Hoppa till innehåll

Jag Ska Bygga En Ny Dator

Vitdom

Rekommendera inlägg

10. Vad ska man tänka på när man köper nätverkskort?

Att det funkar i din dator. Vilket det borde göra. Tror det är svårt att få tag på nätverkskort som inte stödjer hastigheterna 10/100. Men vill man ha nåt för framtiden kanske gigabit är nåt man bör få med (10/100/1000 eller vad det blir).

11. Vad ska man tänka på när man köper kylsystem?

Beror på vad du vill med det. Ska det kyla bra, vara tyst eller inget speciellt? Ofta räcker det med den kylning som hänger med alla komponenter. Vissa vill ha några extra fläktar i chassit, andra byter ut processorfläkten till nåt tystare, eller ibland effektivare för att de vill överklocka.

Vad du ska välja är svårt att säga.

12. När det gäller drivrutiner till komponenterna, vad är det man ska tänka på då?(installation, nerladdning och annat)

Inte mycket. Kolla så det finns drivrutiner för det OS du tänkt ha. Borde inte vara några problem med 32bitars versionen av WinXP. Vista däremot kan bråka har jag hört.

Linux brukar klara det mesta med de drivrutiner som hänger med och finns att välja mellan från början. ATI/AMD och nVidia har vad jag vet drivrutiner till Linux om man vill eller behöver ladda hem så det ska inte vara några problem. Likadant för Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

13. BIOS är ett slags förprogrammerat minne som sitter PÅ moderkortet. Det behöver du inte tänka på.

De ända gångerna du kan behöva tänka på det är om du ska ha moderkortet till något riktigt speciellt och BIOS:et måste kunna utföra en viss sak...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...