergers syndrom beskrivs ofta som autism hos personer med normal- eller hög begåvning men utan de allvarliga språkliga svårigheterna som finns vid autism, men verkligheten är mer komplex än så. Faktum är att forskarna fortfarande tampas med att ta reda på skillnaden mellan autism och Aspergers syndrom.

 

Grundläggande drag

Begåvningen hos personer med Aspergers syndrom ligger inom normalvariationen, vilket innebär att begåvningen kan vara alltifrån hög till låg, precis som bland personer utan Aspergers syndrom.

Det är framför allt inom två områden som funktionsnedsättningen innebär svårigheter: socialt samspel samt behov av rutiner. Det är också de två områden som diagnoskriterierna för Aspergers syndrom fokuserar på.

Förmågan att umgås och socialt samspela med andra människor är annorlunda. Man kan ha svårt att förstå innebörden i andras gester, miner, tonfall och kroppsspråk. En del undviker ögonkontakt. Man kan ha svårt att förstå andras känslor och outtalade önskemål. Ofta har man även svårt att förstå abstrakta uttryck och ett språk med dolda budskap. Istället vill man ha en rak, tydlig, och konkret kommunikation.

Behovet av fasta vanor och rutiner är också en följd av funktionsnedsättningen. Det är också vanligt att ha specialintressen. En del är väldigt fokuserade på sitt intresse och blir därför mycket kunniga. Sammantaget innebär det att man då helst ägnar sig åt det man verkligen är intresserad av i ett sammanhang man är van vid.

Det är vanligt att personer med Aspergers syndrom har en annorlunda perception även om det inte finns med i diagnoskriterierna. Det innebär att man kan vara extremt känslig för vissa ljud, ljus eller lukter, att vara känslig för beröring, att ha svårt med motorik och balans eller ha svårt att hantera flera sinnesintryck samtidigt.

Många personer kan mer eller mindre känna igen sig i de personlighetsdrag som nämnts, men det är först när svårigheterna utgör så allvarliga problem att de påverkar hela livet som man börjar misstänka att det rör sig om Aspergers syndrom.

 

Symtom i förskoleåldern

Precis som vid autism antar man att Aspergers syndrom är medfött eller uppstår i början av livet troligtvis som en följd av skador eller genetiskt betingad annorlunda funktion i hjärnan. Oftast blir problemen tydliga i fyraårsåldern, men många personer har haft diffusa problem under hela sin uppväxt och får diagnosen först i vuxen ålder.

Att problemen blir tydliga i förskoleåldern hänger samman med att barn med Aspergers syndrom har ett annorlunda socialt beteende än andra barn. De föredrar exempelvis ofta att sysselsätta sig själva i stället för att leka med andra barn. Ibland föredrar de vuxnas sällskap framför andra barns. Om de ändå söker sig till andra barn kan de uppfattas som avvikande i sitt beteende. De kanske styre och ställer med kamraterna och förstår inte varför de andra till slut tröttnar och går därifrån.

 

Svårigheter i skolåldern

Under skolåldern märks de sociala svårigheterna framför allt under rasterna då kraven på den sociala förmågan är som allra högst. Det kan leda till att barn med Aspergers syndrom drar sig undan och kanske går omkring för sig själva eller söker sig till de vuxna.

I den här åldern märks också brister på social inlevelseförmåga. Barn med Aspergers syndrom kan ha svårt att förstå och använda sig av underförstådda sociala umgängesregler, exempelvis att man kan såra andra människor genom att ge negativa kommentarer om utseende eller beteenden. De sociala svårigheterna skapar självfallet frustration som kan leda till vredesutbrott.

 

Medvetenhet hos ungdomar

I takt med att medvetenheten om den egna personligheten ökar kommer också insikten om svårigheterna att förstå andra människor. Osäkerheten i umgänget med andra ökar och risken är stor att man börjar undvika sociala kontakter. En del ungdomar lär sig vissa standardfraser som är kopplade till olika sociala situationer, som hälsningsfraser eller fraser kopplade till måltider. Man kan också lära sig utantill hur man ska bete sig i vissa sociala sammanhang.

Genom att lära sig ett antal sociala regler att hålla sig till blir det möjligt att upprätthålla ett socialt umgänge, även om man kan upplevas som stel och lite fyrkantig av andra. Men svårigheterna kommer ändå att finnas kvar mer eller mindre, speciellt med obekanta människor eller i nya situationer. Det kan upplevas som särskilt problematiskt att umgås med flera personer samtidigt.

 

Behov av rutiner

Funktionsnedsättningen innebär även ett behov av rutiner. Till skillnad från normalt utvecklade barn ökar behovet av rutiner med åren. Många tonåringar och vuxna har rutat in sitt liv mycket hårt, vilket också gör dem väldigt sårbara.

Behovet av rutiner kan börja ganska enkelt. Det kan handla om rutiner vid sänggåendet, eller krav på att sitta på speciella platser i bilen eller runt matbordet. Om en rutin bryts leder till oftast till stor oro och ilska.

I tonåren kan rutinerna ha brett ut sig över hela tillvaron och det tvångsmässiga inslaget kan vara stort. Då kan minsta förändring i vardagsrutinerna bli mycket jobbig, vilket förstås påverkar hela familjen. Ungdomar försöker ofta dölja sin tvångsmässighet för omvärlden, vilket ibland kan leda till att de isolerar sig socialt.

Många barn och ungdomar med Aspergers syndrom har svårigheter när det gäller mat och ätande. Det är vanligt att barnen bara accepterar ett fåtal maträtter.

Ett annat problem för många är den personliga hygienen, som ibland också blir svårare med åldern. Tonåringar med Aspergers syndrom kan ha dålig förståelse för hur ofta man bör duscha eller byta kläder.

 

Bokstavlig tolkning

Personer med Aspergers syndrom har ofta ett stort ordförråd men kan ändå ha mycket svårt att kommunicera på ett funktionellt och avslappnat sätt. Ofta har de svårt att förstå att ett ord kan ha flera betydelser beroende på sammanhang och tonfall. Vad som sägs eller skrivs tolkas ofta bokstavligt. Det gör att ironi, ordvitsar och metaforer blir obegripliga, vilket ytterligare komplicerar umgänget med andra. Med tiden kan personer med Aspergers syndrom lära sig många av kommunikationens koder, men de kommer ändå att ha vissa svårigheter när det gäller kommunikation.

Människor kommunicerar inte bara med ord, utan också med kroppsspråk som mimik och gester, satsmelodi och ögonkontakt. Aspergers syndrom innebär ofta att mimiken blir utslätad och talet kan vara monotont eller på andra sätt avvikande. Blicken kan vara lite stel och repertoaren av gester är för det mesta begränsad. Många har svårt att tolka andras kroppsspråk. Det gör att mycket av det underliggande budskapet i ett samtal går dem förbi.

 

Språkutvecklingen

Enligt de internationella diagnoskriterierna DSM-IV-TR och ICD 10 ska den språkliga utvecklingen vara normal för att ett barn ska kunna få diagnosen Aspergers syndrom. Men de allra flesta har ändå svårigheter att kommunicera.

En del barn säger ingenting tills de blir runt tre eller fyra år och sedan sker utvecklingen mycket snabbt. Det är som om språket funnits där hela tiden men motivationen att börja använda det kommer först senare. Andra har en helt normal språkutveckling, eller är till och med lite tidigare än andra barn.

Många forskare har konstaterat att språkutvecklingen ofta inte är problemfri och två av dem är forskarparet Christopher och Carina Gillberg som har formulerat egna kriterier utifrån Hans Aspergers ursprungliga beskrivningar av barn med autismliknande drag. Här tas bland annat upp försenad språklig utveckling, annorlunda röstmelodi och förståelsesvårigheter trots ytligt sett perfekt språk.

 

Motorisk klumpighet

Många personer med Aspergers syndrom uppfattas som långsamma, klumpiga och med dålig motorik.

De har ofta ett stelt sätt att röra sig, med ett gångsätt som är styltigt och annorlunda. Även gester och manér kan vara speciella. En del barn har ett lillgammalt, lite sirligt sätt att gestikulera.

Barn med Aspergers syndrom är ofta inte intresserade av att delta i sportsliga aktiviteter. Kanske beror det både på svårigheter med motoriken och på bristen på känsla för lagspel.

 

Andra vanliga svårigheter

Många personer med Aspergers syndrom har också andra problem som inte är en del av diagnosen. ADHD och tics är två av de vanligaste problemen.

 

Text: Monica Klasén McGrath

Källa: Autismforum www.autismforum.se

 

Jag svarar gärna på frågor.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 40
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Det var bra att du förklarade lite vad det är. För det är nog många här som inte har någon aning om vad Asbergers syndrom är.

 

Det var inte bra, det var JÄTTEBRA.

 

 

 

Men du får nog räkna med att bli retad i framtiden. Bara en teori dock, eftersom jag ser en sådan situation i min skola:

 

två hela klasser (en yngre, en äldre, uppdelade i fyra klasser var för trygghet), specialformad för barn med autism, AS osv blir retade av HELA resten av skolan med nedlåtande ord, hot osv.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...